Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Romantika na moři v oblaku jedů: plovoucí města vypouští tuny škodlivin

aktualizováno 
Auta jsou v posledních letech na pranýři kvůli emisím, které vypouštějí. Stačí se ale o dovolené nalodit na výletní loď brázdící moře a nadýcháte víc jedů než za celý rok. Autoprůmysl šikanují zákonodárci stále přísnějšími emisními limity, lodní doprava se s podobnými předpisy téměř trápit nemusí.

Výletní plavby mají na světě stále větší popularitu, minulý rok se do těchto obřích plovoucích hotelů nalodilo 25 milionů turistů, což je dvakrát více než před deseti lety. Proto se také staví stále více větších a větších lodí. A ty mají obrovskou spotřebu energie a tím i emise, které vypouští.

Novější plavidla už mají alespoň odlučovače pevných částic vzniklých při spalování nekvalitního paliva, ale jinak se na ně nevztahují téměř žádné emisní předpisy. Nikde se nezdrží dlouho, jsou obvykle registrované v daňových rájích.

Francouzský televizní pořad Thalassa zveřejnil studii, ve které sleduje emise lodní dopravy a velkých výletních lodí, kterým se přezdívá „plovoucí města“. Tato obří plavidla až pro šest tisíc lidí mají obrovské emise, zvláště co se týče jemných částic a skleníkových plynů, které jsou řádově vyšší než u kontejnerových lodí. Na vině je palivo, které jejich motory používají. Velkému znečištění jemnými polétavými částicemi jsou přitom nevyhnutelně vystaveni i cestující na těchto lodích, ale také obyvatelé turisticky atraktivních přístavů.

Plavbu lodi Harmony of the Seas společnosti RCI sledovaly ve francouzském přístavu Saint-Nazaire tisíce lidí. (10. března 2016)

V současné době největší a nejmodernější výletní loď na světě, Harmony of the Sea s šestnácti palubami a celkem téměř 9 tisíci osobami na palubě, má dva obrovské šestnáctiválcové motory a každý při plném výkonu spotřebuje za hodinu 1 377 galonů (5 200 litrů) toho nejškodlivějšího typu nafty na světě. V přístavech a ve výsostných vodách USA musí tato loď přejít na palivo s nízkým podílem síry. Na volném moři ale opravdu vypustí více škodlivin než několik milionů automobilů a denně spotřebuje stejné množství paliva jako středně velké město. Podle nezávislého německého odborníka na znečištění Axela Friedricha jedna velká výletní loď vydá přes pět tun emisí NOX a skoro půl tuny jemných částic denně.

Všechny průmyslové činnosti vytvářejí emise, to je nevyhnutelný fakt, ale některé jsou „špinavější“ než ostatní. To se vztahuje zvláště na námořní dopravu, která je často uváděna jako vůbec největší producent škodlivin.

Příčinou jsou levná těžká paliva, zvláště u starších plavidel, která atmosféru každoročně „obohacují“ i miliony tun emisí, například síry. Podle studie nevládní organizace spolupracující s magazínem Thalassa velká výletní loď i po zakotvení v přístavu (kdy se vůbec nehýbe), vydává stejné množství emisí (konkrétně dioxidů síry) jako milion automobilů.

Na toto obvinění rychle reagoval ředitel přístavu v Marseille. Podle jeho názoru je námořní doprava odpovědná pouze za malý podíl celkově vypouštěných emisí: „Znečištění má na svědomí z 35 % průmysl, dalších 24 % připadá na automobily, 15 procent musíme připsat vytápění a 5 procent vytvářejí lodě.“ Svá tvrzení ovšem nedoložil žádnými vědeckými podklady ani neupřesnil, jaké typy znečištění má na mysli.

Autoři:




Nejčtenější

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.