Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus Elise 99T: sporťák za 1,5 milionu

  17:26aktualizováno  17:26
Jedním ze sportovních vozů, které je možné vidět na letošním ženevském autosalonu je Lotus Elise 99T. Jedná se o další akční model této britské automobilky postavený na bázi standardního Elise.

Vůz je vzpomínkou na významný monopost Lotus Type 99T stáje F1, který byl poprvé představen 3.února 1987. Do jeho kokpitu usedal Satoru Nakajima a Ayrton Senna, který s tímto strojem vybojoval vítězství na tratích v Monacu a Detroitu. Celkově dokončil sezónu na třetím místě a stejná příčka patřila i stáji Lotus.

Monopost Lotus Type 99T byl pro stáj významným milníkem, jeho představení bylo spojeno se změnou hlavního sponzora a dodavatele motorů. Zatímco předchozí vozy F1 Lotus byly vyvedeny v černo-zlaté kombinaci JPS, nový typ 99T byl žlutý, tedy v barvách nového sponzora Camel. Zatímco předchozí typ monopostu byl poháněn agregátem Renault, nový model 99T byl osazen motorem Honda o objemu 1,5 litru se dvěma turbodmychadly a dosahoval výkonu přes 800 koní. Za zmínku stojí i použití aktivního zavěšení kol, to však bylo později zakázáno.

Lotus Elise 99T je vyráběn ve speciální „šafránově žluté“ barvě, kromě toho jsou pro něj charakteristická různě rozmístěná loga Lotus ověnčená vavřínem, modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly a modrý obrys víčka nádrže. S karosérií dobře ladí osmipaprsková kola z lehkých slitin v černém laku s logem automobilky. V téže barvě je vyveden i interiér automobilu.

Pohonnou jednotkou je osvědčený celohliníkový šestnáctiventilový čtyřválec řady „K“, s proměnlivým časováním ventilů VVC, uložený napříč před zadní nápravou. Na vysokém výkonu se podílí i řídicí jednotka motoru „K4“, která byla speciálně upravena tak, aby v maximální míře využila vlastností pohonné jednotky a s ní spojené pětistupňové manuální převodovky. Agregát o objemu 1,8 litru a výkonu 118 kW (160 k) při 7 000 ot./min. dosahuje maximálního točivého momentu 175 Nm při 3 500 – 4 650 ot./min.

Vůz o hmotnosti pouhých 806 kilogramů včetně náplní zrychluje z 0 na 100 km za 5,3 sekundy. Ručička rychloměru se zastaví po dosažení maximální rychlosti 212 kilometrů za hodinu. Elise 99T dosahuje těchto jízdních výkonů při zachování příznivé spotřeby 6,9 litru na 100 km jízdy (průměr), v městském provozu si malý sporťák řekne o 9,4 l/100 km, mimo město se spokojí s 5,5 litry Naturalu 95. Palivová nádrž o objemu 32 litrů je však i přes tyto příznivé hodnoty nedostačující.

Komu výše popsané jízdní výkony nestačí, může sáhnout po sadě určené na jejich zvýšení, kterou automobilka Lotus vyvinula jako odpověď na nabídky tuningových firem. Odměnou za investici do tohoto kitu bude výsledných 190 koní, což už dělá z lehounkého Lotusu nebezpečného dravce.

Automobil bohužel zatím nikdo do České republiky nedováží a tak případným zájemcům nezbývá nic jiného než si jej přivézt z některé ze zemí EU. Na ženevském autosalonu firma Lotus uvádí cenu modelu Elise 99T 62 900 CHF, což je asi 1 402 000 Kč. Výrobce poskytuje na vůz záruku po dobu dvou let.

Víčko nádrže u vozu Lotus Elise 99T

Modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly.

Loga Lotus ověnčená vavřínem jsou i na sedadlech vozu.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.