Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malé pivo z Japonska je zpátky. A mluví

aktualizováno 
Pivo je zpátky! Studie, jejíž jméno má pro Čechy neskonalé kouzlo, se vrací ve svém druhém vydání. Řidič dostal nově kybernetického kamaráda. Malá robotí hlava s vámi kouká na cestu, a dokonce umí rozpoznat, jestli vás ráno doma naštvala manželka, nebo v práci šéf.

Nissan Pivo 2 | foto: Nissan

Na generace, kterými probíhá evoluce modelů aut, jsme zvyklí. Aby se ale takto vyvíjel koncept, příliš obvyklé není.

Japonský Nissan představil už druhé malé pivo. Kapesní auto do města kupodivu nejezdí ani na pivo, ani pro pivo. Jméno zlatého moku dostalo díky odvození od anglického "pivot" (otáčet se).

A co se na okolečkované modré bublině otáčí? Rovnou celá kabina. Nastupuje se do ní stejně jako kdysi do slavné Issetty - vajíčkovitého BMW. Velké dveře odkryjí celou příď a na nich je uchycena celá přístrojovka včetně volantu a pedálů.

Kola třísedadlového nissanu se mohou otočit až o 90 stupňů, což výrazně usnadňuje parkování. Když najdete prostor na zaparkování, stačí zmáčknout čudlík a podvozek zajede kolmo k obrubníku, kabina se natočí tak, aby bylo vystupování co nejpohodlnější a nejbezpečnější.

Jezdit umí pivo všemi směry, couvání nezná, když chcete jet opačným směrem, otočíte se i s kabinou. Firma však upozornila, že automobil je prozatím příliš nákladný pro komerční prodej.

Pivo 2 navazuje na bílé pivo představené před dvěma lety. Nová verze je vybavena robotem, který svým elektronickým hlasem může dělat řidiči společnost.

Jeho malá hlavička za čelním sklem podle výrazu tváře určuje, jakou má řidič náladu. Robot podle toho vybírá naprogramované fráze, například "Uvolni se, žádný strach", pokud se zdá být řidič rozrušený.

"Chceme, aby lidé pocítili, jak moc mohou být auta zábavná," řekl hlavní konstruktér Nissanu Širó Nakamura.

O pohon se starají li-ion baterie živící čtyři elektromotory uložené v jednotlivých kolech, všechno řízení, včetně brzdení a řízení, probíhá po drátech.

"Při navrhování designu Piva 2 jsme vycházeli z toho, že celé vozidlo je inteligentní formou života," vysvětluje  hlavní konstruktér Masato Inoue z oddělení produktového designu. "Pivo 2 představuje experiment, který se vymyká všemu, co jsme kdy vytvořili."

Konstruktéři využili systém systém proměnné geometrie "Metamo“ umožňující flexibilní změny geometrie podvozku, který se líbil už u prvního piva.

S možností ovládat všechna čtyři kola nezávisle a s pohybem kol připomínajícím pohyby rukou, může Pivo 2 jet i do strany.

Systém automaticky upravuje polohu kol podle stylu jízdy, aby tím vyrovnával zatížení na všech čtyřech kolech. Za tímto účelem se kola při akceleraci posouvají dozadu, při brzdění se vysunují dopředu a při zatáčení se vysouvají do vnější strany zatáčky.

Pivo 2 bude k vidění na tokijském autosalonu, který se veřejnosti otevře 27. října.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.