Lotus Esprit - důstojný důchodce

  • 12
Lotus Esprit, jedna z legend sportovnch vozů, chytá za srdce milovníky automobilů už déle než 30 let. Už i jeho čas se však naplnil a pomalu se chystá do automobilového důchodu. Ostře řezané rysy a tříapůllitrový osmiválec z něj, ani mezi elektronikou nabitou konkurencí, loudu nedělají. Ba právě naopak.

Esprit je nejen jedním z posledních z rodu klasických "sporťáků", ale i filmovou hvězdou. Kariéru vedle něj udělal James Bond. Automobiloví nadšenci ho zahlédli  například i v Pretty Woman.

Evropští zákazníci se s ním mohli rozloučit do poloviny letošního roku. Americká klientela si radost z nového espritu bude moci "užívat" ještě o půl roku déle. Úplný konec výroby tak - oproti očekávání - neoplaká stará dobrá Anglie, nýbrž Spojené státy. 

Poté se inženýři a designéři pustí do tvorby nástupce. Lotus však nechce nic uspěchat, a tak si na důstojného nástupce nějaký ten rok počkáme (nejdříve se objeví v roce 2005).

Curriculum vitae

Poprvé vyrážel esprit dech na autosalonu Italdesignu Giorgetta Giugiara v Turíně v roce 1972. O čtyři roky později pak začíná výroby první série se stopadesátikoňovým dvoulitrem. 

Od svého uvedení až do dnešních dnů bylo vyrobeno něco málo přes deset tisíc těchto čistokrevných sporťáků.

V průběho let se design espritu příliš nezměnil. Největších úprav se dočkal v roce 1987, kdy mu kabát lehce přešil opět Giugiaro.

Průměrná denní produkce espritu jsou tři vozy - nesmíme zapomenout, že jeho výroba probíhá ručně. Pro letošek si jich u Lotusu naplánovali vyrobit 140.

Majitelé posledních espritů mají pod kapotou svého plechového pokladu tříapůllitrový přeplňovaný osmiválec do V, který u Lotusu vyvinuli v polovině devadesátých let.  Zajímavá je i jeho nízká hmotnost, která včetně příslušenství nepřesahuje 220 kilogramů.

Esprit = duch

Koncem roku 2001 inženýři lehce osvěžili vzhled, aby si ani v posledních letech (výrobního) života nemohl stěžovat na nepřízeň publika. Dočkal se přepracované zádě, kde namísto obdélníkových světel trůní dva páry kulatých.

Vpředu se pak udály změny na spojleru, při jehož tvorbě se tvůrci inspirovali legendárním modelem Sport 350.

Ač čistokrevný sporťák, musí svého majitele hýčkat. Interiér proto nabízí vše, čeho si pohodlný a znuděný milionář žádá. Kůže je nezbytností, na výběr je ze dvou barevných provedení. Tu pak doplňuje hliník, dodávající interiéru hi-tech "šmrnc". Po celém interiéru jsou pak porůznu rozeseta loga Lotusu - pro případ, že by majitel pozapomněl, který z kočárů svého vozového parku řídí.

Pod litými koly z produkce OZ Racing najdeme brzdové kotouče AP Racing o průměru 320 mm. Lotus zdůrazňuje, že všechny části brzdové soustavy (čtyřpístkové třmeny, brzdové destičky, kotouče) mají "závodní specifikaci".