Volkswagen EA 266: Měl to být levný nástupce brouka, menší alternativa k budoucímu modelu Golf. Nakonec se s něj vyklubal závoďák s motorem uprostřed. Kvůli konstrukční náročnosti byl projekt s interním označením EA 266 v roce 1971 smeten ze stolu.

Volkswagen EA 266: Měl to být levný nástupce brouka, menší alternativa k budoucímu modelu Golf. Nakonec se s něj vyklubal závoďák s motorem uprostřed. Kvůli konstrukční náročnosti byl projekt s interním označením EA 266 v roce 1971 smeten ze stolu. | foto: Volkswagen

Malé volkswageny mívaly smůlu, nový up! je odsouzen k úspěchu

  • 29
Kurt Lotz usedá v dubnu 1968 do čela stagnující automobilky Volkswagen a během několika týdnů rozjíždí plán na její záchranu. Je mu jasné, že firma postavená na jediném modelu se vzduchem chlazeným motorem uloženým vzadu nemá žádnou perspektivu.

Naštěstí má Volkswagen už čtvrtým rokem eso v rukávu - značku Auto Union, kterou jeho předchůdce získal od koncernu Daimler-Benz. Právě Auto Union, mezitím přejmenovaná na Audi, disponuje technologiemi, které Volkswagen nutně potřebuje. Umí nejen vyrobit auto s předním pohonem, ale ještě k tomu dokáže chladit motor vodou. Právě takový má být podle představ Lotze nástupce slavného brouka.

Budoucí Volkswagen Golf však nemá být jediným modelem, který brouka nahradí. Paralelně s ním má vyjet k zákazníkům ještě další, o něco menší a levnější model, který oživí myšlenku lidového vozu v moderní podobě. Přesně v duchu názvu automobilky Volkswagen.

Se svým plánem však Lotz neuspěje u dalších členů představenstva. Obyvatele Spolkové republiky bohatnou a na levná malá auta, kterých si do sytosti užili po konci války, prý chtějí raději zapomenout. Zadání parametrů vozu, který má pro Volkswagen vyvinout automobilka Porsche, je tedy nakonec poněkud nejednoznačné. Objednávka zní na vůz kompaktní, ale zároveň prostorný. K tomu má mít skvělé jízdní vlastnosti a musí být i sportovní.

Dvoudveřové auto, které nakonec firma Porsche v roce 1969 přiveze do Wolfsburgu, vypadá na první pohled jako praktická nákupní taška pro mladé maminky. Jenže tohle vozítko upaluje na tehdejší dobu neuvěřitelnou rychlostí 189 km/h, má nezávisle zavěšená kola a stokoňový vodou chlazený čtyřválec se vstřikováním.

Jako kdyby tahle kombinace nebyla sama o sobě dost bizarní, motor v malém volkswagenu umístilo Porsche pod zadní sedadla. Do místa, kde se soustavně zanáší prachem ze silnice, přehřívá a hrozí požárem. Když pak technici od Porsche svým zákazníkům ve Volkswagenu vysvětlí, že každá garanční prohlídka začne demontáží motoru i s převodovkou, je jasné, že moc fanoušků v řadách vedení VW tohle auto mít nebude.

V roce 1971 přebírá vedení automobilky Rudolf Leiding a projekt malého sporťáku mizí do zapomnění. "Nejprve si vezmu kbelík s vodou a začnu hasit," odpověděl Leiding na otázku, jaké kroky udělá po nástupu do funkce. A mezi prvními uhasil právě projekt s interním označením EA 266.

Volkswagen Chicco

Jen 3,3 metry dlouhé Chicco poháněné čtyřicetikoňovým tříválcem mělo v roce 1975 do Volkswagenu vrátit výrobně nenáročné a velmi levné auto. I v tomto případě bylo vyrobeno jen několik prototypů.

Místo Chicca přišlo Polo

Také Leiding je však přesvědčen, že skutečně lidový minivůz by Volkswagenu slušel. Když automobilka pod jeho taktovkou v roce 1975 konečně postaví jen 3,3 metru dlouhý a 630 kilogramů vážící vozík Chicco, je to právě v době, kdy na pomyslný volkswagenovský trůn usedá nový šéf Toni Schmücker. A tomu se zdá, že jedno lidové auto už Volkswagen má. V témže roce totiž z bran automobilky vyjíždí zbrusu nový model polo, který svými výplněmi dveří z papírové lepenky a chybějícími  zámkem u dveří spolujezdce tyto parametry perfektně splňuje.

