Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malá auta vítězí v New Yorku nad koráby silnic

aktualizováno 
Trax, groove a beat - tři malé chevrolety vznikly v designérském centru GM v jihokorejském Incheonu, které je jedním z jedenácti studií koncernu rozmístěných po celém světě. Ukazují, jak by mohl třeba vypadat nástupce oblíbeného Chevroletu Spark, alias Daewoo Matiz.

Tři chevrolety na autosalonu v New Yorku . Zleva studie Groove, uprostřed Beat a vpravo Trax | foto: GM

Zatím sice patří americké metropole spíše dlouhým limuzínám, velkým pick-upům a robustním off-roadům. Ale za chvíli se do nich hodlají pustit malá auta, jak je známe v Evropě.

V New Yorku právě probíhá pravidelný autosalon a k jeho hvězdám patří tři hodně malá auta Chevrolet. Tato americká značka prodává malá auta v Evropě hlavně poté, co pod její křídla přešla korejská auta Daewoo. Ze dne na den se tehdejší Daewoo Matiz proměnil na Chevrolet Spark.

Nyní ale malé chevrolety zamířily na severoamerický kontinent, který je známý oblibou k velmi dlouhým a masivním vozům. O bohatém New Yorku nemluvě.

A vedle sebe se na výstavním pódiu seřadila trojice tak trochu jiných malých aut. Chevrolet Beat v něčem připomíná malé opely. Není třeba se moc divit, oba výrobce zastřešuje společný koncern General Motors. Vedle jedovatě zelené barvy dostal i pěkně po americku kypré tvary.

Beat se chlubí zároveň také moderní technikou. Jeho benzinovému motoru 1.2 pumpuje výkon turbo, nechybí výkonné stereo a v Americe klasická automatická převodovka.

O tom, které auto z trojice chevroletů nakonec opravdu skončí na výrobních linkách a objeví se v prodejnách, mohou rozhodnout i všichni s přístupem k internetu. Americká automobilka založila stránku www.vote4chevrolet.com, na níž je možné hlasovat pro nejzdařilejší ze tří studií malých aut.

Bratři Chevroletu Beat jsou opět docela bachratí a hlavně i hranatí. Větší Groove má dva páry dveří. Aby se na velký prostor zvyklá americká posádka ani v malém autě netísnila, má groove vedle karoserie podle vzoru kostka také velmi dlouhý rozvor kol. Ten bývá zárukou místa uvnitř.

Američané dosud osobním autům s dieselovými motory moc nefandí, ale třeba je groove přesvědčí o tom, že nafta může i vonět. Alespoň při pohledu do peněženky. Chevrolet Groove se nechává pohánět litrovými dieselem.

Posledním ze tří bratrů je Chevrolet Trax. Ani jemu nelze upřít mohutné tvary, v jeho případě jde o záměr. Má být totiž malým vozem SUV s pohonem všech kol. Také jej pohání malý litrový motor, ale tentokrát polykající benzin.

Proč přišel Chevrolet rovnou se třemi návrhy malých aut? Je za tím opravdu odklon Američanů od velký aut a očekávání, že kvůli drahé ropě a ekologickým očekáváním přesedlají za volanty malých vozů? Stanovisko automobilky je jednodušší.

"Tým designerů byl tak nadšený úkolem vytvořit perfektní malý městský automobil, že nenavrhl jeden, ale hned tři koncepty, jak by takovýto automobil měl vypadat,“  říká Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design.

Pokud si malá auta neoblíbí v Americe, lze alespoň očekávat, že se některý z malých chevroletů ukáže časem v evropských prodejnách.

Chevrolet TraxChevrolet Trax


TRAX


Chevrolet GrooveChevrolet Groove


GROOVE


Chevrolet BeatChevrolet Beat


BEAT

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.