Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová krásná volva mají na zadní nápravě laminátové listové pero

aktualizováno 
Listová pera mezi osobáky téměř vyhynula. Výrobci s nimi zůstávají u nákladních aut, protože s nimi lze dosáhnout vyšší nosnosti. V automobilové produkci se ovšem občas objeví netradiční řešení. Laminátové pero uložené napříč měl americký sporťák už v osmdesátých letech. Nově na něm jedou prémiovky ze Švédska.

Listové pero z kompozitu na zadní nápravě Volva XC90 | foto: Henkel

Nekovové listové pero není novinkou, už v osmdesátých letech ho vozil napříč na zadní nápravě legendární americký sporťák Chevrolet Corvette (od roku 1984). Ford montuje do svých dodávek zadní listová pera z plastů od roku 1991.

Stejné řešení jako u corvetty (příčné listové pero z kompozitů) zvolili konstruktéři pro moderní volva. Nová modulární platforma SPA (Scalable Platform Architecture), na které značka staví aktuální modely, má do zadní víceprvkové nápravy zakomponované pero z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny. To nahrazuje obvyklé vinuté pružiny, oproti nim to ušetří 4,5 kilogramu.

Listové pero z kompozitu pro moderní volva
Nové Volvo XC90
Nové Volvo XC90

Vlákny vyztužené kompozitní listové pero je vyráběno na bázi matricové polyuretanové pryskyřice od chemiků firmy Henkel. Speciální hmota díky své nízké viskozitě rychle vyplňuje formy a jemným způsobem impregnuje výztužná vlákna, čímž zkracuje čas potřebný k vyplňování forem. Vytvrzení je taktéž výrazně rychlejší než u tradičních epoxidových pryskyřic, takže dochází k celkovému zkrácení produkčního cyklu.

Výroba kompozitních materiálů využívajících vlákna (karbonová, skelná) je totiž velmi náročná kvůli problémům s automatizací výroby a časováním výrobních cyklů. Rozmach brzdil velký podíl ruční práce, specifických výrobních postupů a netradičních technologií (více čtěte zde).

Fotogalerie

O výrobu dílu, který je u moderních osobních aut velmi neobvyklý, se stará společnost BENTELER-SGL. To je specialista na kompozitní komponenty pro automobilový průmysl. Pro švédskou značku jich bude vyrábět několik stovek tisíc ročně. S laminátovým perem na zadní nápravě už jezdí Volvo XC90 a nově se chystají na start majestátní krasavci S90 a V90.

Prohlédněte si Volvo V90:

Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny kombinují snížení hmotnosti s enormní pevností, která zvyšuje bezpečnost a optimalizuje deformační charakteristiky vozidla v případě nehody. Netradiční řešení prý také u volva pomohlo ke snížení úrovně vibrací a hluku (NVH). Specifická konstrukce nápravy, která se obejde bez prvků horního zavěšení, také uvolnila místo v kufru.

Listové pero

Z internetové encyklopedie Wikipedia

Listové pero je tvořeno hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou vzájemně spojeny třmeny a sponami a středovým šroubem. Odpružení těmito pery bývá využíváno u těžších prostředků například nákladních automobilů či nákladních vlaků. Pružina je většinou umístěná na dopravním prostředku podélně, ale bývá i příčně (Trabant) a výjimečně i šikmo. Jeden konec péra je uchycen otočně, druhý tak, aby mohl vymezit délkové rozdíly při propérování.

Pružina je konstrukčně složitá a vyžaduje velké nároky na opravy a údržbu. Má stejně vysokou účinnost jako vinutá pružina, ale je mnohem větší a těžší. Na rozdíl od ostatních klasických pružin má samotlumící účinky, které způsobuje tření mezi listy. Nepotřebuje tudíž tlumič.

Tuhost pružiny závisí na délce hlavního listu a počtu a rozměrech ostatních listů. Progresivity lze dosáhnout různými konstrukčními úpravami, např. změnou počtu pružících listů nebo zkrácením délky hlavního listu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.