Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Při balení auta na hory myslete. Za špatně uchycené lyže hrozí pokuta

aktualizováno 
Zimní dovolená klade na auto výrazně větší prostorové nároky než letní koupačka u moře. Vezete s sebou větší kufry plné rozměrnějšího zimního oblečení, lyže, lyžáky, helmy nebo sáňky. Ale jakmile dostanete na zledovatělé silnici smyk, vytváří podobný náklad nebezpečí, které často podceňujeme.

Neupevněné věci totiž při nárazu letí nekontrolovatelně vpřed a kvůli přetížení přibírají na váze. Klidně až padesátkrát. Taková termoska, která se volně povalovala na zadním sedadle, letí při čelní srážce v padesátikilometrové rychlosti kupředu a je to rána, jako by měla metrák. Desetikilový kufr narazí do sedadla hmotností krávy.

„Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená bota na vrchu zavazadlového prostoru dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kg udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kg,“ varuje šéf Besipu Martin Farář.

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Nejde však jen o hmotnost, nebezpečné umí být i sportovní náčiní s ostrými hranami. Neupevněné lyže umí při bouračce téměř prorazit nebo výrazně zdeformovat polstrování sedadla a způsobit těžká poranění v oblasti beder. Základní pravidlo tedy zní: zavazadla zajistit proti posunu a s lyžemi šup do střešního boxu.

Německý automotoklub ADAC demonstroval číhající nebezpečí při dvojici crashtestů. Ve „špatném“ případě došlo dokonce k tomu, že neupevněný náklad proletěl při nárazu v rychlosti 50 km/h celým autem a zranil řidiče i spolucestující tak, že by jim šlo o život. Dobře upevněný náklad (lyže, snowboard, kufry a lyžáky opřené pevně o sedadlo spolujezdce) naopak zůstal na svém místě. A nikdo z posádky nebyl zraněn.

Crashtest vozu s lyžařskou výbavou

Hrozí pokuta

„V případě, že lyže přepravujeme v autě, bychom je vždy měli připoutat řemínky nebo páskami ke konstrukci vozidla. V řadě automobilů najdeme uchycovací oka na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru,“ radí Besip. Lyžáky uložte ideálně na dno kufru a co nejblíže zadním opěradlům sedadel.

V Rakousku a Francii hrozí za nedbale uchycený náklad pokuta. Rakouští policisté považují zimní výbavu, jako jsou lyže nebo lyžáky, za náklad a ten musí být zabezpečen tak, aby neohrozil posádku. Pokud bude tedy náklad na zimní lyžovačku policistovi připadat špatně uchycený, může podle ÚAMK udělit pokutu až do výše 500 eur (zhruba 13 tisíc korun). Ideální je vozit lyže na střeše v boxu. Pokud je takto vozit nechcete, je třeba mít je v kabině vozu ve vaku a připoutané. A pozor, týká se to i lyžařských bot.

Pokuty za to hrozí i v Česku. „Pokud řidič převáží ve vozidle lyže, musí je mít umístěné tak, aby neohrožovaly a neomezovaly řidiče a další pasažéry. V opačném případě se dopouští přestupku,“ řekla pro rádio Impuls policejní mluvčí Kateřina Bémová. Pokuta je až dva tisíce korun.

Na základě simulací a crashtestů ADAC vznikla následující doporučení:

  • Těžké předměty patří v zavazadlovém prostoru dolů a pokud možno přímo za zadní opěradlo. To sklápějte jen v případě, kdy je to opravdu nutné.
  • Nahoru patří jen lehké věci.
  • Pokud se vám vše nevejde pod roletku, oddělte kufr od prostoru pro posádku pomocí sítě nebo mříže.
  • Dávejte pozor na neupevněné sportovní náčiní v autě. Lyže a snowboard bude nejlepší schovat do střešního boxu. Pokud ho nemáte, určitě je uvnitř dostatečně dobře upevněte pomocí popruhů.
  • V autě nepoužívejte skleněné lahve. Při nárazu je z nich rázem oblak nebezpečných střepů. A plastové lahve nezapomínejte také dobře upevnit, např. do schránky ve dveřích. Při nárazu totiž 1,5l PETka s vodou váží stejně jako pytel brambor.
  • Pokud je to možné, zakryjte celý náklad dekou a napříč ho upevněte pomocí stahovacích pásů (kurtů). Hodí se k tomu oka v podlaze zavazadlového prostoru.
Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.