Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus Esprit - důstojný důchodce

  16:24aktualizováno  16:24
Lotus Esprit, jedna z legend sportovnch vozů, chytá za srdce milovníky automobilů už déle než 30 let. Už i jeho čas se však naplnil a pomalu se chystá do automobilového důchodu. Ostře řezané rysy a tříapůllitrový osmiválec z něj, ani mezi elektronikou nabitou konkurencí, loudu nedělají. Ba právě naopak.

Esprit je nejen jedním z posledních z rodu klasických "sporťáků", ale i filmovou hvězdou. Kariéru vedle něj udělal James Bond. Automobiloví nadšenci ho zahlédli  například i v Pretty Woman.

Evropští zákazníci se s ním mohli rozloučit do poloviny letošního roku. Americká klientela si radost z nového espritu bude moci "užívat" ještě o půl roku déle. Úplný konec výroby tak - oproti očekávání - neoplaká stará dobrá Anglie, nýbrž Spojené státy. 

Poté se inženýři a designéři pustí do tvorby nástupce. Lotus však nechce nic uspěchat, a tak si na důstojného nástupce nějaký ten rok počkáme (nejdříve se objeví v roce 2005).

Curriculum vitae

Poprvé vyrážel esprit dech na autosalonu Italdesignu Giorgetta Giugiara v Turíně v roce 1972. O čtyři roky později pak začíná výroby první série se stopadesátikoňovým dvoulitrem. 

Od svého uvedení až do dnešních dnů bylo vyrobeno něco málo přes deset tisíc těchto čistokrevných sporťáků.

V průběho let se design espritu příliš nezměnil. Největších úprav se dočkal v roce 1987, kdy mu kabát lehce přešil opět Giugiaro.

Průměrná denní produkce espritu jsou tři vozy - nesmíme zapomenout, že jeho výroba probíhá ručně. Pro letošek si jich u Lotusu naplánovali vyrobit 140.

Majitelé posledních espritů mají pod kapotou svého plechového pokladu tříapůllitrový přeplňovaný osmiválec do V, který u Lotusu vyvinuli v polovině devadesátých let.  Zajímavá je i jeho nízká hmotnost, která včetně příslušenství nepřesahuje 220 kilogramů.

Esprit = duch

Koncem roku 2001 inženýři lehce osvěžili vzhled, aby si ani v posledních letech (výrobního) života nemohl stěžovat na nepřízeň publika. Dočkal se přepracované zádě, kde namísto obdélníkových světel trůní dva páry kulatých.

Vpředu se pak udály změny na spojleru, při jehož tvorbě se tvůrci inspirovali legendárním modelem Sport 350.

Ač čistokrevný sporťák, musí svého majitele hýčkat. Interiér proto nabízí vše, čeho si pohodlný a znuděný milionář žádá. Kůže je nezbytností, na výběr je ze dvou barevných provedení. Tu pak doplňuje hliník, dodávající interiéru hi-tech "šmrnc". Po celém interiéru jsou pak porůznu rozeseta loga Lotusu - pro případ, že by majitel pozapomněl, který z kočárů svého vozového parku řídí.

Pod litými koly z produkce OZ Racing najdeme brzdové kotouče AP Racing o průměru 320 mm. Lotus zdůrazňuje, že všechny části brzdové soustavy (čtyřpístkové třmeny, brzdové destičky, kotouče) mají "závodní specifikaci".

Autoři:


Témata: Důchodci, Lotus


Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.