ADAC test letních pneumatik

ADAC test letních pneumatik | foto: ADAC

Málo nahuštěné pneumatiky: riziko pro jízdu i ekologii

  • 41
38 procent motoristů v EU ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko tím, že už má pneumatiky kvůli podhuštění příliš sjeté. Ukázaly to nové výsledky bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš".

Kvůli podhuštění pneumatik se také každý rok předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva s celkovými náklady ve výši 10,6 miliardy eur. Do atmosféry se vypustí 12,3 milionu tun CO2.

Mimo to mělo 16 % kontrolovaných pneumatik hloubku dezénu pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm, což dále zvyšuje bezpečnostní rizika. To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů.

Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně, kterou koncern pořádá od roku 2005 ve spolupráci s Mezinárodní automobilovou federací a národními automobilovými kluby.

Nebezpečí smyku

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.

Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se například akvaplaning začíná projevovat v rychlosti o 40 % nižší.

Malý tlak v pneumatikách také velmi negativně ovlivňuje jejich životnost, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.

Zbytečné emise zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.

Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard eur. Za jeden rok! V konečné bilanci stojí samozřejmě také 12,3 milionu tun CO2 vypuštěných zbytečně do atmosféry. To odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích! 

Bezpečnostní kampaň “Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. Vloni si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1 940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.