Opel Mokka

Opel Mokka | foto: Opel

Malé kafe na výlety: Opel Corsa dostane do týmu turistu jménem Mokka

  • 5
Nové malé SUV Opelu mělo výstavní premiéru pod jménem Buick Encore. Opel Mokka se pak ukáže až v březnu. Dvojice aut je dalším příkladem sbližující se automobilové produkce na obou březích Atlantiku. Nejdřív v USA a až poté v Evropě se bude prodávat i nová generace Nissanu Pathfinder.

Ještě před pár lety se americká auta těm evropským vůbec nepodobala. I v rámci amerických koncernů působících i v Evropě byla nabídka modelů jasně diferencovaná. Jenže jedna krize za druhou a rostoucí ceny paliv produkci na obou kontinentech sbližují. A to především směrem z Evropy do Ameriky.

Opel Mokka

Na právě skončeném autosalonu v Detroitu se ukázal třeba nový Ford Mondeo, ale zatím pod americkým jménem Fusion. Ford pak v USA už prodává evropskou fiestu a větší focus. O novém Fordu Mondeo čtěte více zde

Konkurenční koncern General Motors v Detroitu představil nové malé SUV Buick Encore, které bude mít protiváhu v evropském Opelu Mokka. A stejně jako u Fordu, první se představil americký model, evropský opel bude mít premiéru až v březnu na autosalonu v Ženevě.

Dodejme, že Chevrolet, hlavní americká značka koncernu General Motors, tlačí malá evropská auta na americký trh čím dál víc. V nabídce už má aveo (pod jménem Sonic), větší cruze a od léta bude prodávat i malinký spark. Nelze se proto divit, že prémiová značka Buick bude mít v nabídce malé SUV, které by ještě před deseti lety působilo v USA poněkud nepatřičně. A to samé platí o malolitrážním přeplňovaném motoru.

Buick Encore

Ovšem v Evropě to bude zcela jinak. Kategorie malých SUV s délkou běžných kompaktních hatchbacků zažívá velký rozmach. U Škody by mohli vyprávět o úspěchu modelu Yeti, u Suzuki o bestseleru SX4 nebo u Nissanu o modelu Qashqai a tak bychom mohli pokračovat dál. Opel Mokka bude mezi výše uvedenými konkurenty průměrně dlouhý, měřit bude 4,28 metru a rozvor náprav bude 2,56 metru.

Nový model stojí na koncernové platformě Gamma II, kterou s ním sdílí například Chevrolet Aveo nebo jej bude mít příští generace malého Opelu Corsa. Buick bude mít pod kapotou jediný motor 1,4 Turbo Ecotec s výkonem 103 kW. Evropský Opel Mokka na tom bude lépe. Zatím jsou jasné tři motory: uvedený přeplňovaný Ecotec, atmosférická šestnáctistovka s výkonem 85 kW a turbodiesel 1,7 CDTi s výkonem 97 kW.

S ohledem na americké reálie a to, že Buick je prémiovou značkou, nepřekvapí, že v jeho případě bude mít novinka vždy pohon všech kol a vždy šestistupňovou automatickou převodovku. V Evropě si mokku budeme moci vybrat s pohonem jedné nebo obou náprav a s manuální i automatickou převodovkou. U silnějších motorů budou převodovky šestistupňové, atmosférický zážehový motor bude mít vždy převodovku manuální pětistupňovou. Ekologii bude učiněno za dost standardně dodávaným systémem start-stop.

Buick Encore se začne prodávat před polovinou roku, Opel Mokka až koncem letoška.

Drsňák od Nissanu

Nissan Pathfinder je úplně jiná kategorie než dvojice malých SUV od General Motors. Pathfinder je v současné generaci velké SUV nebo spíš off-road s délkou 4,8 metru. Díky rámové konstrukci je nynější model robustní, ale i těžký. Ovšem od příští generace by se to mělo výrazně změnit. V Detroitu představený Pathfinder Platinum Concept totiž přechází na samonosnou karoserii, což ostatně platilo i pro předminulou generaci auta.

Vystavený koncept v maximální výbavě a s mnoha doplňky ukazuje, kam se nová generace pathfinderu posouvá. Místo hranatého pracanta to bude spíš módní SUV. Nissan uvádí, že díky nové konstrukci bude auto výrazně lehčí než současný model, ač detaily neuvádí. Díky úspoře hmotnosti přijde i úspora paliva, mezigeneračně prý čtvrtinová. V USA bude novinka jezdit s (minimálně) vidlicovým šestiválcem a bezestupňovou převodovkou. V Evropě to bez dieselu nepůjde, ale na specifikaci motorů je zatím příliš brzy.

Ostatně zatím Nissan vůbec neuvedl, kdy a jestli vůbec se nový pathfinder podívá i do Evropy. V USA se novinka začne prodávat na podzim.