Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kreml plánuje výrobu limuzíny pro Putina i aut pro lid

  15:43aktualizováno  15:43
Nová limuzína pro ruského prezidenta nemá být jen pro Putina, plánuje Kreml. Na novou "vládní" automobilku je připraveno 25 miliard korun.

Značku Russo-Balt chce oživit známý výzkumný ústav NAMI. Koncept Impression představila na autosalonu v Ženevě v roce 2007 skupina ruských boháčů. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

O podobě dávno slibované nové limuzíny domácí výroby pro ruského prezidenta by se mělo rozhodnout už zanedlouho.

Přislíbil to šéf správy Kremlu současně s tím, že nové luxusní vozy by neměly sloužit jen hlavě státu, ale i širšímu okruhu státních představitelů i běžným klientům. Zatím Vladimir Putin používá opancéřovanou mercedesku. Novou papalášskou limuzínu plánuje Kreml z prezidentské vůle už dlouho. Mluvil o ní už Putinův předchůdce Medveděv, více čtěte zde.

"Rozhodnutí ještě nepadlo. Ale pracovní skupina vedená vicepremiérem Arkadijem Dvorkovičem dostala příkaz vybrat směr, kterým se (vývoj nového vozu) bude ubírat," prozradil správce kremelského majetku Vladimir Kožin agentuře Interfax.

O projekt se uchází skupina Marusja, známá sportovním vozem Marussia, dále automobilový výzkumný ústav NAMI (kdysi na něm prováděla vývojové testy Tatry 613 i kopřivnická automobilka) a automobilka GAZ s letitými zkušenostmi z výroby limuzín pro sovětské hodnostáře.

Ta však skončila zakrátko po rozpadu Sovětského svazu kvůli zastaralosti a neschopnosti konkurovat západním výrobkům. Ruští výrobci toto pole dávno vyklidili. Před pár lety GAZ neuspěl ani s pokusem o návrat do vyšší třídy s vozem Volga Siber, což byl vlastně starší model amerického vozu Chrysler Sebring vyráběný v licenci nad Volhou v závodě, kde se nyní vyrábějí i škodovky.

Podle dřívějších zpráv má prý prezidentská kancelář na obnovení výroby vládních vozů k dispozici až 40 miliard rublů (asi 25 miliard korun).

Ekonomičtí analytici však pochybovali o rentabilnosti celého nápadu. "Konečné propočty ještě nejsou hotovy, a tak je i předčasné hovořit o variantě, která bude zvolena jako základní," konstatoval Kožin. Nicméně přislíbil, že už brzy se představí koncept nového vozu. Spolu s podobou nové limuzíny by mělo být i známo, kdo vůz bude vyrábět a kdy se objeví na silnicích.

"Úkol nespočívá v tom, abychom zhotovili jedinou limuzínu pro prezidenta. Na to se nikdy nevyhodí obrovské peníze. Úkolem je na základě vybraného konceptu spustit výrobu řady automobilů, od nejprestižnějších pro vedení země až po masové a poměrně laciné vozy," prohlásil šéf správy Kremlu.

Výzkumný ústav NAMI již dříve sliboval v rámci projektu Kortež (Kolona) vyvinout hned několik modelů prestižních limuzín, které by v širším cenovém rozpětí vyrábělo několik výrobců pod historickými názvy jako ještě předrevoluční Russo-Balt či sovětská Čajka. "Za osm let by vozy domácí výroby mohly obsadit desetinu až pětinu luxusního segmentu," hýřili optimismem vývojáři v loňském roce.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory paliva budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
Lehčí a větší. Opel Insignia Sports Tourer bude fešácký kombík

Připravovaný Opel Insignia podle zatím zveřejněných fotek jasně kandiduje na „missáka“ roku mezi letošními premiérami. Po sportovně střiženém sedanu německá...  celý článek

Kia Stinger
Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.