Také Schmücker nemá kupodivu nic proti malým autům. Ale na rozdíl od svých předchůdců mění strategii. Budoucí nejmenší volkswagen nemá už být jen levným lidovým autem, ale především vozíkem do přeplněných měst. Příznačné je, že když automobilka v roce 1982 takové auto postaví, v nejvyšším vedení se opět vyměňují pozice. Schmückera střídá Carl Hahn a z modelu Student, který měří jen 3,13 metru, vstoupí do historie jen tvar přední masky. Ten o pět let později převezme třetí generace typu Passat.

Volkswagen Student

Volkswagen Student z roku 1982 nebyl zamýšlen jen pro mladé lidi z vysokých škol, ale jako praktické městské auto. Vozík poháněl řadový vodou chlazený čtyřválec 1,1 litru s výkonem 50 koní, který by jej dokázal rozjet až na 157 km/h. Z auta byla nakonec použita jen přední maska pro novou generaci modelu Passat.

Kupodivu i Carl Hahn je příznivcem malých aut. A v konstrukčních dílnách si přímo hýčká zakulacený model Chico, tentokrát s jedním cé v názvu. Vozík, jehož zadní sedadla jsou koncipována jako nouzová, má ambici odstartovat éru hybridních aut. Pro pohon chica slouží zážehový dvouválec s 34 koňmi a osmikoňový elektromotor.

Lupo to dokázalo

Prototyp nového chica je hotov v roce 1992, jen pár měsíců před tím, než do křesla šéfa Volkswagenu usedne vizionář Ferdinand Piëch. I on má rád malá auta, také on však o nich má svou vlastní představu. Projekt Chico je na jeho vkus moc malý, zadní sedadla nejmenšího modelu mají být napříště plnohodnotná.

Volkswagen Chico
Volkswagen Chico

V roce 1992 představil Volkswagen minivůz Chico, který svou vajíčkovitou karosérií vzdáleně připomínal starého dobrého brouka. Hybridní vozík dosahoval rychlosti 131 km/h a byl údajně nejbezpečnější ve své třídě, zásluhou dvou předních airbagů a bezpečnostních pásů s předpínači. Pro nového šéfa Volkswagenu Ferdinanda Piëcha bylo 3,15 dlouhé chico s nouzovými zadními sedadly moc malé a začal pracovat na vývoji minivozu podle svých představ.

Na rozdíl od svých předchůdců se však Piëchovi nakonec minivůz skutečně podaří přivést až k sériové výrobě. V roce 1998 vyjíždí k zákazníkům 3,5 metru dlouhý Volkswagen Lupo, téměř identický vůz montuje i Seat pod názvem Arosa.

A protože Piëch má v plánu vybudovat z Volkswagenu luxusní značku, není lupo jen tak obyčejným malým vozíkem. Už rok po uvedení na trh představuje automobilka verzi 3L, která s kombinovanou spotřebou 2,99 litru nafty na sto kilometrů zajistí Volkswagenu prvenství v sériové výrobě nejúspornějšího auta na světě. Rychlomilným zákazníkům je k dispozici verze GTI s maximální rychlostí 205 km/h a sériovými xenonovými světlomety.

Navzdory této ojedinělé strategii nepatří lupo mezi úspěšné modely. Nejsilnější ročník 2000 přivádí do showroomů ještě slibných 97 000 zájemců, o čtyři roky později to už je ale pouhá čtvrtina tohoto počtu. V roce 2005, kdy se lupo definitivně poroučí, nachází jen 5700 koupěchtivých motoristů. Ke škodě lupa zákazníci brzy zjišťují, že větší model Polo má nejen mnohem prostornější kufr a praktičtější karosérii, navíc není o mnoho dražší.

Volkswagen Lupo

První minivůz od Volkswagenu, který se podařilo dovést až k sériové výrobě. Lupo z roku 1998 však nebylo natolik levné a praktické, aby udělalo díru do světa. V roce 2005 bylo bez náhrady staženo z výroby.

