Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

aktualizováno 
Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los Angeles. Lowridery, jak se říká americkým bourákům s podvozkem, který umožňuje v extrémním rozsahu měnit světlou výšku, jsou spjaty hlavně s Hispánci.

"El Rey", neboli "král" vychází z Chevroletu Impala z roku 1963, postavil ho Albert de Alba. | foto: AP

Ta auta dokážou doslova skákat, změnu výšky podvozku zvládají za jízdy. Je to efektní, praktické využití v tom nehledejte.

V Petersenově automobilovém muzeu v Los Angeles se lowridery prezentují jako součást pouličního umění - streetartu. Denise Sandoval, profesor z Kalifornské státní univerzity, který je znalcem lowriderů a kurátorem výstavy, o blyštivých, airbrushem a chromem vyzdobených autech říká, že to jsou opravdová umělecká díla moderní doby. Však se výstava taky jmenuje „The High Art of Riding Low“, tedy něco jako „velké umění jezdit nízko“.

Fotogalerie

Vymazlené automobilové sochy jsou pastvou pro oči, však taky tato kolekce s velkými úspěchy cestuje po světě, vystavovali ji i ve svatostánku umění Louvru, to musela Mona Lisa koukat...

Podobně jako u hotrodů se dají jejich kořeny najít v padesátých a šedesátých letech minulého století. Tehdy i Mexičané začali kupovat ojeté americké bouráky po velkých rodinách. Běžná rodina v takové „americe“ jezdila ve čtyřech, mladí hispánští přistěhovalci třeba po osmi, hezky pomalu s hudbou pořádně nahlas. Auto pro ně byla, stejně jako pro celou Ameriku, zhmotněním svobody, a tak ho chtěli patřičně vymódit.

Někoho tehdy napadlo, že to autu víc sluší, když má podvozek co nejblíž zemi a obrovitánská kola. Od původních primitivních uprav pružin (uříznutých vinutých nebo ztenčených listových) se lowrideristé propracovali až k dnešním sofistikovaným systémům odpružení využívající stlačený vzduch nebo hydrauliku. Ty umožňují rychle a plynule měnit světlou výšku podvozku a dělat s autem skopičiny. Každé kolo má nezávisle ovládaný prvek, který vůči němu vůz zvedá, takže pak lze auto doslova roztančit. Aby se při tom posádka nepotloukla v kabině, má podvozek dálkové ovládání, které umožňuje hrát si s autem zvenčí.

Lowridery nejsou stavěné pro požitek z jízdy, přestavba stojí balík peněz a k praktičnosti mají daleko, jejich výrazné ztvárnění z nich ovšem dělá hvězdy ulice.





Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.