Lyžím na autě hrozí rez i zloději

Námraza, sůl spolu s dalšími nečistotami ze silničních posypů a zloději - to jsou hlavní rizika, která v těchto dnech hrozí lyžím při cestách automobilistů za zimní rekreací v horách. Jak náčiní často vysoké hodnoty ochránit? Nejlepší je přeprava lyží ve střešním boxu nebo uvnitř auta, kde jim všechna zmíněná nebezpečí hrozí nejméně.
Pozor na rez
Motorista-lyžař by měl vědět, že jeho lyžím na zimních cestách vadí koroze, která zasahuje hrany. Ty nemají přijít do kontaktu mezi sebou ani s kovovou částí automobilu. Vhodnější než lyže "sepnuté" brzdami proto jsou plastové spínací pásky, které od sebe kovové části lyží oddělí. Jednotlivé lyže lze také samostatně zabalit třeba do starých dek, někteří zvlášť důkladní lidé či sportovci kupují pro ohleduplnou přepravu speciální měkké návleky - pro každou lyži jeden. Ještě před cestou z hor pak lyže včetně vázání zaslouží očistu za pomoci košťátka, někdy je dobrý třeba i šroubovák. Přitom platí: čím sušší se lyže do auta dostanou, tím lépe. Kdyby se totiž v teple kabiny mokré hrany dotýkaly, stačila by cesta z hor k tomu, aby starší lyže s přebroušenými hranami poznamenala rez.

Bezpečno je v autě

Nejmenší starosti mají motoristé, kteří mohou v autě sklopit zadní sedadla a lyže položit do vzniklého prostoru. Některé vozy mají uprostřed zadního opěradla otvor, kterým lze lyže protáhnout. Luxusnější automobily dokonce nabízejí vak, který se při protahování lyží otvorem vysouvá do kabiny. Ve všech případech však je nutné dbát na to, aby se sportovní náčiní nepovalovalo ve vozidle volně, neboť při prudším brzdění či při nehodě by mohlo ohrozit posádku. Ostré hrany lyží také dovedou interiér auta zle poničit a také už zmíněná kapající rez se nesmazatelně podepíše na čalounění.

Box i pro léto
Střešní box, rakev nebo skibox - to jsou tři různé názvy pro praktickou plastovou schránku, která stojí od čtyř tisíc do 15 tisíc korun. V zimě pobere lyže i s hůlkami, v létě pak zdvojnásobí při cestě na dovolenou prostor pro zavazadla. Ale například volně položené těžké lyžařské boty nejsou pro přepravu ve skiboxu vhodné - pokud zbývá místo, je rozhodně lepší umístit je v zavazadlovém prostoru. Box je k mání i v půjčovnách, a to zhruba za stovku na den. Spotřebu auta zvýší asi o půllitru paliva na 100 kilometrů. Pozor, zámky nedělají automaticky ze střešního boxu sejf.

Zahrádková klasika
Na tradiční střešní nosič lze lyže připevnit pružnou šňůrou nebo mohou najít místo ve speciálním nástavci. Další z možností představují magnetické nosiče. Vždy je lepší lyže do nosiče upevnit v obalu - opět připomínaná koroze útočí rychle. V úvahu je třeba brát také fakt, že se zvětšuje výška lyží v místě kolem vázání a moderní kusy s podložnými deskami a vázáním jsou při položení až deset centimetrů vysoké. To žádá víc prostoru a je možné, že se do některých nosičů dvě lyže na sebe nevejdou, a musí tedy ležet vedle sebe. Podobný zádrhel může motoristu zaskočit také u magnetických nosičů, do kterých by se měly vejít - položené na hrany s vázáním do stran - dva páry lyží. To však prostorové nároky desky s vázáním někdy nedovolí.

Lyže jsou těžké
Moderní lyže s titanalem, deskou a vázáním mohou vážit téměř deset kilogramů, další kila má i zahrádka či plastový box... V té souvislosti je třeba mít na mysli, že nosnost střechy je u většiny automobilů padesátikilogramová. A uložení lyží na zahrádce? Lyže bez obalu upevněné špičkami směrem dopředu znamenají vyšší spotřebu, ale na druhé straně také jednodušší přístup k zavazadlům u pětidveřových hatchbacků.

První z autorů je spolupracovníkem redakce

Při přepravě je lyžím nejlépe v autě, kam by se měly uložit suché

Některé vozy mají uprostřed zadního sedadla otvor na protáhnutí lyží


Témata: Poradna: Boty