Protože na produkci lupa nezbohatla ani samotná automobilka, nový šéf  Bernd Pischetsrieder krátce po svém nástupu v roce 2002 zastavuje vývoj jeho nástupce. Případný hlad po nejlevnějším volkswagenu má vyplnit z Brazílie dovážený model Fox. Sílící brazilská měna v kombinaci s evropským clem však způsobí, že původně levné auto je nakonec docela drahé. Zákazníci opět dávají přednost lépe vybavenému polu a fox se na trhu setkává s velmi vlažným přijetím.

Up! pod taktovkou EU

Kvůli emisním limitům EU se bez malých aut napříště neobejde žádná automobilka. Minivůz Cygnet odvozený od Toyoty IQ doplňuje modelovou nabídku tradičního výrobce britských sportovních vozů Aston Martin. 

Aston Martin Cygnet

Po nástupu Martina Winterkorna do čela Volkswagenu v roce 2006 dostává projekt nového minivozu opět zelenou. Už o rok později předvádí automobilka na frankfurtské výstavě prototyp s názvem Up!, tentokrát ještě s motorem vzadu a pohonem zadních kol.

Ačkoliv historická zkušenost by automobilce velela dát od produkce takového vozu ruce pryč, všem zúčastněným je jasné, že se výrobě úsporného malého auta nelze vyhnout. Nařízení, které od roku 2012 předepisuje automobilkám snížit emise CO2 na úroveň maximálně 130 gramů na kilometr u 65% prodaných aut, hrozí v dalších letech vysokými sankcemi za jejich překročení.

A protože velkým modelům typu touareg  jsou tyto limity nedostupné, celkovou firemní bilanci CO2 musí vylepšit právě lehká a malá auta. Už proto má s upem automobilka smělé plány - příští rok mu přidá zadní pár dveří, o rok později je ohlášena čistě elektrická verze a světlo světa má spatřit také minivan.  Nový up! zkrátka musí mít úspěch. Protože modelovou politiku automobilek už nediktují akcionáři ale Evropská komise, jakákoliv jiná alternativa by Volkswagen vyšla draho. 

Volkswagen UP!

Nejnovější pokus o minivůz od Volkswagenu se jmenuje Up!. O jeho sériovou výrobu se do značné míry zasloužily emisní předpisy Evropské unie. Na český trh se vozík dostane začátkem příštího roku, úspěch je tentokrát povinný.

Trpasličí rodina

Volkswagen New Small Family

Tak si Volkswagen pojmenoval celou rodinu malých UPů. Kromě třídveřové verze, kterou představil ve Frankfurtu si chystá i další provedení. Cestu do výroby má jistou pětidveřová verze.

Na autosalonu ale stojí mnohem víc variant, které mají k novému kapesnímu volkswagenu připoutat pozornost.

Buggy up! je plážová bugyna, nemá dveře ani střechu, zato dostala snížený podvozek a velká osmnáctipalcová kola,

Up! azzurra sailing team si vymysleli dva Italové, kteří vládnou designu volkswagenů dneška: Giorgetto Giugiaro a Walter de Silva. Plážový speciál, který by se nejlépe vyjímal před nóbl hotelem na Capri, hýří chromem a dřevem. Taky tato variace na téma up! nemá dveře, nahradily je dvě ohnuté chromované tyče, které se odklápí.

Cross up! má nejblíž do sériové výroby, stačí si odmyslet oplastování a vidíte pětidveřový up!. Samozřejmě ale není vyloučeno i pozdější uvedení verze se zvýšeným podvozkem a plastovými kryty, podobnými jaké to nosí škodovky ve verzích scout.

Volkswagen Up! azzurra sailing team

Volkswagen Buggy up!

Milovnící nabroušených volkswagenů by uvítali, kdyby do sériové výroby doputoval i Up! GTI. Volkswagen chce publikum navnadit ještě víc, mluví tedy o výkonu 100 koní, které by mohly s devítisetkilovým autíčkem pěkně cvičit.

Eco up! a e-up! prozrazují svou specializaci už jménem. Pod kapotou prvního je litrový tříválec (68 koní), který umí spalovat metan i benzin.

E-up! má cestu do výroby jistou. Elektromobil se představí v roce 2013. Elektromotor s výkonem 55 koní (špičkobvý 85 koní) živí baterky uložené v podlaze. Maximálka je 135 km/h, na jedno nabití ujede 130 kilometrů.

Volkswagen New Small Family


Elektromobil