Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

  16:22aktualizováno  17:04
Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Podle mluvčího ministerstva Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice“ z roku 2011. „O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuze a dalších meziresortních jednání,“ podotkl.

Ministerstvo životního prostředí bude podle mluvčí Jany Taušové ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. „Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program,“ dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Průměrné stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázáno na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3 500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut. Letos se však změnily podmínky pro čerpání dotace. „V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu,“ uvedl Petr. Dotace navíc klesla z loňských 500 na 412 korun.

Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 tisíc aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v tzv. polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech však vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Citroën DS5
Citroën DS5

r.v. 2013, naj. 35 000 km, diesel
555 390 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.