Tragická nehoda u Bezděčína na Mladoboleslavsku (26.9.2013)

Tragická nehoda u Bezděčína na Mladoboleslavsku (26.9.2013) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nejnebezpečnější místo českých silnic je křižovatka na Mladoboleslavsku

  • 16
Nejrizikovějším místem v Česku byl pro řidiče v letech 2012 až 2014 sjezd ze silnice E65 za vsí Bezděčín jižně od Mladé Boleslavi, respektive křižovatka, která tuto komunikaci propojuje se silnicí I/16. Vyplývá to z žebříčku nejčastějšího výskytu dopravních nehod, jejichž důsledkem bylo těžké zranění, nebo úmrtí.

Sestavila jej pojišťovna Allianz, jejíž automapa vychází z údajů policejní databáze dopravních nehod (mapa rizikových míst zde).

V posledních třech letech se na tomto místě v katastru obce Nepřevázka staly čtyři vážné nehody s jedním úmrtím a čtyřmi těžkými zraněními. Celkem šlo o 12 havárií různého stupně závažnosti.

Křižovatka u obce Nepřevázka je podle studie Allianz nejrizikovějším místem českých silnic

Následuje nebezpečný úsek v katastru Chomutova. Na silnici I/13 mezi Chomutovem a Jirkovem se v letech 2012 až 2014 stalo celkem 11 nehod, z toho čtyři vážné. Třetím nejkritičtějším místem je silnice I/43 v okrese Blansko. V pozvolné zatáčce v katastru obce Krhov se ve zkoumaném období staly tři vážné nehody a šest nehod celkem.

V daném období dopadl nejhůře Ústecký kraj. V nejnebezpečnější dvacítce obsadil čtyři místa, dvě z nich jsou v první desítce. Po třech příčkách obsadily kraje Středočeský a Královéhradecký, dvě obzvlášť kritická místa se našla v Jihomoravském a Jihočeském kraji. Liberecký a Karlovarský kraj se v tabulce nejrizikovějších míst neobjevily.

Převážná většina nehod se podle statistiky stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu. „Tyto charakteristiky se dlouhodobě nemění,“ uvedl dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.

V osmi nebezpečných lokalitách se všechny nehody, nebo převážná většina z nich stala o víkendu. Rizikovost noční jízdy se naopak v souvislosti s konkrétními lokalitami nepotvrdila. Jen na třech místech se všechny, nebo alespoň polovina havárií stala v nočních hodinách.

Vliv naopak má déšť. Dohromady 42 prošetřovaných nehod se stalo za mokra, v pěti úsecích tvořily nehody za deště minimálně polovinu případů, tak tomu bylo i v nejrizikovějším místě poblíž Mladé Boleslavi. Ze 142 zařazených nehod šlo ve 28 případech o sražení chodce, tato charakteristika zcela převažovala v osmi rizikových lokalitách.

„Žebříček vznikl na základě analýzy veškerých typů nehod – dvou či více aut, ale třeba i srážek s pevnou překážkou nebo srážek s chodci. Ti hráli od roku 2012 smutnou roli v téměř 30 případech zkoumaných havárií,“ uvádí Roman Ventura z Allianz nadačního fondu, jenž projekt zaštiťuje.

Analýza vychází z veřejně přístupné databáze s lokalizací všech dopravních nehod v ČR evidovaných Policií ČR. Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do statistiky jsou aspoň dvě na sobě navzájem nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Tak bylo během posledních tří let (2012 - 2014) vytipováno 62 rizikových lokalit se 142 vážnými nehodami.

,