Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malým dieselům kralovala fabia

aktualizováno 
Nízká spotřeba nafty, prostorná karoserie, výborný podvozek a tichý motor -
to jsou rozhodující vlastnosti, které ze Škody Fabia 1.9 SDI Classic udělaly vítězku redakčního srovnávacího testu malých vozů s dieselovými motory. Na druhé místo porota dosadila Volkswagen Polo 1.9 SDI, třetí příčku si rozdělil Peugeot 206 1.9 D XR s Fiatem Punto 1.9 D. Poslední skončila naftová Škoda Felicia 1.9 D LX. Ta zároveň byla nejlevnějším účastníkem testu, protože je k dostání za necelých 290 000 korun. Naopak nejdražším z hodnocených vozů byl Volkswagen Polo, jehož cena začíná na částce 371 600 korun.
Ani vítěz testu však od devítičlenné poroty nesklízel jen chválu. Největší slabinou Škody Fabia 1.9 SDI se v porovnání s konkurencí ukázal méně pružný motor. Podle měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) patří fabia v porovnání elasticity ve srovnávané pětici k podprůměru. To ale je jediná větší slabina naftové fabie, neboť její motor SDI naopak zaručuje jednu z nejnižších spotřeb paliva a posádku neruší ani jeho hluk.

Polo byl střídmější

Porota složená ze čtyř motoristických novinářů a dalších pěti zkušených řidičů zahrnula novou dieselovou škodovku slovy chvály. "Fabia má nejlepší podvozek, dobré brzdy, je prostorná na zadních sedadlech a může se pochlubit i dobrým dílenským zpracováním," shrnuje pozitiva automobilu Jakub Stehlík, redaktor pořadu Jízda České televize. Dvěma směry nastavitelný volant ve voze navíc řidiči zaručí, že si vždy najde komfortní pozici. "Jen mohutná střední část přístrojové desky může někoho tlačit do pravé nohy," podotýká další člen poroty, designér Jan Prokop. "Má-li někdo možnost přesedlat mezi fabií a Peugeotem 206, nemůže se mu líbit strohá přístrojová deska ve škodovce," hodnotí porotkyně Erika Hlaváčková, žena s praxí řízení nákladních automobilů. Přes to všechno zvítězila Škoda Fabia 1.9 SDI Classic o čtyři body před koncernovým bratrem, zmodernizovaným Volkswagenm Polo 1.9 SDI. Jak označení napovídá, poháněl oba vozy stejný motor z produkce firmy Volkswagen. O více než metrák lehčí polo však ukázalo, v čem je výhoda méně robustního vozu. Malý volkswagen nejenže dosáhl při měření v ÚSMD lepších časů, ale také na zkušebním okruhu spotřeboval méně nafty než stejně motorizovaná fabia. Naopak u škodovky porota ocenila lepší odhlučnění kabiny, kterou u Pola SDI zaplavuje typické vrčení dieselu.

V ceně chyba nebyla

Stejně jako u fabie porota chválila dobré zpracování volkswagenu. Při pohledu do podkladových materiálů s cenami srovnávaných vozů však často z úst hodnotitelů zaznělo: "Nemáte u pola chybu? Opravdu je o tolik dražší? Vždyť nemá skoro nic v základní výbavě!" Za nemenší handicap u pola porotci označili v porovnání s ostatními vozy malý, a navíc špatně přístupný kufr. "Z vozíku nedosáhnu pořádně přes vysokou hranu na dno k zavazadlům," hlásí Martin Kovář, který auta porovnává pohledem tělesně postiženého motoristy. Na zadních sedadlech nenabízí volkswagen tolik místa jako malé vozy z Mladé Boleslavi, ve své kategorii je průměrný. Ačkoliv měla porota na letišti v Panenském Týnci u Slaného, kde se test uskutečnil, k dispozici jen třídveřovou verzi malého volkswagenu, pracovníci ÚSMD proměřili polo pětidveřové. To proto, aby výsledky byly zcela srovnatelné. Přestože Volkswagen Polo jezdí na podvozku o generaci starším ve srovnání se Škodou Fabia, nelze si stěžovat na jízdní vlastnosti německého vozu.

