Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus Esprit - důstojný důchodce

  16:24aktualizováno  16:24
Lotus Esprit, jedna z legend sportovnch vozů, chytá za srdce milovníky automobilů už déle než 30 let. Už i jeho čas se však naplnil a pomalu se chystá do automobilového důchodu. Ostře řezané rysy a tříapůllitrový osmiválec z něj, ani mezi elektronikou nabitou konkurencí, loudu nedělají. Ba právě naopak.

Esprit je nejen jedním z posledních z rodu klasických "sporťáků", ale i filmovou hvězdou. Kariéru vedle něj udělal James Bond. Automobiloví nadšenci ho zahlédli  například i v Pretty Woman.

Evropští zákazníci se s ním mohli rozloučit do poloviny letošního roku. Americká klientela si radost z nového espritu bude moci "užívat" ještě o půl roku déle. Úplný konec výroby tak - oproti očekávání - neoplaká stará dobrá Anglie, nýbrž Spojené státy. 

Poté se inženýři a designéři pustí do tvorby nástupce. Lotus však nechce nic uspěchat, a tak si na důstojného nástupce nějaký ten rok počkáme (nejdříve se objeví v roce 2005).

Curriculum vitae

Poprvé vyrážel esprit dech na autosalonu Italdesignu Giorgetta Giugiara v Turíně v roce 1972. O čtyři roky později pak začíná výroby první série se stopadesátikoňovým dvoulitrem. 

Od svého uvedení až do dnešních dnů bylo vyrobeno něco málo přes deset tisíc těchto čistokrevných sporťáků.

V průběho let se design espritu příliš nezměnil. Největších úprav se dočkal v roce 1987, kdy mu kabát lehce přešil opět Giugiaro.

Průměrná denní produkce espritu jsou tři vozy - nesmíme zapomenout, že jeho výroba probíhá ručně. Pro letošek si jich u Lotusu naplánovali vyrobit 140.

Majitelé posledních espritů mají pod kapotou svého plechového pokladu tříapůllitrový přeplňovaný osmiválec do V, který u Lotusu vyvinuli v polovině devadesátých let.  Zajímavá je i jeho nízká hmotnost, která včetně příslušenství nepřesahuje 220 kilogramů.

Esprit = duch

Koncem roku 2001 inženýři lehce osvěžili vzhled, aby si ani v posledních letech (výrobního) života nemohl stěžovat na nepřízeň publika. Dočkal se přepracované zádě, kde namísto obdélníkových světel trůní dva páry kulatých.

Vpředu se pak udály změny na spojleru, při jehož tvorbě se tvůrci inspirovali legendárním modelem Sport 350.

Ač čistokrevný sporťák, musí svého majitele hýčkat. Interiér proto nabízí vše, čeho si pohodlný a znuděný milionář žádá. Kůže je nezbytností, na výběr je ze dvou barevných provedení. Tu pak doplňuje hliník, dodávající interiéru hi-tech "šmrnc". Po celém interiéru jsou pak porůznu rozeseta loga Lotusu - pro případ, že by majitel pozapomněl, který z kočárů svého vozového parku řídí.

Pod litými koly z produkce OZ Racing najdeme brzdové kotouče AP Racing o průměru 320 mm. Lotus zdůrazňuje, že všechny části brzdové soustavy (čtyřpístkové třmeny, brzdové destičky, kotouče) mají "závodní specifikaci".

Autoři:


Témata: Důchodci, Lotus


Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...
Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...

r.v. 2009, naj. 176 287 km, diesel
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.