Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lyžím na autě hrozí rez i zloději

aktualizováno 
Námraza, sůl spolu s dalšími nečistotami ze silničních posypů a zloději - to jsou hlavní rizika, která v těchto dnech hrozí lyžím při cestách automobilistů za zimní rekreací v horách. Jak náčiní často vysoké hodnoty ochránit? Nejlepší je přeprava lyží ve střešním boxu nebo uvnitř auta, kde jim všechna zmíněná nebezpečí hrozí nejméně.
Pozor na rez
Motorista-lyžař by měl vědět, že jeho lyžím na zimních cestách vadí koroze, která zasahuje hrany. Ty nemají přijít do kontaktu mezi sebou ani s kovovou částí automobilu. Vhodnější než lyže "sepnuté" brzdami proto jsou plastové spínací pásky, které od sebe kovové části lyží oddělí. Jednotlivé lyže lze také samostatně zabalit třeba do starých dek, někteří zvlášť důkladní lidé či sportovci kupují pro ohleduplnou přepravu speciální měkké návleky - pro každou lyži jeden. Ještě před cestou z hor pak lyže včetně vázání zaslouží očistu za pomoci košťátka, někdy je dobrý třeba i šroubovák. Přitom platí: čím sušší se lyže do auta dostanou, tím lépe. Kdyby se totiž v teple kabiny mokré hrany dotýkaly, stačila by cesta z hor k tomu, aby starší lyže s přebroušenými hranami poznamenala rez.

Bezpečno je v autě

Nejmenší starosti mají motoristé, kteří mohou v autě sklopit zadní sedadla a lyže položit do vzniklého prostoru. Některé vozy mají uprostřed zadního opěradla otvor, kterým lze lyže protáhnout. Luxusnější automobily dokonce nabízejí vak, který se při protahování lyží otvorem vysouvá do kabiny. Ve všech případech však je nutné dbát na to, aby se sportovní náčiní nepovalovalo ve vozidle volně, neboť při prudším brzdění či při nehodě by mohlo ohrozit posádku. Ostré hrany lyží také dovedou interiér auta zle poničit a také už zmíněná kapající rez se nesmazatelně podepíše na čalounění.

Box i pro léto
Střešní box, rakev nebo skibox - to jsou tři různé názvy pro praktickou plastovou schránku, která stojí od čtyř tisíc do 15 tisíc korun. V zimě pobere lyže i s hůlkami, v létě pak zdvojnásobí při cestě na dovolenou prostor pro zavazadla. Ale například volně položené těžké lyžařské boty nejsou pro přepravu ve skiboxu vhodné - pokud zbývá místo, je rozhodně lepší umístit je v zavazadlovém prostoru. Box je k mání i v půjčovnách, a to zhruba za stovku na den. Spotřebu auta zvýší asi o půllitru paliva na 100 kilometrů. Pozor, zámky nedělají automaticky ze střešního boxu sejf.

Zahrádková klasika
Na tradiční střešní nosič lze lyže připevnit pružnou šňůrou nebo mohou najít místo ve speciálním nástavci. Další z možností představují magnetické nosiče. Vždy je lepší lyže do nosiče upevnit v obalu - opět připomínaná koroze útočí rychle. V úvahu je třeba brát také fakt, že se zvětšuje výška lyží v místě kolem vázání a moderní kusy s podložnými deskami a vázáním jsou při položení až deset centimetrů vysoké. To žádá víc prostoru a je možné, že se do některých nosičů dvě lyže na sebe nevejdou, a musí tedy ležet vedle sebe. Podobný zádrhel může motoristu zaskočit také u magnetických nosičů, do kterých by se měly vejít - položené na hrany s vázáním do stran - dva páry lyží. To však prostorové nároky desky s vázáním někdy nedovolí.

Lyže jsou těžké
Moderní lyže s titanalem, deskou a vázáním mohou vážit téměř deset kilogramů, další kila má i zahrádka či plastový box... V té souvislosti je třeba mít na mysli, že nosnost střechy je u většiny automobilů padesátikilogramová. A uložení lyží na zahrádce? Lyže bez obalu upevněné špičkami směrem dopředu znamenají vyšší spotřebu, ale na druhé straně také jednodušší přístup k zavazadlům u pětidveřových hatchbacků.

První z autorů je spolupracovníkem redakce

Při přepravě je lyžím nejlépe v autě, kam by se měly uložit suché

Některé vozy mají uprostřed zadního sedadla otvor na protáhnutí lyží

Autor:


Témata: nehody, Poradna: Boty


Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.