Sergio Marchionne, kapitán italsko-amerického koncernu Fiat-Chrysler proslul nekonvenčními metodami. V obleku ho poslední roky nikdo neviděl, jeho často fanfarónská a velmi otevřená prohlášení jsou ve srovnání s hyperkorektními manažery od konkurence nebývale přímá (příklad zde). Za automobilku komunikuje víc než ostatní a své plány spřádá často v přímém přenosu. Prostě neřízená střela. Nejnověji se obul do vlastních designérů.
S hrdostí navržený, vyvinutý a postavený v MichiganuVíce o Chrysleru 200 čtěte zde |
Okopírovali hloupost
Americkým autům musí neameričan často dlouho přicházet na chuť a platí to i o designu. Ale Chrysler 200 patří z pohledu stylingu k tomu nejlepšímu, co za poslední roky americká divize FCA představila. Krásný, ladný sedan s vyváženými proporcemi a povedenými detaily se líbí. Ne tak hodnotitelům v Americe velmi uznávaného spotřebitelského časopisu Consumer Reports. U nich dvoustovka propadla, protože svažující se střecha sedanu omezuje prostor k nástupu na zadní sedadla.
Sergio Marchionne to na autosalonu v Detroitu vysvětloval. „Chrysler 200 propadl, protože někoho napadlo, že vstup na zadní sedadla není důležitý. Je to naše chyba.“
„Hyundai, které jsme okopírovali (pravděpodobně sonata - pozn. red.) má stejný problém,“ přiznal Marchionne ̈a neodpustil si šťavnatou poznáku. „Neokopírovali jsme auto, okopírovali jsme přístup na zadní sedadla. Pitomci. Uznáváme. Poučíme se z toho.“ Autorem designu exteriéru je Jeff Hammoud, kromě dvoustovky je jeho dílem také exteriér Jeepu Grand Cherokee.
Řešení se splývavou zadní částí střechy je velmi elegantní, při správném tvarování má pozitivní vliv na aerodynamiku vozu. Ralph Gilles, šéfdesignér FCA se ke komentáři Marchionneho vyjádřil: „Má pravdu, možná jsme šli příliš agresivně po aerodynamice. Toho jsme dosáhli a je nejlepší ve své třídě.“
Házet celý problém na designéry je ale nefér, o tom, v jaké podobě doputuje auto do výroby, nerozhodují oni, ale management. Záleží na přesvědčovacích schopnostech šéfdesignéra, jestli dokáže dané řešení před konstruktéry a vedením prosadit. Gilles je tedy v tomto ohledu podle všeho extratřída.
Legenda automobilového designu Giorgetto Giugiaro k tomu v rozhovoru pro iDNES.cz řekl: „Nakonec je to většinou jen jeden člověk, který má poslední slovo. Jenže to poslední slovo může mít klidně manažer bez estetického cítění. A v tom to je. Je to nahodilost moci. Kdo má větší moc, rozhoduje.“