Řidiči tak od ledna zřejmě začnou vozit děti v autosedačkách s tím, že v březnu již může být všechno jinak. "V České republice je zhruba 23 tisíc domácností, které mají čtyři a více dětí a které na tom nejsou finančně příliš dobře," vysvětluje svůj záměr Kvapil s tím, že tyto domácnosti si nemohou pořídit auto, do něhož by se vešly všechny sedačky. S tím však nesouhlasí odborníci na bezpečnost. "Mně to připadá naprosto nelogické, protože statistiky jasně udávají, že nejvíce dětí zemře v obcích," tvrdí sekretář pro bezpečnost z Autoklubu České republiky Václav Špička. Ten považuje za nesmyslné také to, že nové pravidlo bude platit až někdy v březnu či dubnu. Kvapil však dodává, že počítá s tím, že by Senát mohl vše stihnout ještě v prosinci. Pak by nic nebránilo ani prezidentovi, aby nový zákon podepsal. Špička je však skeptický: "Je možné, že od ledna začne platit povinnost používat autosedačky všude, pár měsíců nato už jen na dálnicích a rychlostních komunikacích," dodává Špička, který míní, že nedůsledné rozhodnutí poslanců povede k jedinému: "Zhoustne provoz na silnicích nižších kategoriích a provoz tady bude paradoxně nebezpečnější." Odborníci míní, že povinnost používat autosedačky zachrání mnoho životů. "Jsem přesvědčen, že většina rodičů bude své dět i v sedačkách vozit, protože přece bezpečnost našich dětí je nejdůležitější," říká Karel Pospíšil, vedoucí rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. Podle evropských statistik má přitom při havárii dítě zajištěné v kvalitním dětském zádržném systému sedmkrát vyšší naději na přežití než dítě bez sedačky. "U nás letos na silnicích první třídy zemřelo nebo bylo těžce zraněno 64 dětí. Myslím si, že používání sedaček byl mohlo toto číslo podstatně zmenšit," tvrdí Špička.
Kolik dětí zemřelo či se těžce zranilo na silnicích
Zdroj: Autoklub ČR
V obcích
40 dětí (statistika neuvádí, kolik je mrtvých a zraněných)
Silnice 1. třídy
64 dětí (statistika neuvádí, kolik je mrtvých a zraněných)
Na dálnicích
čtyři těžká zranění (údaje od 1. ledna do 30. listopadu)
Děti v zádržných systémech mají při nehodě až sedmkrát vyšší šanci vyváznout bez zranění. |