Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Formule 1 řádila v Brně. Starý pes je stále v kondici

aktualizováno 
Lotus 77 sice nepatří mezi vozy, které by mocně drtily své protivníky, i tak se ale černozlatý speciál neodmyslitelně zapsal do historie Formule 1. Tento týden se objevil na Masarykově okruhu, kde si otestoval trať před závodem FIA Masters F1, který se koná na začátku července.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu | foto: Jan Martof, Motor Journal

Tento týden se testoval v Brně Lotus 77 alias John Player Special MkII. Tuto ikonu Formule 1 navrhl Colin Chapman a Lotus s ním chtěl navázat na úspěch modelu 72.

S autem jezdil za Lotus Mario Andretti a Gunnar Nilsson. V roce 1976 si oba jezdci na auto hodně stěžovali, v následující sezoně ale vývojáři zakouzlili a tým byl schopny konkurovat i ostatním stájím.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Nicméně úplného úspěchu Chapman dosáhl až s modelem 78, který ze 77 vycházel, ale měl jako první "přísavný efekt", kterého bylo dosaženo modifikací podvozku tak, aby pod ním proudil vzduch rychleji a tím vytvářel podtlak.

Konkrétně vůz, který se na Masarykově okruhu testoval, je autentický stroj Gunnara Nilssona. Vůz závodí ve FIA Masters F1 a v Brně trénoval na premiérový závod této série, který se pojede na Masarykově okruhu 5. a 6. července a jehož je iDNES.cz partnerem.

Pes, který neštěká

Lotus 77 měl štíhlejší a lehčí monokok než předchozí model 72, i nadále ho ale poháněl motor Cosworth DFV 2993cc. Díky lepší aerodynamice a přemístění chladičů byl ale mnohem lépe chlazený.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Převratné bylo hlavně zavěšení kol. Místo obvyklého trojúhelníkového zavěšení použili konstruktéři řady vahadel a ramen, a vůz mohl být seřízený prakticky na jakoukoliv trať s přihlédnutím k její výšce a povrchu vozovky, 77 tak byla nazvána jako "The Adjustacar" (něco jako "nastavovací auto").

Fotogalerie

Navržený systém sice fungoval, díky malým zkušenostem se ale málokdy podařilo dosáhnout optimálního nastavení.

Oba jezdci pak popisovali, že řízení i celá jízda byla poněkud vágní a vůz nereaguje na jejich pohyby tak, jak by si představovali. Navíc prý postrádal rychlost.

Andretti dokonce o vůz občas ztrácel zájem a prohlašoval o něm, že je to "Pes". I tato přezdívka Lotus motivovala k rychlejšímu vývoji modelu 78, psovi se každopádně podařilo během 16 závodů dosáhnout na jedno vítězství a započítat si i nejrychlejší okruh v jednom ze závodů.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Další z rubriky

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu
Škoda představila nové SUV, Karoq nahradí Yetiho

Stockholm Škoda dnes ve švédské metropoli veřejně představuje nástupce svého kompaktního SUV Yeti pod názvem Karoq před hosty ze 120 zemí světa. Na trh má novinka...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...
Evropská komise vyšetřuje Fiat a Itálii za fígl na emisní testy

Evropská komise vyšetřuje automobilku Fiat Chrysler a italskou vládu v souvislosti s nezákonnými systémy pro manipulaci s emisemi naftových vozů. Komise se...  celý článek

Toyota Verso 1.8VVTI A/T,
Toyota Verso 1.8VVTI A/T,

r.v. 2013, naj. 72 000 km, benzín
384 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.