Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ADAC

Malý rozestup, velký trest

  • 127
Brněnský dopravní psycholog Jan Weinberger jel před pár týdny po dálnici a náhle se na něj zezadu "nalepilo" auto. Situace nikterak výjimečná, zato velmi nebezpečná. Řidič se držel těsně za nárazníkem Weinbergrova vozu a evidentně ho chtěl donutit, aby se klidil z levého pruhu.

"Auto přede mnou začalo brzdit, tak jsem také zabrzdil, ale řidič za mnou do mě málem naboural. V poslední chvíli strhl volant do pravého pruhu, kde bylo naštěstí prázdno," vypráví Weinberger. Ten se v Centru dopravního výzkumu zabývá silničními pravidly v zahraničí, která by bylo možné zavést v Česku.

Povinný rozestup zmiňuje v odborných článcích jako "zlepšovák", kterým by se Češi měli inspirovat. Platí už v Německu. Přesto že se tam osvědčil, české ministerstvo dopravy ho zatím nechce.

Němci mají odstupňováno v tabulce, jaký rozestup se podle zákona musí při určité rychlosti dodržovat. Například při rychlosti 150 km/h je to nejméně 37,5 metru. Kdo se přiblíží na menší vzdálenost, už riskuje pokutu 20 až 40 eur.

Pro jistotu se doporučuje "polovina údaje na tachometru v metrech" - tedy pro 150 km/h odstup 75 metrů.

Dalším německým pravidlem je "zákaz zbytečné jízdy v levém pruhu na dálnici". Tamní zákony předpokládají, že každý má i na dálnici jet jen vpravo a levý pruh slouží k předjíždění. Kdo v něm jede zbytečně delší trasu - řádově kilometry, riskuje pokutu.

Češi se na úpravách neshodli
Němci dovedou takováto pravidla vymáhat díky tomu, že jejich dálnice kontroluje mnohem víc kamer a policistů než ty české.

"Tyto přestupky dokumentujeme pomocí civilních neoznačených aut, fotoaparátů a kamer," vysvětluje Hans Peter Kammerer z policejního prezidia v Horním Bavorsku.

České ministerstvo dopravy nyní uvažuje o úpravě silničního zákona a kvůli tomu se schází odborná komise. Ta zatím prosadila jen změnu, že majitel auta už se nebude moci vymlouvat na osobu blízkou, když jej vyfotí radar, že jel příliš rychle. VÍCE ZDE

Na žádném z německých pravidel se dopravní komise neshodla. "V zákoně sice tyto přestupky přesně vyjmenované nejsou, lze je ale postihovat podle paragrafů, které hovoří o takzvaných ostatních přestupcích," míní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Praxe na dálnicích však ukazuje, že toho policie nevyužívá.