Lotus Elise 99T: sporťák za 1,5 milionu

  • 18
Jedním ze sportovních vozů, které je možné vidět na letošním ženevském autosalonu je Lotus Elise 99T. Jedná se o další akční model této britské automobilky postavený na bázi standardního Elise.

Vůz je vzpomínkou na významný monopost Lotus Type 99T stáje F1, který byl poprvé představen 3.února 1987. Do jeho kokpitu usedal Satoru Nakajima a Ayrton Senna, který s tímto strojem vybojoval vítězství na tratích v Monacu a Detroitu. Celkově dokončil sezónu na třetím místě a stejná příčka patřila i stáji Lotus.

Monopost Lotus Type 99T byl pro stáj významným milníkem, jeho představení bylo spojeno se změnou hlavního sponzora a dodavatele motorů. Zatímco předchozí vozy F1 Lotus byly vyvedeny v černo-zlaté kombinaci JPS, nový typ 99T byl žlutý, tedy v barvách nového sponzora Camel. Zatímco předchozí typ monopostu byl poháněn agregátem Renault, nový model 99T byl osazen motorem Honda o objemu 1,5 litru se dvěma turbodmychadly a dosahoval výkonu přes 800 koní. Za zmínku stojí i použití aktivního zavěšení kol, to však bylo později zakázáno.

Lotus Elise 99T je vyráběn ve speciální „šafránově žluté“ barvě, kromě toho jsou pro něj charakteristická různě rozmístěná loga Lotus ověnčená vavřínem, modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly a modrý obrys víčka nádrže. S karosérií dobře ladí osmipaprsková kola z lehkých slitin v černém laku s logem automobilky. V téže barvě je vyveden i interiér automobilu.

Pohonnou jednotkou je osvědčený celohliníkový šestnáctiventilový čtyřválec řady „K“, s proměnlivým časováním ventilů VVC, uložený napříč před zadní nápravou. Na vysokém výkonu se podílí i řídicí jednotka motoru „K4“, která byla speciálně upravena tak, aby v maximální míře využila vlastností pohonné jednotky a s ní spojené pětistupňové manuální převodovky. Agregát o objemu 1,8 litru a výkonu 118 kW (160 k) při 7 000 ot./min. dosahuje maximálního točivého momentu 175 Nm při 3 500 – 4 650 ot./min.

Vůz o hmotnosti pouhých 806 kilogramů včetně náplní zrychluje z 0 na 100 km za 5,3 sekundy. Ručička rychloměru se zastaví po dosažení maximální rychlosti 212 kilometrů za hodinu. Elise 99T dosahuje těchto jízdních výkonů při zachování příznivé spotřeby 6,9 litru na 100 km jízdy (průměr), v městském provozu si malý sporťák řekne o 9,4 l/100 km, mimo město se spokojí s 5,5 litry Naturalu 95. Palivová nádrž o objemu 32 litrů je však i přes tyto příznivé hodnoty nedostačující.

Komu výše popsané jízdní výkony nestačí, může sáhnout po sadě určené na jejich zvýšení, kterou automobilka Lotus vyvinula jako odpověď na nabídky tuningových firem. Odměnou za investici do tohoto kitu bude výsledných 190 koní, což už dělá z lehounkého Lotusu nebezpečného dravce.

Automobil bohužel zatím nikdo do České republiky nedováží a tak případným zájemcům nezbývá nic jiného než si jej přivézt z některé ze zemí EU. Na ženevském autosalonu firma Lotus uvádí cenu modelu Elise 99T 62 900 CHF, což je asi 1 402 000 Kč. Výrobce poskytuje na vůz záruku po dobu dvou let.

Víčko nádrže u vozu Lotus Elise 99T

Modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly.

Loga Lotus ověnčená vavřínem jsou i na sedadlech vozu.