Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová krásná volva mají na zadní nápravě laminátové listové pero

aktualizováno 
Listová pera mezi osobáky téměř vyhynula. Výrobci s nimi zůstávají u nákladních aut, protože s nimi lze dosáhnout vyšší nosnosti. V automobilové produkci se ovšem občas objeví netradiční řešení. Laminátové pero uložené napříč měl americký sporťák už v osmdesátých letech. Nově na něm jedou prémiovky ze Švédska.

Listové pero z kompozitu na zadní nápravě Volva XC90 | foto: Henkel

Nekovové listové pero není novinkou, už v osmdesátých letech ho vozil napříč na zadní nápravě legendární americký sporťák Chevrolet Corvette (od roku 1984). Ford montuje do svých dodávek zadní listová pera z plastů od roku 1991.

Stejné řešení jako u corvetty (příčné listové pero z kompozitů) zvolili konstruktéři pro moderní volva. Nová modulární platforma SPA (Scalable Platform Architecture), na které značka staví aktuální modely, má do zadní víceprvkové nápravy zakomponované pero z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny. To nahrazuje obvyklé vinuté pružiny, oproti nim to ušetří 4,5 kilogramu.

Listové pero z kompozitu pro moderní volva
Nové Volvo XC90
Nové Volvo XC90

Vlákny vyztužené kompozitní listové pero je vyráběno na bázi matricové polyuretanové pryskyřice od chemiků firmy Henkel. Speciální hmota díky své nízké viskozitě rychle vyplňuje formy a jemným způsobem impregnuje výztužná vlákna, čímž zkracuje čas potřebný k vyplňování forem. Vytvrzení je taktéž výrazně rychlejší než u tradičních epoxidových pryskyřic, takže dochází k celkovému zkrácení produkčního cyklu.

Výroba kompozitních materiálů využívajících vlákna (karbonová, skelná) je totiž velmi náročná kvůli problémům s automatizací výroby a časováním výrobních cyklů. Rozmach brzdil velký podíl ruční práce, specifických výrobních postupů a netradičních technologií (více čtěte zde).

Fotogalerie

O výrobu dílu, který je u moderních osobních aut velmi neobvyklý, se stará společnost BENTELER-SGL. To je specialista na kompozitní komponenty pro automobilový průmysl. Pro švédskou značku jich bude vyrábět několik stovek tisíc ročně. S laminátovým perem na zadní nápravě už jezdí Volvo XC90 a nově se chystají na start majestátní krasavci S90 a V90.

Prohlédněte si Volvo V90:

Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny kombinují snížení hmotnosti s enormní pevností, která zvyšuje bezpečnost a optimalizuje deformační charakteristiky vozidla v případě nehody. Netradiční řešení prý také u volva pomohlo ke snížení úrovně vibrací a hluku (NVH). Specifická konstrukce nápravy, která se obejde bez prvků horního zavěšení, také uvolnila místo v kufru.

Listové pero

Z internetové encyklopedie Wikipedia

Listové pero je tvořeno hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou vzájemně spojeny třmeny a sponami a středovým šroubem. Odpružení těmito pery bývá využíváno u těžších prostředků například nákladních automobilů či nákladních vlaků. Pružina je většinou umístěná na dopravním prostředku podélně, ale bývá i příčně (Trabant) a výjimečně i šikmo. Jeden konec péra je uchycen otočně, druhý tak, aby mohl vymezit délkové rozdíly při propérování.

Pružina je konstrukčně složitá a vyžaduje velké nároky na opravy a údržbu. Má stejně vysokou účinnost jako vinutá pružina, ale je mnohem větší a těžší. Na rozdíl od ostatních klasických pružin má samotlumící účinky, které způsobuje tření mezi listy. Nepotřebuje tudíž tlumič.

Tuhost pružiny závisí na délce hlavního listu a počtu a rozměrech ostatních listů. Progresivity lze dosáhnout různými konstrukčními úpravami, např. změnou počtu pružících listů nebo zkrácením délky hlavního listu.





Nejčtenější

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.