Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Luxus na sovětský způsob: žigulík jako hogo fogo limuzína

  12:00aktualizováno  12:00
Bílá lada patřila k tomu nejobvyklejšímu, co bylo v dobách socialismu na silnicích východního bloku k vidění. Dnes už začíná být zachovalý "žigulík" ceněným adeptem na veterána. Maďarský nadšenec z něj ale raději udělal limuzínu. Zalíbila by se i vekslákům, má "mahagonový" stoleček na přepočítávání bonů.

Lada 1200 jako luxusní limuzína | foto: AP

Nekonečně dlouhý bílý VAZ-2101 s luxusním interiérem postavil Attila Horvath. Nechybí sklenky na ruské "šampaňské", přenosný televizor, ani CD přehrávač a portrét Lenina. Samozřejmostí jsou zatmavená okna. Výbava se drží luxusu v podání sedmdesátých let minulého století: dřevo není dřevem a kůži zastoupila koženka.

Lada 1200 jako luxusní limuzína

Horvath se svým nóbl žigulíkem pochlubil v maďarské metropoli na zbořeništi po zbourané fabrice. Při přestavbě sovětského vozu na luxusní pojízdný obývák se inspiroval u limuzín amerických kapitalistů: kabina je prodloužená v prostřední části, dveře jsou až na konci. Klubovka pro schůzování, veselení se a cestování je na boku. Řidič sedí za zástěnou, aby společnost nerušil nebo nevyslechl, co vědět nemá.

Žigulíky - v krátkém provedení a bez televize - patřily za dob pětiletek a prvomájových průvodů k tomu lepšímu, co zájemcům o nové auto po noci před Mototechnou nabídli. V roce 1978 měla Lada 1200 na cenovce 58 000 Kčs, Lada 1300 byla o šest a kombík Universal o osm tisíc dražší.

Lada 1200 jako luxusní limuzína

Žigulíky (jméno mají podle Žigulevských hor) loni slavily čtyřicáté narozeniny značky (čtěte ZDE). VAZy 2101/2102 měly původ ve Fiatu 124, fabrika v ruském Togliatti dodnes vyrábí jejich modernizovanou verzi označenou VAZ 2107.

Lada 1200
Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.