Lotus Exos T125

Lotus Exos T125 | foto: Lotus

Lotus chystá formuli pro „každého“. Výhodou bude nenáročný servis

  • 18
Vžít se do role Michaela Schumachera nebo Fernanda Alonsa už nebude pro smrtelníka bez formulové licence nesplnitelným snem. Legendární značka Lotus totiž chystá formuli pro každého. Tedy pokud mít na účtu volný přibližně milion eur.

Na mnoha evropských automobilových inzertních serverech lze najít na prodej formule různých kategorií včetně starších modelů formule 1. Bez ohledu na cenu je u těchto vozů problémem především servis. Závodní formule jsou konstruované na maximální výkon během jednoho závodu. Agregáty pak bez náročných repasí či oprav dlouho nevydrží.

Lotus se ale rozhodl zprostředkovat Formuli 1 i zákazníkům, kteří se podobným servisem nechtějí zabývat. Formule Lotus Exos T125 je sice čistokrevný okruhový speciál, který z mnoha důvodů, legislativních i praktických, nebude možné používat na veřejných komunikacích. Oproti jiným formulím, které lze koupit, ale nabídne nesporné provozní výhody.

Lotus Exos T125

Servisní interval bude u exosu nastaven na 4 500 kilometrů, což je sice nepoměrně méně než u běžných aut, ale stále hodně oproti jiným závodním speciálům. Navíc "lidová" formule Lotusu nebude vyžadovat suitu doprovodného týmu mechaniků, majitel si auto pro víkendové poježdění dokáže připravit sám. Jen se předpokládá, že bude mít návěs a auto si na okruhy dopraví.

Lotus zajistí i dostupnost běžných náhradních dílů a dalšího materiálu, takže auto bude normálně servisovatelné. Z pohledu majitele hatchbacku za 400 000 korun to sice budou stále astronomické náklady na servis, ale v rámci kategorie formulových aut to má být nefalšovaná lidovka.

Samotná formule by měla stát zhruba milion eur, což odpovídá asi stovce průměrných fabií. Na druhou stranu špičkové silniční supersporty jako Bugatti Veyron nebo Lamborghini Reventon stojí ještě víc. Na okruhu asi nový lotus nepředjedou, ale zase se s nimi dá jet do práce nebo na nákup.

Lotus Exos T125 má klasickou formulovou stavbu s uhlíkovou skořepinou a výjimečné materiály použili konstruktéři i na další agregáty. Třeba brzdy jsou keramicko-kompozitové. Kokpit se podobá tomu z Formule 1, kde mimochodem Lotus po delší době opět aktivně působí, a o přenos výkonu na zadní kola se postará poloautomatická převodovka.

To, co dělá exos superzávoďákem je poměr výkonu a hmotnosti. Formule je lehounká, má jen 650 kilogramů. Motor od Cosworthu pak z objemu 3,5 litru dává ohromující výkon 485 kW. Prostým vydělením se pak dostaneme na hodnotu koně na kilogram, což je fantastická hodnota.

A to je režim motoru omezen na pouhých 10 500 otáček za minutu, což je podstatně méně, než kolik točí závodní formule. Jenže to je právě daň za snesitelné provozní náklady a hlavně za relativně snadný způsob provozování auta.

Případní zájemci by se ale měli co nejdříve ozvat výrobci, protože v plánu je výroba pouhých 25 kusů formule exos. A odměnou za odvahu a vynaložené peníze je bonus v podobě jezdecké školy s bývalým pilotem Formule 1 Mikou Häkkinenem a současným jezdcem Lotusu v nejprestižnějším automobilovém šampionátu Jarnem Trullim. Kdo jiný by taky mohl učit řídit formuli.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž