Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

  16:22aktualizováno  17:04
Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Podle mluvčího ministerstva Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice“ z roku 2011. „O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuze a dalších meziresortních jednání,“ podotkl.

Ministerstvo životního prostředí bude podle mluvčí Jany Taušové ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. „Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program,“ dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Průměrné stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázáno na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3 500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut. Letos se však změnily podmínky pro čerpání dotace. „V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu,“ uvedl Petr. Dotace navíc klesla z loňských 500 na 412 korun.

Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 tisíc aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v tzv. polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech však vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.