Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupec rekordně drahého ferrari se soudí, bylo totiž kradené

aktualizováno 
Milionář Les Wexner, šéf značky Victoria's Secret, zaplatil na letošním ročníku slavného Festivalu rychlosti rekordní částku za raritní Ferrari 375 Plus. Dražbu pořádala jedna z nejvyhlášenějších aukčních společností světa, a neočekával žádné problémy. Teď však podává na aukční síň žalobu.

Každoroční dražba na Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu patří k nejprestižnějším aukcím v motoristickém světě vůbec. Zájemci zde mohou koupit raritní vozy nejluxusnějších značek, často vyrobené v malých sériích. Vše navíc pod záštitou aukční síně Bonhams, která má mezi sběrateli veteránů pověst renomované značky.

Může se hodit

Chcete si koupit ferrari s ověřeným původem? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Letos se v dražbě objevilo také jedno Ferrari 375 Plus, kterého se vyrobilo jen šest kusů, do dnešních dnů se měly zachovat čtyři.  Závodní speciál se prodal za rekordní částku 10,9 milionů liber (přibližně 380 milionů korun), koupil ho Lex Wexner, 77letý majitel značky Victoria’s Secret. Šlo o vůbec největší částku, za kterou v Anglii někdo veřejně koupil automobil s povolením jezdit po silnici.

Komu vlastně patří?

Po několika měsících ovšem Wexner podává na aukční síň Bonhams žalobu. Stále totiž probíhá soud, který by měl určit vlastníka vozu, od kterého vlastně Ferrari z roku 1954 koupil. Bonhams na dražbě ujišťovali, že spory o vlastnictví jsou vyřešené a k prodeji vozu mají souhlas, ale Wexner o tomto tvrzení pochybuje. A u britského vrchního soudu v Londýně požaduje od dražební síně plnou náhradu škod.

Ještě před dražbou probíhal soud, který měl určit pravého majitele tohoto vzácného kousku. Wexner totiž zjistil, že v roce 1988 bylo vydražené ferrari ukradeno v americkém Ohiu z garáží sběratele Karla Kleva, který ho koupil v roce 1958. Dva zloděje s Cincinnati se podařilo usvědčit, auto se ale nenašlo.

Kleve auto vypátral v Belgii a na jeho udání auto zadržely belgické úřady v Antverpách. Autu ale chyběl motor a další díly. V únoru 1990 koupil auto za výhodnou cenu Jacques Swaters. Z auta tehdy bylo torzo, chyběly i kusy karoserie, Swaters tedy vzácné ferrari nákladně zrenovoval. Od té doby se táhnou vleklé spory o určení majitele. Swaters tvrdí, že se s původním - dnes nežijícím majitelem - finančně vyrovnal. Klevova dcera tvrdí, že šek, o kterém Swaters mluví, je falešný a že otec žádné peníze nedostal.

Smlouva, která neplatí

Bonhams se údajně podařilo v roce 2013 dovést obě strany ke společnému jednání a výsledkem měla být smlouva, ve které obě strany souhlasí s prodejem vozu u Bonhams s tím, že se vzdávají jakýchkoliv dalších nároků na tento vůz.

Ferrari 375-Plus koupil milionář Les Wexner na letošní aukci Bonhams v...

Na aukci se pak vůz objevil v nabídce s prohlášením, že všechny soudní spory o vlastnictví automobilu jsou vyřešené. Les Wexner sice dražbu v Goodwoodu vyhrál, ale radost po koupi vzácného vozu mu brzy zhořkla. Obě strany prý totiž o své nároky bojují dál.

„Obvinění uvedené v nároku vůči Bonhams a prodejcům tvrdí, že i přes jejich znalosti probíhajícího soudního sporu ve vztahu k vlastnictví auta byla před prodejem uvedena falešná tvrzení, a to buď podvodně, nebo z nedbalosti,“ říká Mishcon de Reya, který milionáře u soudu zastupuje.

Nejasnosti kolem celého případu prohloubila i samotná aukční společnost Bonhams, která oproti zavedeným zvykům položku s tímto vozem vymazala ze svého seznamu na internetových stránkách, a veškeré původní informace z dražby jsou tak nedohledatelné. Přitom dokumentaci k již proběhlým aukcím a prodaným položkám aukční síň běžně na svých stránkách nechává.

Ferrari 375 Plus, které v 50. letech mimo jiné vyhrálo také závod na Silverstonu pohání dvanáctiválec o objemu 4,9 litru, který dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za čtyři vteřiny, maximální rychlost pak dosahuje 300 km/hod. Výkon 330 koní přenáší na zadní kola čtyřstupňová manuálně řazená skříň. Tento kousek s výrobním číslem 0384 se mimo jiné účastnil v roce 1954 slavného italského vytrvalostního závodu Mille Miglia a také čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.