Peugeot zklamal v krizi

O poznání nejistěji se v jízdních zkouškách choval Fiat Punto 1.9 D, který společně s Peugeotem 206 1.9 D obsadil v hodnocení poroty třetí příčku. Malý peugeot přitom porotu svými jízdními vlastnostmi doslova zklamal. "Dlouho se zdá, že ani peugeot nemá problémy, ale jakmile se dostaví kritická situace, přestane záď vozu řidiče poslouchat a automobil je špatně ovladatelný," popisuje nervózní chování francouzského výrobku porotce Ivan Zatyko, jenž pracuje jako automobilový zkušební technik. Společnou třetí příčku zaujal italský i francouzský vůz kvůli odlišným nedostatkům. Fiat Punto měl slabší výsledky dynamických měření ze zkušebny ÚSMD, horší dojem zanechalo také výrobní zpracování. "Hlavně koženka na zadní části předních sedadel působí lacině," říká televizní redaktor Jakub Stehlík. Chudě se jeví rovněž přístrojový panel italského vozu, jemuž chybí nejen otáčkoměr, ale i teploměr chladicí kapaliny. Fiat spotřeboval na zkušebním okruhu nejvíc nafty a měření vnitřního prostoru v ÚSMD ukázalo, že nabízí nejmenší komfort cestujícím na zadních sedadlech v oblasti kolen. Naopak k trumfům italského vozu patří nejobjemnější kufr, chválu poroty získal i dvoustupňový elektrický posilovač řízení. Přesto to Fiatu Punto nestačilo na lepší než třetí až čtvrtou příčku.

Těžkopádná, ale laciná

Na stejném místě s puntem zůstal Peugeot 206, jehož největším záporem jsou už zmíněné jízdní vlastnosti. "Já jsem měla už před testem jasno, že moje srdce získá právě peugeot. Jeho vnitřní i venkovní design je v této konkurenci nedostižný," říká porotkyně Erika Hlaváčková. Ačkoliv má motor Peugeotu 206 1.9 D ze srovnávaných vozů největší výkon (51 kilowattů/70 koní), jeho dynamika je podle měření v ÚSMD jen průměrná, což platí také pro spotřebu tohoto vozu. Experti ze zkušebny naměřili peugeotu také delší brzdnou dráhu než u většiny ostatních. Porota si stěžovala na dlouhou dráhu řadicí páky. Ze srovnání prostoru na zadních sedadlech vyšel peugeot stejně jako polo - na škodovky nemá, ale v zahraniční konkurenci obstojí. Poslední ve srovnávacím testu MF DNES skončila Škoda Felicia, která však několika sledovaným kritériím kralovala. Je nejprostornější, ve zkušebně byla v jízdních zkouškách nejpružnější a ve srovnání ceníků je nejlevnější. Uvedené klady však zastínily těžkopádné jízdní vlastnosti, vyšší spotřeba, špatné ovládání, horší řazení a slabší brzdy. To jsou vlastnosti, které dokazují, že po technické stránce stojí mezi felicií a konkurencí propast jedné až dvou generací.

Další řekne čas

Tolik k bezprostřednímu srovnání pětice malých aut, které pohání naftový motor. Kromě hodnocení pohonných jednotek, podvozků a prostornosti interiérů hraje důležitou roli i to, jak rychle ztratí jednotlivé vozy na ceně, kolik stojí jejich pojištění a jak drahé jsou náhradní součástky. V takových parametrech vycházejí nejlépe vozy z Mladé Boleslavi a v jejich vzájemném porovnání je lepší levnější felicia. Na jednu otázku však srovnávací test neodpoví: který z vozů bude nejméně poruchový, a tak vysaje nejméně peněz z peněženky jeho majitele? To s jistotou ukáže až čas.

