Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý levný volkswagen prý může být pro Škodu moc drahý

Automobilka Volkswagen chce do roku 2010 odstartovat sériovou výrobu nového minivozu. Ten má mít i své varianty se značkami Seat a Škoda. Podle některých informací bude ale minivůz pro tyto značky příliš drahý. Hlasy ze zákulisí říkají, že ve vývojových týmech mohou panovat neshody.

Jedna z variant postavená na základech původního konceptu: Space UP! Blue | foto: Volkswagen

"Koncept pojmenovaný UP je minulostí, koncern VW však malý rodinný vůz stále vyvíjí," řekl na ženevském autosalonu začátkem března šéf automobilky Reinhard Jung.

"Bude na trhu od roku 2011 a velice intenzivně pracujeme na tom, abychom ho mohli nabídnout v nějakých rozměrech odpovídajících značce Škoda také našim zákazníkům," vysvětlil. Že v Mladé Boleslavi plánují na rok 2011 škodovku menší než fabia, znovu potvrdil Jung začátkem tohoto týdne.

Server Automotive News Europe však přinesl informace, že komponenty, které hodlá Volkswagen na malém voze použít, budou pro značky Škoda a Seat příliš drahé. Nejmenovaný inženýr koncernu serveru řekl: "Volby VW jsou téměř vždy pro Seat a Škodu moc drahé." Zaměstnanec, který si nepřál být jmenován, tak pravděpodobně patří k vývojářskému týmu jedné z těchto automobilek.

Volkswagen chce těchto malých vozů prodat ročně přes půl milionu kusů a varianty se značkami Seat a Škoda mají k tomuto číslu výrazně přispět. "Jenže inženýři VW se s námi moc nebaví ve chvílích, kdy se rozhoduje o komponentech," řekl zdroj.

Horst Mühl, výrobní šéf škodovky, odmítl pro Automotive News možné neshody komentovat. Podle něj během společných projektů vždy dochází k diskusím a je to proces s pozitivním vlivem na výsledný produkt. Koncern se prý bude snažit náklady na vývoj a výrobu nového modelu minimalizovat.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW a Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Mühl zároveň potvrdil, že komponenty jako nápravy, motory a převodovky zůstanou pro všechny chystané minivozy shodné, lišit se bude vnější design a ztvárnění interiéru. Design volkswagenu je prý dnes už hotov, Škoda a Seat by měli vzhledovou stránku dokončit během několika měsíců.

Kde je problém?

Chystaný volkswagen má být sice malý, ale na svou třídu neobvykle kvalitní a dobře vybavený vůz. Při premiéře studie UP! ve Frankfurtu v roce 2007 se hovořilo o základní ceně osm tisíc eur, později se mluvilo až o devíti tisících. Jenže Volkswagen pravděpodobně v poslední době hledá cesty, jak cenu maximálně snížit. A to nejen kvůli ekonomické krizi, ale i kvůli konkurenci.

Původní koncepce s motorem uloženým vzadu a pohonem zadních kol šla tedy k ledu a automobilka zvolila technicky a finančně méně náročné řešení "vše vpředu" (motor i poháněná náprava).

Na základě konceptu Up z roku 2007 vzniklo několik dalších studií a zrovna tak by mělo vzniknout hned několik různých vozů. Jen 3,45 m dlouhý minivůz měl vznikat ve tří i pětidvéřové variantě, zkrácené dvoumístné verzi a naopak také jako mírně větší Space Up. V jakých verzích nakonec malý volkswagen vznikne, ale zatím známo není.

Výroba: ve hře je i Bratislava

Možností, jak cenu stlačit, nemá koncern mnoho. Právě relativně drahé komponenty dávají malý prostor. Koncern se tak bude snažit ušetřit na výrobních nákladech a VW možná u finálního vozu obětuje část původně plánované marže. Varianty VW, Škoda i Seat se budou podle všeho vyrábět v jedné továrně.

Spekulovalo se sice o tom, že by se Up a další od něj odvozené vozy mohly vyrábět v některé z továren Škody, to by ale vyžadovalo nové investice do závodu. Koncern VW ale nemá ve svých závodech vytížené výrobní kapacity a tak se bude novinka vyrábět tam, kde budou zapotřebí nejmenší investice. Nově se mluví o bratislavské továrně automobilky - čtěte ZDE.

Při výrobě ve stejném závodě budou pochopitelně prakticky shodné náklady na výrobu každého vozu. Na karoserii nebo interiéru toho příliš Škoda nebo Seat neušetří a rovněž výbava malého vozu neskýtá tolik prostoru pro vyřazení některých prvků a výsledné zlevnění vozu.

Pokud tedy Volkswagen nakonec nasadí relativně nízkou cenu s nízkou marží, nebudou Škoda a Seat moci jít s cenou níž, jelikož by jednoduše prodávali pod cenou. To je ale proti politice koncernu – z prestižních důvodů musí být model VW dražší.

Mnoho otazníků

Celá záležitost je ale prozatím čirá spekulace. Zatím totiž neznáme koncovou cenu nového miniauta ani mnoho dalších faktorů. Je třeba možné, že Škodě přinese zisky i jinak. Pokud by se vůz vyráběl v jejím závodě, získá peníze za vnitrokoncernovou zakázku. Škoda také může pro malé auto vyrábět motory a převodovky. Jedním z adeptů je přeplňovaný motor 1,2 TSI.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...