Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová mapa českých silnic smrti. Nejbezpečnější jsou dálnice

  17:08aktualizováno  17:08
Českou „silnicí smrti“ je komunikace I/43 v Pardubickém kraji. Zjistili to dopravní experti při hodnocení silnic v rámci celoevropského programu EuroRAP. Hodnocení zkoumá riziko, že se řidič stane součástí nehody. Mapu nebezpečných silnic má i Česko, podívejte se na aktualizovanou verzi.

V současnosti se nejrizikovější úseky silnic nacházejí v Libereckém, Zlínském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji. | foto: PČR

Mapa ke stažení zde (formát PDF)

Nejhůře dopadly v letošní analýze statistik nehodovosti vztažené na konkrétní komunikace silnice na východě pardubického kraje. „Tyto silnice dlouhodobě patří k nejrizikovějším,“ potvrzuje pro iDNES.cz Karel Kocián, ze společnosti AF-Cityplan, která mapu bezpečnosti silnic sestavuje.

Sestava nejrizikovějších úseků se dlouhodobě nemění, každoročně jde o téměř shodné úseky. „Tuto skutečnost lze brát jako důkaz toho, že v rámci problematiky bezpečnosti silničního provozu nejsou na nejrizikovějších úsecích realizovány žádné hmatatelné změny,“ konstatují odborníci AF-Cityplan.

Obětí nehod ubývá, ale spíše zásluhou bezpečnějších aut. Policisté a dopravní odborníci dlouhodobě poukazují na to, že velký vliv na nehodovost má katastrofální stav českých silnic.

„Program EuroRAP je v České republice prozatím stále omezen na tvorbu rizikových map, a to čistě z nedostatku finančních prostředků,“ uvádějí tvůrci mapy.

Dalšími kroky programu je totiž analýza komunikací. Speciálně vyškolení inspektoři pak komunikace projíždějí a hodnotí je. „Sleduje se na padesát parametrů, mimo jiné povrch silnice, stromy u silnice, překážky a rozhledové poměry,“ popisuje Karel Kocián. Bohužel z důvodu nedostatku financí se tato fáze v Česku momentálně neprovádí.

Tvorba rizikových map je součástí evropského programu EuroRAP. Výzkumníci v nich pracují s „relativní nehodovostí”, což znamená, že spojují data o silniční síti s daty o nehodovosti (pouze nehody s úmrtím, nebo vážným zraněním) a poměřují je s intenzitou dopravy, aby bylo možné identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem.

Mapa pak ukazuje na pravděpodobnost, se kterou se účastník silničního provozu může stát součástí nehody. Celkově mapy zobrazují rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje více než 6 500 km.

Mapování probíhá vždy pro tři po sobě jdoucí roky, aby byl snížen vliv nahodilých extrémů v nehodovosti v jednom roce. Postup je založen na porovnání počtu nehod na silničním úseku o průměrné délce cca 20 km s dopravním výkonem, který přenáší (ve vozokilometrech). To znamená, že na úseku o určité délce s 20 nehodami a intenzitou 10 tisíc vozidel za 24 hodin bude desetkrát vyšší riziko než na úseku o stejné délce a počtu nehod, kde projede 100 tisíc vozidel  za 24 hodin.

Z pohledu četnosti výskytu rizikových úseků vztažených k celému počtu sledovaných úseků v rámci jednotlivých krajů se ukazují jako nejrizikověji kraje Liberecký, Zlínský, Moravskoslezský a Pardubický. Naopak nejlépe si vedou kraje Olomoucký, Jihomoravský, Karlovarský a Vysočina. Výzkum potvrzuje obecně známou skutečnost, že směrově rozdělené komunikace jsou přibližně čtyřikrát bezpečnější než směrově nerozdělené. Mapa potvrzuje, že dálnice patří k nejbezpečnějším komunikacím.





Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory paliva budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Další z rubriky

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Abarth 595 Turismo
Abarth 595 Turismo

r.v. 2013, naj. 25 000 km, benzín
379 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.