Značku Russo-Balt chce oživit známý výzkumný ústav NAMI. Koncept Impression představila na autosalonu v Ženevě v roce 2007 skupina ruských boháčů.

Značku Russo-Balt chce oživit známý výzkumný ústav NAMI. Koncept Impression představila na autosalonu v Ženevě v roce 2007 skupina ruských boháčů. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kreml plánuje výrobu limuzíny pro Putina i aut pro lid

  • 2
Nová limuzína pro ruského prezidenta nemá být jen pro Putina, plánuje Kreml. Na novou "vládní" automobilku je připraveno 25 miliard korun.

O podobě dávno slibované nové limuzíny domácí výroby pro ruského prezidenta by se mělo rozhodnout už zanedlouho.

Přislíbil to šéf správy Kremlu současně s tím, že nové luxusní vozy by neměly sloužit jen hlavě státu, ale i širšímu okruhu státních představitelů i běžným klientům. Zatím Vladimir Putin používá opancéřovanou mercedesku. Novou papalášskou limuzínu plánuje Kreml z prezidentské vůle už dlouho. Mluvil o ní už Putinův předchůdce Medveděv, více čtěte zde.

"Rozhodnutí ještě nepadlo. Ale pracovní skupina vedená vicepremiérem Arkadijem Dvorkovičem dostala příkaz vybrat směr, kterým se (vývoj nového vozu) bude ubírat," prozradil správce kremelského majetku Vladimir Kožin agentuře Interfax.

O projekt se uchází skupina Marusja, známá sportovním vozem Marussia, dále automobilový výzkumný ústav NAMI (kdysi na něm prováděla vývojové testy Tatry 613 i kopřivnická automobilka) a automobilka GAZ s letitými zkušenostmi z výroby limuzín pro sovětské hodnostáře.

Ta však skončila zakrátko po rozpadu Sovětského svazu kvůli zastaralosti a neschopnosti konkurovat západním výrobkům. Ruští výrobci toto pole dávno vyklidili. Před pár lety GAZ neuspěl ani s pokusem o návrat do vyšší třídy s vozem Volga Siber, což byl vlastně starší model amerického vozu Chrysler Sebring vyráběný v licenci nad Volhou v závodě, kde se nyní vyrábějí i škodovky.

Podle dřívějších zpráv má prý prezidentská kancelář na obnovení výroby vládních vozů k dispozici až 40 miliard rublů (asi 25 miliard korun).

Ekonomičtí analytici však pochybovali o rentabilnosti celého nápadu. "Konečné propočty ještě nejsou hotovy, a tak je i předčasné hovořit o variantě, která bude zvolena jako základní," konstatoval Kožin. Nicméně přislíbil, že už brzy se představí koncept nového vozu. Spolu s podobou nové limuzíny by mělo být i známo, kdo vůz bude vyrábět a kdy se objeví na silnicích.

"Úkol nespočívá v tom, abychom zhotovili jedinou limuzínu pro prezidenta. Na to se nikdy nevyhodí obrovské peníze. Úkolem je na základě vybraného konceptu spustit výrobu řady automobilů, od nejprestižnějších pro vedení země až po masové a poměrně laciné vozy," prohlásil šéf správy Kremlu.

Výzkumný ústav NAMI již dříve sliboval v rámci projektu Kortež (Kolona) vyvinout hned několik modelů prestižních limuzín, které by v širším cenovém rozpětí vyrábělo několik výrobců pod historickými názvy jako ještě předrevoluční Russo-Balt či sovětská Čajka. "Za osm let by vozy domácí výroby mohly obsadit desetinu až pětinu luxusního segmentu," hýřili optimismem vývojáři v loňském roce.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.

,