Za půjčení testovaných aut redakce platila, stejně jako hradila provozní náklady se srovnávacím testem spojené, včetně měření v nezávislém Ú stavu pro silniční a městskou dopravu (ÚSMD)

Plusy a minusy testovaných aut

Škoda Felicia

+
- vnitřní prostor včetně kufru
- pružný motor
- nižší cena
- nejlevnější havarijní pojištění
- levnější náhradní díly
- nejvíc servisů
- dobrý výhled dozadu

-
- málo komfortní ovládání
- horší jízdní vlastnosti
- náchylnost na boční vítr
- vnitřní hluk
- lacině působící interiér
- nepřesné řazení
- slabší brzdy
- zastaralý design
- málo úsporný motor

Fiat Punto

+
- objemný kufr
- dvoustupňový posilovač řízení
- přesné ovládání
- design
- dobré jízdní vlastnosti
- výborné sedačky

-
- horší zpracování, laciné materiály
- méně úsporný motor
- horší výhled dozadu
- v základní verzi chybí otáčko měr a teploměr
- rychleji ztratí na hodnotě

Škoda Fabia

+
- bezpečný a komfortní podvozek
- výborné jízdní vlastnosti
- tichý a úsporný motor
- nejvíc servisů
- některé součástky levnější
- prostor na zadních sedadlech
- dobré zpracování
- dobré brzdy
- nízká spotřeba
- komfort řidiče (až na malý prostor pro pravou nohu)

-
- sterilní interiér
- nutnost častého řazení
- špatný přístup do kufru při absenci centrálního zamykání
- vysoká hmotnost
- horší výhled dozadu

Peugeot 206

+
- design
- příjemný interiér
- působí dojmem většího vozu

-
- nejisté jízdní vlastnosti
- malý kufr
- dlouhý chod řadicí páky
- nízký přední spoiler

Volkswagen Polo

+
- úsporný motor
- pružný motor
- dobré zpracování
- zajímavý interiér

-
- malý a nepraktický kufr
- vysoká cena
- špatně přehledné ukazatele (budíky)
(buč, hč)

Základní verze testovaných vozů řečí čísel (dle údajů výrobců)

Model Škoda Fabia Škoda Felicia Fiat Punto
1.9 SDI Classic 1.9 D LX 1.9 D

Výkon motoru (kW/k) 47/64 47/64 44/60
Max. točivý moment (Nm) 125 124 118
Maximální rychlost (km/h) 154 156 155
Spotřeba (l/100 km) 1) 6,2/4,0/4,8 7,7/4,8/5,8 7,2/4,8/5,7
Pohotovostní hmotnost (kg) 1123 1020 1035
Rozměry d/š/v (mm) 3960/1646/1451 3883/1635/1415 3835/1660/1480
Rozvor (mm) 2462 2450 2460
Objem zavazadlového prostoru (l) 260/1016 272/967 297/1080

VÝBAVA POROVNÁVANÝCH VOZŮ

Airbag řidiče/spolujezdce ano/7500 9800/9800 ano/9900
Boční airbagy 8900 8900 9900
ABS 17 900 19 800 25 000
El. ovládáná přední okna ne 3) 7000 10 800 4)
Klimatizace 35 000 ne 35 000
Posilovač řízení ano ano ano
Centrální zamykání 5000 3900 10 800 4)
Zadní dělené sedadlo 3200 2650 ne
Nárazníky v barvě vozu ano ano ne 4)
Výškově nastavitelný
volant/sedadlo řidiče i podélně ne ano
Záruky 2) 1/3/10 1/1/6 1/3/8
Cena (Kč) 339 900 289 900 339 900

Model Peugeot 206 1.9 D XR Volkswagen Polo 1.9 SDI

Výkon motoru (kW/k) 51/70 47/64
Max. točivý moment (Nm) 125 124
Maximální rychlost (km/h) 161 160
Spotřeba (l/100 km) 1) 7,8/4,5/5,7 7,9/4,4/5,7
Pohotovostní hmotnost (kg) 1010 980
Rozměry d/š/v (mm) 3822/1673/1432 3743/1632/1418
Rozvor (mm) 2445 2407
Objem zavazadlového prostoru(l) 245/1130 245/975

