Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lithia máme dost pro baterky 10 miliard elektromobilů, je ale v nejistých zemích

aktualizováno 
Budoucnost elektromobilů závisí na dostupnosti lithium-iontových baterií. Německá studie odhalila, že lithia jsou na světě dostatečné zásoby, opět ale v politicky poměrně nestabilních oblastech.

Baterie pro elektromobily Nissanu | foto: Nissan

Současná vlna ekologických automobilů a alternativních pohonů má kromě samotné ekologie i jinou, možná ještě významnější příčinu. Vyspělé ekonomiky světa se totiž snaží snížit svou energetickou závislost na cizích státech.

Jestliže v případě dodávek ropy se musí velká část světa spoléhat na Rusko nebo Blízký východ, alternativní zdroje energie mohou státy získávat na svém vlastním území. Třeba zvýšenou spotřebu elektřiny pro elektromobily snadno pokryje nějaká ta nová elektrárna (ideálně atomová nebo na obnovitelné zdroje).

Jenže ani výrobou velkého množství elektromobilů se vlády světových velmocí i malých států své energetické závislosti na často nestabilních zemích třetího světa zcela nezbaví. Jen tím rozloží rizika na více menších částí.

Německá studie Centra pro sluneční energii a výzkum vodíku ze Stuttgartu totiž sice ukázala, že na světě je dostatek lithia pro výrobu baterií do asi 10 miliard elektromobilů. Přitom ho ještě zbude dost pro jiné účely.

Studie zároveň varuje před přílišnou závislostí na těžbě lithia. Asi polovina jeho světových zásob se totiž nachází v Bolívii, druhou největší zásobárnou je Chile. Ani jedna ze zemí rozhodně není příkladnou ukázkou politické stability, elektromobilový průmysl přitom bude na dodávkách z těchto zemí závislý.

Dostatečné zásoby lithia ale zároveň mohou znamenat, že elektromobily a klasické vozy se spalovacími motory vedle sebe budou existovat ještě hodně dlouho. Již čtyřicet let totiž slýcháme zkazky o tom, že ropa dojde za 40 let. A snížení její spotřeby díky elektromobilům může tento interval ještě prodloužit.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.