Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Formule 1 řádila v Brně. Starý pes je stále v kondici

aktualizováno 
Lotus 77 sice nepatří mezi vozy, které by mocně drtily své protivníky, i tak se ale černozlatý speciál neodmyslitelně zapsal do historie Formule 1. Tento týden se objevil na Masarykově okruhu, kde si otestoval trať před závodem FIA Masters F1, který se koná na začátku července.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu | foto: Jan Martof, Motor Journal

Tento týden se testoval v Brně Lotus 77 alias John Player Special MkII. Tuto ikonu Formule 1 navrhl Colin Chapman a Lotus s ním chtěl navázat na úspěch modelu 72.

S autem jezdil za Lotus Mario Andretti a Gunnar Nilsson. V roce 1976 si oba jezdci na auto hodně stěžovali, v následující sezoně ale vývojáři zakouzlili a tým byl schopny konkurovat i ostatním stájím.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Nicméně úplného úspěchu Chapman dosáhl až s modelem 78, který ze 77 vycházel, ale měl jako první "přísavný efekt", kterého bylo dosaženo modifikací podvozku tak, aby pod ním proudil vzduch rychleji a tím vytvářel podtlak.

Konkrétně vůz, který se na Masarykově okruhu testoval, je autentický stroj Gunnara Nilssona. Vůz závodí ve FIA Masters F1 a v Brně trénoval na premiérový závod této série, který se pojede na Masarykově okruhu 5. a 6. července a jehož je iDNES.cz partnerem.

Pes, který neštěká

Lotus 77 měl štíhlejší a lehčí monokok než předchozí model 72, i nadále ho ale poháněl motor Cosworth DFV 2993cc. Díky lepší aerodynamice a přemístění chladičů byl ale mnohem lépe chlazený.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Převratné bylo hlavně zavěšení kol. Místo obvyklého trojúhelníkového zavěšení použili konstruktéři řady vahadel a ramen, a vůz mohl být seřízený prakticky na jakoukoliv trať s přihlédnutím k její výšce a povrchu vozovky, 77 tak byla nazvána jako "The Adjustacar" (něco jako "nastavovací auto").

Fotogalerie

Navržený systém sice fungoval, díky malým zkušenostem se ale málokdy podařilo dosáhnout optimálního nastavení.

Oba jezdci pak popisovali, že řízení i celá jízda byla poněkud vágní a vůz nereaguje na jejich pohyby tak, jak by si představovali. Navíc prý postrádal rychlost.

Andretti dokonce o vůz občas ztrácel zájem a prohlašoval o něm, že je to "Pes". I tato přezdívka Lotus motivovala k rychlejšímu vývoji modelu 78, psovi se každopádně podařilo během 16 závodů dosáhnout na jedno vítězství a započítat si i nejrychlejší okruh v jednom ze závodů.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.