VÝBAVA POROVNÁVANÝCH VOZŮ

Airbag řidiče/spolujezdce ano/9000 11 700/15 400 oba
Boční airbagy ne 3) 11 900
ABS 24 000 13 800
El. ovládáná přední okna 18 000 4) 17 700 4)
Klimatizace 35 000 34 800
Posilovač řízení ano ano
Centrální zamykání 18 000 4) 17 700 4)
Zadní dělené sedadlo ano 2500
Nárazníky v barvě vozu ne 5) ano
Výškově nastavitelný
volant/sedadlo řidiče ano ano
Záruky 2) 1/3/12 1/3/12
Cena (Kč) 349 900 371 600

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) na vůz/lak/prorezivění, 3) pouze ve vyšší výbavě, 4) paket centrálního zamykání a el. ovládaných předních oken, 5) ano u metalízy
Pramen: MF DNES

Měření MF DNES

Vůz Škoda Fabia Škoda Felicia Fiat Punto Peugeot 206 Volkswagen
1.9 SDI Classic 1.9 D LX 1.9 D 1.9 D XR Polo 1.9 SDI

Zrychlení 0-100 km/h (s) 17,8 16,4 18,6 16,9 16,4
Zrychlení 0-400 m (s) 20,7 20,0 20,9 20,4 20,1
Zrychlení (IV.)
50-90 km/h (s) 15,2 11,9 14,6 12,9 12,6
Zrychlení (V.)
80-130 km/h (s) 41,2 28,0 38,8 32,4 30,7
Brzdná dráha z
80 km/h (m) 29,7 35,5 31,6 34,1 33,1
Spotřeba (l/100 km) 1) 4,9 5,5 5,6 5,1 4,6

Poznámka: 1) spotřeba naměřená na trase dlouhé 111 kilometrů zahrn ující dálnice, okresní silnice i město
Pramen: ÚSMD a MF DNES

Porovnání prostoru vyzkoušených automobilů (pětidveřové verze)

Vůz Škoda Fabia Škoda Felicia Fiat Punto Peugeot 206 Volkswagen
Polo

kolena 125 120 65 90 90
výška 852 840 843 840 850
úhlopříčka 1060 1080 1114 1080 1000
hrana 605 650 705 680 690
vnitřní šířka vpředu 1385 1420 1365 1385 1390
vnitřní šířka vzadu 1400 1415 1375 1370 1390

Poznámka: všechny údaje jsou v mm Pramen: ÚSMD

Hodnocení poroty

Vůz Škoda Fabia Škoda Felicia Fiat Punto Peugeot 206 Volkswagen
1.9 SDI Classic 1.9 D LX 1.9 D 1.9 D XR Polo 1.9 SDI

MOTOR A PŘEVODOVKA

Hluk 8 6 7 8 7
Pružnost motoru 6 7 6 7 7
Převodovka 9 6 8 7 8
Spotřeba v testu 8 6 6 7 9

KAROSERIE A INTERIER

Prostor na př. sedadlech 7 7 7 8 8
Prostor na zad.
sedadlech 7 7 6 6 6
Využití kufru 7 7 8 6 6
Výhled z vozu 6 7 7 7 7

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti 9 5 7 7 8
Řízení a ovladatelnost 9 5 9 8 8
Tlumení nerovností 8 5 7 8 8
Brzdy 9 5 8 7 7
Celkem bodů 93 73 86 86 89

Poznámka: Bodové hodnocení vzniklo součtem průměrných známek devíti porotců (tří redaktorů MF DNES, redakotra pořadu Jízda České televize a pěti zkušených řidičů/ řidiček). Vozy byly hodnoceny stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový)
Pramen: MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.