Experimentální motor 1.5 Sabre vyniká vysokým výkonem a nízkou spotřebou paliva

Experimentální motor 1.5 Sabre vyniká vysokým výkonem a nízkou spotřebou paliva | foto: Lotus Engineering

Lotus: budoucnost patří tříválcům

  • 32
Společnosti Lotus Engineering a Continental Automotive vyvíjejí společnými silami tříválcový motor o objemu 1,5 litru, který nabídne výkon 2,2litrového motoru a výrazné snížení emisí.

Tříválcový motor 1.2 HTP od Škoda Auto bývá často terčem posměchu nejen v internetových diskusích. Přitom jako pohonná jednotka tento motor dosahuje vysokých kvalit a má veliký vývojový potenciál. Druhou věcí je, že na stále na váze přibírající fabii může být tento motor slabý.

V tříválci ale vidí budoucnost inženýři společností Lotus Engineering a Continental Automotive. Ti totiž vyvíjejí unikátní tříválcový motor doslova nacpaný technologiemi. Přeplňovaná jednotka se  zdvihovým objemem 1,5 litru dává v současné fázi výkon 117 kW (157 koní) a točivý moment 240 Nm.

Současný prototyp zabudovali vývojáři do Opelu Astra, kde motor nahradil původní Ecotec s objemem 1,8. Při jízdních zkouškách pak dosáhli 25% úspory paliva a tudíž i redukce emisí CO2. Ty se tak pohybují přesně na hranici 140 g/km, která je prosazována současnou evropskou politikou. Současně se zlepšila jízdní dynamika vozu, když je s novým tříválcem ve zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,1 sekundy rychlejší než původní provedení.

Tříválcovou koncepci zvolili konstruktéři z několika důvodů – při daném objemu motoru se totiž sníží ztráty třením a motor se snáze chladí, a větší objem válce oddaluje riziko klepání. Výroba tříválce také vyžaduje méně materiálu a je levnější než výroba čtyřválcového motoru. Jak velí pravidla downsizingu, tříválec dostal turbodmychadlo. Motor je také vybaven přímým vstřikováním s novými vícepaprskovými solenoidovými vstřikovači.

Ventilový rozvod umožňuje měnit časování a zdvih ventilů v takovém rozsahu, že podle potřeby může motor fungovat v takzvaném Millerově cyklu. Jeden ze sacích ventilů může být úplně vyřazen z činnosti a druhý fungovat v režimu nízkého zdvihu, což výrazně zvýší turbulenci ve spalovacím prostoru. Motor je také vybaven vodou chlazeným výfukovým potrubím. I díky tomu může motor pracovat ve velmi širokém spektru otáček se směšovacím poměrem lambda rovno jedné. Teprve nad 5 000 otáčkami za minutu musí dojít k mírnému obohacení směsi, aby nedošlo k poškození turbodmychadla. Do něj vstupující výfukové plyny totiž nesmí mít vyšší teplotu než 980 °C.

Ačkoli se to nezdá, je pohonná jednotka zároveň hybridním motorem. Je totiž vybavena integrovaným startérem/alternátorem, který je schopen ukládat přebytečnou energii a v potřebných případech je schopen pomoci krátkodobým zvýšením točivého momentu motoru. Motor také využívá funkci start/stop při zastavení vozidla. Je také pochopitelně vybaven vyvažovacím hřídelem pro utlumení vibrací.

Do budoucna vývojáři počítají se zavedením dvoustupňového přeplňování nebo další generace přímého vstřikování, která by pomohla snížit ztráty sáním.

Jednotlivé použité technologie a vlastně ani jejich vzájemná kombinace nejsou v oblasti pohonných jednotek ničím převratným. To, čím by ale motor z vývojových dílen Lotusu měl zaujmout, jsou celkové náklady na jeho výrobu. Ty by měly být výrazně nižší než u současných úsporných motorů. Tříválec 1.5 Sabre, jak se motor jmenuje, by měl být konkurencí třeba pro takový 1.4 TFSI od Volkswagenu.

Na závěr se ještě vraťme k tříválci 1.2 HTP. Na jeho příkladě si lze ukázat, že přístup výše zmíněných inženýrů opravdu není nijak revoluční – již před několika lety se totiž na akademické půdě prováděly simulace různých úprav a konfigurací tohoto motoru a přeplňování bylo jednou z alternativ. A mladoboleslavská automobilka výsledky pečlivě sledovala. Třeba se v dohledné době dočkáme i přeplňovaného tříválce od Škodovky. Možná na něj právě uzrála doba...