Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus: budoucnost patří tříválcům

aktualizováno 
Společnosti Lotus Engineering a Continental Automotive vyvíjejí společnými silami tříválcový motor o objemu 1,5 litru, který nabídne výkon 2,2litrového motoru a výrazné snížení emisí.

Experimentální motor 1.5 Sabre vyniká vysokým výkonem a nízkou spotřebou paliva | foto: Lotus Engineering

Tříválcový motor 1.2 HTP od Škoda Auto bývá často terčem posměchu nejen v internetových diskusích. Přitom jako pohonná jednotka tento motor dosahuje vysokých kvalit a má veliký vývojový potenciál. Druhou věcí je, že na stále na váze přibírající fabii může být tento motor slabý.

V tříválci ale vidí budoucnost inženýři společností Lotus Engineering a Continental Automotive. Ti totiž vyvíjejí unikátní tříválcový motor doslova nacpaný technologiemi. Přeplňovaná jednotka se  zdvihovým objemem 1,5 litru dává v současné fázi výkon 117 kW (157 koní) a točivý moment 240 Nm.

Současný prototyp zabudovali vývojáři do Opelu Astra, kde motor nahradil původní Ecotec s objemem 1,8. Při jízdních zkouškách pak dosáhli 25% úspory paliva a tudíž i redukce emisí CO2. Ty se tak pohybují přesně na hranici 140 g/km, která je prosazována současnou evropskou politikou. Současně se zlepšila jízdní dynamika vozu, když je s novým tříválcem ve zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,1 sekundy rychlejší než původní provedení.

Tříválcovou koncepci zvolili konstruktéři z několika důvodů – při daném objemu motoru se totiž sníží ztráty třením a motor se snáze chladí, a větší objem válce oddaluje riziko klepání. Výroba tříválce také vyžaduje méně materiálu a je levnější než výroba čtyřválcového motoru. Jak velí pravidla downsizingu, tříválec dostal turbodmychadlo. Motor je také vybaven přímým vstřikováním s novými vícepaprskovými solenoidovými vstřikovači.

Ventilový rozvod umožňuje měnit časování a zdvih ventilů v takovém rozsahu, že podle potřeby může motor fungovat v takzvaném Millerově cyklu. Jeden ze sacích ventilů může být úplně vyřazen z činnosti a druhý fungovat v režimu nízkého zdvihu, což výrazně zvýší turbulenci ve spalovacím prostoru. Motor je také vybaven vodou chlazeným výfukovým potrubím. I díky tomu může motor pracovat ve velmi širokém spektru otáček se směšovacím poměrem lambda rovno jedné. Teprve nad 5 000 otáčkami za minutu musí dojít k mírnému obohacení směsi, aby nedošlo k poškození turbodmychadla. Do něj vstupující výfukové plyny totiž nesmí mít vyšší teplotu než 980 °C.

Ačkoli se to nezdá, je pohonná jednotka zároveň hybridním motorem. Je totiž vybavena integrovaným startérem/alternátorem, který je schopen ukládat přebytečnou energii a v potřebných případech je schopen pomoci krátkodobým zvýšením točivého momentu motoru. Motor také využívá funkci start/stop při zastavení vozidla. Je také pochopitelně vybaven vyvažovacím hřídelem pro utlumení vibrací.

Do budoucna vývojáři počítají se zavedením dvoustupňového přeplňování nebo další generace přímého vstřikování, která by pomohla snížit ztráty sáním.

Jednotlivé použité technologie a vlastně ani jejich vzájemná kombinace nejsou v oblasti pohonných jednotek ničím převratným. To, čím by ale motor z vývojových dílen Lotusu měl zaujmout, jsou celkové náklady na jeho výrobu. Ty by měly být výrazně nižší než u současných úsporných motorů. Tříválec 1.5 Sabre, jak se motor jmenuje, by měl být konkurencí třeba pro takový 1.4 TFSI od Volkswagenu.

Na závěr se ještě vraťme k tříválci 1.2 HTP. Na jeho příkladě si lze ukázat, že přístup výše zmíněných inženýrů opravdu není nijak revoluční – již před několika lety se totiž na akademické půdě prováděly simulace různých úprav a konfigurací tohoto motoru a přeplňování bylo jednou z alternativ. A mladoboleslavská automobilka výsledky pečlivě sledovala. Třeba se v dohledné době dočkáme i přeplňovaného tříválce od Škodovky. Možná na něj právě uzrála doba...





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.