Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý smart je velkým hitem v USA

aktualizováno 
Až k jednomu roku se vyšplhaly čekací lhůty na malé dvousedadlové Smarty Fortwo ve Spojených státech. Německé minivozy se za oceánem prodávají od začátku tohoto roku a je o ně překvapivě velký zájem.

Smart ForTwo | foto: Smart

O vstupu na americký trh německá automobilka dlouhou dobu přemýšlela. Když se Američané začali kvůli rostoucí ceně benzinu poohlížet po menších autech, nastala správná chvíle. Tři čtvrtě roku po uvedení na tamní trh je z miniautíčka prodejní trhák.

Vedení automobilky Smart, která spolu s Mercedesem tvoří koncern Daimler,  je úspěchem vozu v USA překvapeno. "Na některých místech se čekací doba dostala až na jeden rok," řekl pro německý týdeník Automobilwoche Anders Jensen, šéf  Smartu.

Smart ForTwo

Loni automobilka vyrobila 103 tisíc aut, letos to však bude o desítky tisíc více. V ojedinělém dvousedadlovém vozítku se bude brzy prohánět už více než 20 tisíc amerických řidičů.

Se Smartem to přitom ještě před pár lety vypadalo všelijak. Koncem roku 2005 vůbec nebylo jasné, zda jeho výroba bude pokračovat. Ve hře byl i prodej značky. Ztráty dosahovaly miliard eur, každé auto, které sjelo z linek, prodělalo 4 000 eur. Analytici zpochybňovali vstup na americký trh.

Rozhodnutí přeplout oceán se však nyní ukazuje jako spásné. Američany neobvyklé dvousedadlové auto s délkou 2,7 metru zaujalo. Zabrala také prodejní taktika Smartu. Severoameričtí řidiči si v případě normálních aut většinou vyberou z toho, co má dealer právě na skladu. Zájemce o miniauto z Německa si však musí vůz objednat přes prodejce do továrny.

Smart ForTwo

Volí lakování, motor, výbavu. Jinými slovy auto konfiguruje. V Evropě zcela obvyklá procedura má u Američanů vzbudit dojem něčeho neobvyklého, individuálního. A proto zase tak nepřekvapí, že do Ameriky putují až na malé výjimky jen nejlépe vybavené smarty.

Jak to, že smart u Američanů zvyklých na velké koráby silnic schopné polykat 20 litrů benzinu na každých sto kilometrů uspěl? V USA vyletěly v posledních letech ceny paliv nahoru nesrovnatelně více než v Evropě. Hitem se staly hybridní pohony a jejich pionýr Toyota Prius.

A tak není divu, že se ani Smart nemíjí se zájmem. A třeba v čerstvém žebříčku nejekonomičtějších aut na americkém trhu mu patří lichotivé páté místo. Před ním jsou pouze hybridní pohony.

Dřívější myšlenky na zavření továrny vystřídaly v hlavách manažerů Smartu úvahy o stavbě další. V případě, že poptávka dále poroste, automobilce nic jiného nezbude.

Toyota iQ

Možná je ale lepší s novou produkční linkou ještě nějakou dobu počkat. Smart bude muset už za pár měsíců čelit své první vážnější konkurenci. Samozřejmě malých rozměrů. Bude jí Toyota iQ, která odveze až tři dospělé a k tomu jednoho malého pasažéra. Navíc přichází se zcela novým airbagem umístěným za zadními sedadly a chránícím při nárazu zezadu.

Toyota iQ

Toyota je přitom jen o 30 centimetrů delší než výhradně dvousedadlový Smart Fortwo s délkou 2,7 metru.
Na rozdíl od velkých západoevropských metropolí na českých silnicích zůstávají vozy značky Smart spíše "exoty". Letos se těchto malých, ale ne nejlevnějších vozítek prodalo v tuzemsku za prvních devět měsíců jen 75.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·
Škoda Fabia 1.2 TSI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 562 km, benzín, 1. majitel
280 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.