Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malá nehoda se může prodražit

  13:56aktualizováno  13:56
Současné počasí je přímo ideálním podhoubím pro vznik drobných dopravních nehod. Brzké stmívání a mokré, mnohdy namrzající vozovky situaci řidičům skutečně neusnadňují. Jak se pak co nejlépe zachovat v případě, že k dopravní nehodě už dojde? Základním předpokladem pro vyšetření nehody je znalost viníka.

Základem pro její zdárné vyřešení je uzavřené povinné ručení všech účastníků.

Každou hodinu se na tuzemských silnicích stane škoda za víc než milion korun.

Přesto jezdí po republice přinejmenším 90 tisíc aut, jejichž majitelé povinné ručení uzavřené nemají.

Přitom částka za jeho zaplacení nezatíží rodinnou kasu zdaleka tolik jako byť třeba malá - dopravní nehoda.

Pozor na výši škody!
Pokud ke karambolu, jenž se obejde bez zranění účastníků, skutečně dojde, je důležité správně odhadnout výši způsobené škody.

Jak postupovat při nehodě

1. Zjistěte, zda se někdo nezranil
Pokud by některý z účastníků potřeboval lékařské ošetření, je nezbytné zajistit jeho dopravu k lékaři a na místo nehody zavolat policii. 
2.Viditelně označte místo nehody
Za vozidla v dostatečné vzdálenosti umístěte výstražný trojúhelník. Na dálnici nejméně sto metrů a mimo obec nejméně padesát metrů za vozidlo. V obci může být vzdálenost kratší.
3.Poznamenejte si "espézetku" Bezprostředně po nehodě si zapište registrační značky vozidel všech účastníků nehody. Stejně tak i svědků, kteří u nehody pouze zastavili. 
4.Chtějte vidět doklad totožnosti
Požádejte ostatní účastníky nehody o opsání osobních údajů, například z občanského průkazu nebo pasu. U cizích státních příslušníků údaje z pasu. Předložení vizitky stačit nemusí - podvodník vám může podstrčit navštívenku kohokoliv. To se týká i případných svědků. 
5.S vozidly raději nehýbejte
Čekáte-li na příjezd policie, s vozidly raději nehýbejte. To je povoleno pouze tehdy, jestliže jejich umístění zásadně ohrožuje bezpečnost provozu. V takovém případě se snažte jejich umístění alespoň co nejlépe zaznamenat pomocí písku nebo spreje. Ideální je použití fotoaparátu.
6.Odhadněte vzniklou škodu
Pokud škoda na vozidle nepřesahuje 20 000 korun, není třeba, aby u nehody asistovala policie. To však platí pouze v tom případě, že se dohodnete na tom, kdo nehodu zavinil.
7.Raději volejte policii
Nespoléhejte na důvěryhodnost účastníka nehody. I když přizná svoji vinu, může se stát, že druhý den bude vše jinak. Tomu se dá zamezit jen vyšetřením nehody dopravní policií.
Limit pro jedno vozidlo je stanoven na 20 000 korun. Pokud škoda tuto částku nepřesáhne a řidiči se shodnou na tom, kdo je viníkem, k nehodě není třeba volat policii.

Existuje však jedno velké úskalí. Může se totiž stát, že tomu, kdo nehodu zavinil, se dohoda rozleží v hlavě a druhý den pak bude zatvrzele tvrdit, že on za nic nemůže. Důvodem takového jednání může být například obava z toho, že přijde o "beznehodový" bonus, což znamená, že by v příštím roce musel za povinné ručení zaplatit o poznání více.

"Tady opravdu mohou nastat problémy. K úhradě škody totiž potřebujeme souhlas řidiče, z jehož povinného ručení je pojistná událost hrazena.

Pokud souhlas nedá a my v ruce nemáme ani protokol od policie, škodu nemůžeme uhradit," vysvětluje tiskový mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Proto je jistější policii zavolat a nehodu nechat vyšetřit.

Je však nutno počítat s tím, že na její příjezd k menší nehodě budeme někdy čekat delší dobu, v hlavním městě často i několik hodin. To připouští i šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. "Pokud jde jenom o nějaké ťuknutí, může se stát, že přednost dostane komplikovanější nehoda."

Ne všichni jsou pojištěni
"Naboural do mě taxikář, který svoji vinu přiznal. Přesto jsem raději zavolal policii. Ta případ vyšetřila a zdokumentovala. Taxikář měl u sebe kartičku o povinném ručení uzavřeném u České podnikatelské pojišťovny, která se ujala likvidace mojí opravy. Jenže likvidátor zjistil, že viník není vůbec pojištěný," popisuje svoji zkušenost s dopravní nehodou Tomáš Marek, jemuž peníze za opravu po čtvrt roce nakonec proplatila Česká kancelář pojistitelů.

Právě na tu by se měli poškození řidiči obracet v případě, že narazí na řidiče, který porušil zákon a na své vozidlo neuzavřel smlouvu o povinném ručení. Podmínkou je, aby znali jeho totožnost.

Musíte znát viníka
Znát totožnost řidiče je nutné i v případě, kdy dojde například k poškození skla odraženým kamínkem od auta jedoucího v protisměru. Pokud se viníka podaří zastavit, je nezbytné, aby svoji vinu přiznal.

"Bez jednoznačného důkazu, například policejního protokolu potvrzujícího vinu řidiče vozidla nebo jeho písemného doznání, nelze tuto škodu z povinného ručení uplatnit," sděluje Václav Bálek z České pojišťovny. Jistotu úhrady škody tak nabízí prakticky jen připojištění. Stejný postup bohužel platí i tehdy, když některý z účastníků nehody ujede.

"Je důležité si zapamatovat poznávací značku, podle níž lze řidiče dohledat. Pomohou i svědci. Pojišťovna zkrátka musí znát viníka nehody. Pokud tomu tak není, nemůže dojít k pojistnému plnění," dodává Bálek.

Hrozí i zranění
I při nehodě v nízké rychlosti se může stát úraz. Při nárazu do zadní části vozu trpí především krční páteř. Hrozí také naštípnutí, případně zlomenina některé z kostí. Proto by se ani sebemenší podezření v této oblasti nemělo podceňovat a postižení by měli vyhledat lékaře.

Na kolik přijde výměna náhradního dílu

ceny v Kč Škoda Felicia Škoda Octavia Peugeot 406
přední blatník 2780 3890 8100
kapota 6300 6890 14600
přední nárazník 3600 5530 12000
přední světlo 2400 4335 8600
Pozn.: Lakování jednoho dílu automobilu značky Škoda stojí přibližně 5000 Kč, vozu značky Peugeot přibližně 9000 Kč. Ceny se mohou v jednotlivých servisech mírně lišit.

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.