BMW řady 1

BMW řady 1 | foto: BMW

Malé BMW 1 má jedničku i z jízdy

  • 82
Nové BMW 1 je stroj na řidičské zážitky. Skvělé jízdní vlastnosti doplňuje fešácký interiér. Jen zvenku by mohla jednička ubrat na baculatosti.

Pokud znáte předchozí jedničku, je popis nové generace hračka: jízdně je auto dospělejší, zevnitř vypadá mnohem líp, zvenku - subjektivně - hůř.

BMW řady jedna se hned ve své první generaci stalo pojmem mezi hravými řidiči. Vyznavači dravé jízdy podle pravidel BMW mlaskali, stejně jako řidičky, kterým se jednička prostě líbila. Jednička je malá rozměry, ale jinak je to pravověrný "bavorák", jehož řízení si užíváte. Nová jednička tedy musí být aspoň stejně dobrá jako ta předchozí.

Jízdní vlastnosti má rozhodně dospělejší než předchůdce, vizáž naopak trochu zdětinštěla. Navenek je to teď takový oplácanější hatchback, který jako by se chtěl zařadit mezi konfekci. Nemůžete se totiž zbavit dojmu, že předchozí jednička působila vzhledem tak nějak dospěleji, atletičtěji.

BMW řady 1

To je ale jediný úkrok, jinak je všechno mnohem lepší. V zatáčkách je to naštěstí stále atlet se sportovním duchem a interiér je fešácký - samozřejmě ale zase hodně záleží na tom, jak moc zplanýrujete svoje konto nad 630 tisíc základní ceny (verze 116i se 136koňovým benziňákem). To pak můžete mít klidně kůží čalouněný vnitřek s vestavěnou navigací, stavitelným podvozkem a dalšími specialitami, které z malého BMW udělají tu pravou "prémiovku" třeba i s internetem na palubě.

Výbava pro hračičky

Jednička přivezla do nabídky BMW specialitu: když vám přijde základní provedení moc obyčejné, můžete zvolit dvě různá pojetí auta: stylovější Urban Line, nebo sportovnější zaměřené Sport line. První má třeba bílé olištování, bíle lakovanou masku a třeba i bílá zrcátka, druhá ladí doplňky do černa a přidává sportovní sedadla.

V základní výbavě dostanete i systém přepínající mezi různými jízdními režimy: Sport, Comfort a Eco Pro, ve verzi Sport line je ještě mód Sport+. To tlačítko mění reakci na sešlápnutí plynového pedálu, rychlost řazení u automatické převodovky a benevolenci stabilizačního systému k lumpačinám. Kdo přikoupí ještě adaptivní tlumiče a aktivní řízení, mění také tuhost odpružení a délku převodu řízení. Specialitou módu eco je třeba snížení výkonu klimatizace a také teploty, kterou vám sedačky vyhřívají zadek.

Přístrojovka je trochu komplikovanější, čudlíky a ovladače se přeskupily tak, aby byly co nejdosažitelnější a logicky rozmístěné. Vedle řadičky může být ovladač palubního výpočetního střediska iDrive. Naučit se ho ovládat poslepu, tak abyste využili všechny jeho položky, chce hodně cviku. Zato si na displeji uprostřed přístrojovky můžete nastavit funkce, které ohromí hračičky - zobrazuje se třeba nastavení jednotlivých agregátů, když nastavíte ECO režim auto vám radí, jak jet úsporně a šetřílci mohou dokonce sledovat podrobný graf spotřeby.

BMW řady 1

Několik vychytávek pomáhajících lenivějším šoférům musela zařadit na repertoár i řidičsky orientovaná jednička: v ceníku je tak couvací kamera, systém pro udržení v jízdním pruhu či čtečka dopravních značek

Řidič v hlavní roli

BMW sice vyhrožuje, že u nejmenšího modelu časem upustí od tradiční koncepce s poháněnými zadními koly, protože prý z výzkumů vyšlo, že majitelé jedniček stejně nevnímají, která náprava "hrabe". Ale nová jednička je naštěstí stále "zadokolka".

BMW 118d v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4 324 x 1 765 x 1 421 x 2 690 mm
  • objem kufru 360 - 1 200 litrů
  • motor turbodiesel 2,0
  • max. výkon 105 kW/143 koní
  • max. točivý moment 320 Nm
  • kombinovaná spotřeba dle výrobce 4,4 l/100 km
  • max. rychlost 212 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h 8,9 s
  • zákl. cena 698 750 kč

A umí všechny její charakteristické vlastnosti využít na maximum. Zatáčky projíždí s chutí, jakou u aut s poháněnou přední nápravou nikdy neokusíte, v přímém směru je zase parádně stabilní a jistá. Znalci předchůdkyně ocení, že za vysokých rychlostí už není zadek trochu neklidný. Zásluhu na tom mají ladiči podvozku, lehce prodloužený rozvor a více doširoka rozkročená kola.

Podvozek je sportovně tvrdší, v lavorech vytlačených dlažebních kostek si zrovna nelibuje, ale nevytřese z vás duši. Zato v zatáčkách se jen lehce nakloní a hezky jistě se opře o vnější kola.

Předchůdkyně byla i ve své pětidveřové verzi autem spíše pro dva. Nová jednička se představuje opět nejdřív ve své pětidveřové variantě a dozadu se už vejdou i dospěláci. Na pohodlnou cestu na dovolenou ve čtyřech to stále ještě není. Do kufru se ale vejde slušných 360 litrů bagáže, což je dokonce o fous víc než pobere třeba VW Golf.

Vše korunuje poloha za volantem "na sportovce", řidič tu sedí hezky nízko, před sebou dlouhý a kvůli ochraně chodců při střetu hodně mohutný čumák, ve kterém brumlá podélně uložený motor a navrch zadní kola vykružující parádně zatáčku.

Osmistupňový automat

Řazení šestistupňové převodovky je tradiční bavorácké - přesné, s trochu gumovými dorazy a trochu se vzpouzí, když chcete podřadit z trojky na dvojku. Kdo raději automat, dostane za 54tisícový příplatek chloubu jedničky: osmistupňovou převodovku nikdo z konkurentů nemá.

BMW řady 1

Řízení je parádně citlivé a přesné, u předchůdce bylo ale asi o fous komunikativnější a přímější.

Turbodieselová verze označená 118d ukrývá pod kopotou celohliníkový commonrail objemu dva litry. Základní charakteristika všech motorů v nabídce je jednoduchá: všechny benziňáky jsou 1,6 a všechny nafťáky dvoulitry a všechny mají turbo, liší se jen výkonem, na který jsou naladěné. "Déčková" 118 má sil pro dovádění s čtrnácti metráky jedničky víc než dost, přesně 143 koní.

Spotřeba se vejde do šesti litrů i při dravější jízdě, jen by motor mohl být trochu míň rachotivý. Když se zahřeje, trochu se ztiší, ale ševelení, které vyznávají pravověrní milovníci bavoráckých šestiválců, to rozhodně nepřipomíná. Na ty budou muset ještě nějaký čas počkat. Jestli se ale vůbec dočkají, když dnešku vládne "downsizing", tedy snižování objemů, ubírání válců a nasazování turbodmychadel. Už je tak skoro jisté, že se pod kapotu jedničky podívá i tříválec..