Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lady Thatcherovou vozili ve stísněném jaguaru. Kvůli veřejnému mínění

Krátce po svém nástupu do funkce přesedlala britská ministerská předsedkyně z obstarožních roverů na nový Jaguar XJ. Pro její potřeby nebylo tohle auto ideální, jak vyplývá z autentického dokumentu, který redakce iDNES.cz dohledala v archivu Nadace Margaret Thatcherové.
Nejluxusnější verze Jaguaru XJ se prodávala jako Daimler Sovereign. Právě v...

Nejluxusnější verze Jaguaru XJ se prodávala jako Daimler Sovereign. Právě v takovém jezdila Margaret Thatcherová. | foto: autowp.ru

"Máme problém s obnovou našich vozů," začíná dopis datovaný 17. května 1979, doručený do Downing Street číslo 10, oficiálního sídla britských premiérů. Píše jej Colin Peterson, církevní tajemník a také muž, který má na starosti vládní vozový park.

A právě ten dělá Petersonovi momentálně největší starost. Ve vládních garážích se nacházejí čtyři Rovery 3.5, z nichž tři pocházejí ještě z dob premiérování Harolda Wilsona, jenž nastoupil do úřadu začátkem roku 1964. Hlavním problémem těchto aut není speciální popelníček uzpůsobený na jeho dýmku, který si Wilson nechal zabudovat do loketní opěrky zadních sedadel, ale skutečnost, že mají nejlepší léta za sebou.

Margaret Thatcherová

Zachránkyně britského autoprůmyslu, hrobařka britských aut - ČTĚTE ZDE

"Všechny staré rovery mají najeto mnoho kilometrů a jsou zralé na výměnu. Jeden se během březnové cesty porouchal a je ve velmi opotřebovaném stavu," píše v dopise Peterson.

Formulace to je nanejvýš diplomatická, Wilsonův nástupce v úřadě, James Callaghan, ve skutečnosti odmítal ke konci svého působení v premiérském úřadě Rovery 3.5 používat. Poté, co mu vypadlo jedno z oken přímo do klína. "Tohle auto je metaforou pro chatrné zpracování a katastrofální pracovní morálku," napsal o Roveru 3.5 britský publicista James Ruppert. Snad právě proto jej Colin Peterson v dopise zamýšlel eventuálně pořídit jen jako záložní vůz.

Rover P5 označovaný podle použitého motoru jako 3.5 nebo "třiapůllitr" vozil celkem čtyři britské premiéry: Harolda Wilsona, Edwarda Heatha, Jamese Callaghana a Margaret Thatcherovou. Až "železná lady" jej vyměnila za jaguar.

"Výběr není snadný. Předpokládá se, že vozy pro číslo 10 musí být britské a vyrobené na britském území. Musí být komfortní a nabízet soukromí a klid na práci," píše se v dopise.

Patrně nejlevnějším řešením by bylo, kdyby se Margaret Thatcherová rozhodla jezdit ve Fordu Dorchester nebo Minster. Sedm těchto vozů už stálo ve vládních garážích a "přestože se tento typ auta nyní vyrábí v Německu, námi nakoupená auta jsou 100% britská".

Peterson však v dopise upozorňuje, že vládní šoféři nemají fordy v oblibě, protože "jízdní vlastnosti těchto prodloužených verzí nejsou moc vzrušující".

Smrt železné lady

Stejně tak se ve vládních garážích nacházejí limuzíny Daimler, které se využívají převážně pro převoz VIP návštěv. Peterson se ovšem domnívá, že limuzína Daimler nemá coby auto pro britskou premiérku dobrou image.

Chyby vidí i na nové generaci Jaguaru XJ, který se v luxusní verzi prodává pod značkou Daimler Sovereign. "Je to auto zaměřené víc na řidiče, na zadních sedadlech trochu stísněné a ne zcela pohodlné pro vystupování a nastupování."

Nejvíce Petersonových sympatií sklízí Rolls-Royce Silver Shadow. "Je to skvělý vůz, pro premiérku zcela vhodný." Jedním dechem však připouští, že pořízení rolls-roycu coby premiérského auta doprovázely v minulosti jisté zábrany. "I když náklady na jeho provoz nemusí být nutně vyšší než u jiných aut, nákup rollse by mohl být z důvodu pořizovací ceny veřejností kritizován."

Peterson nové premiérce také navrhuje zredukovat počet aut určených výhradně pro její potřebu na dvě, dosavadní čtyři rovery se mu zdají nadbytečné. Zároveň zdůrazňuje nutnost pečlivého výběru, neboť "ten je v jistém smyslu nevratný." Auta je podle dopisu nutné upravit po bezpečnostní stránce a vybavit komunikačním zařízením.

Odpověď na Petersonovy návrhy přichází o šest dní později a "vyjadřuje stanovisko pana Newella a jeho kolegů, kteří jsou dobře obeznámeni s požadavky čísla 10". George Newell byl v roce 1979 vrchním řidičem britských premiérů a byl to podle dopisu právě on, kdo rozhodoval o typu a počtu premiérských aut. Newell v odpovědi trvá na zachování tří aut stejné značky s tím, že se po ročním provozu pořídí ještě čtvrté. Je to podle něj nezbytné k tomu, aby auto bylo k dispozici všude tam, kde se premiér právě nachází. "Tento systém v minulosti dobře fungoval a byl akceptován bývalými nájemníky čísla 10."

Pokud však je o značku, Newell akceptuje Petersonovo doporučení. Namísto prostorného rolls-roycu vybírá pro nastupující britskou premiérku sportovně střižený Jaguar XJ, který se shodou okolností v témže roce představuje v nové generaci. Pro pohodlí nebyla jeho nízká střecha ideální, díky střízlivé image však Margaret Thatcherová alespoň nemusela jeho nákup před nikým obhajovat.

Legenda garáží britských premiérů

Rover P5 se představil v roce 1958, za svou kariéru prošel třemi modernizacemi. Zpočátku měl řadový šestiválcový litinový třílitr (prý s ním P5 nebyl žádný rychlík), v poslední "vládní" P5B verzi 3,5litrový hliníkový osmiválec od amerického Buicku. Standardem pro osmiválec byla automatická převodovka, třílitry měly manuál. Zadní náprava byla nesena listovými pery, možná pro pohodlí, které dávaly podvozku, byl model tak oblíbený mezi bankéři a státními úředníky.

Od počátku byla k mání klasická čtyřdveřová limuzína, v roce 1962 přibylo netradičně pojaté kupé. Sice vypadalo jako dvoudveřové, ale mělo jich jednou tolik. Rover P5 coupé tak bývá označován za předchůdce dnes modních čtyřdveřových kupé, jako je třeba Mercedes CLS. Při návrhu střídmého designu se David Bache inspiroval údajně u italských a amerických kreací své doby.

Vnitřku vévodila kůže, přistrojovka byla z třešňového dřeva, řidiči vždy pomáhal hydraulický posilovač řízení.

Od roku 1967 vyráběná verze P5B, označovaná také jako Rover 3,5, se proslavila jako vůz britských premiérů a dalších státních úřadů. Jako první usedl ještě do "obyčejného" třílitrového Roveru P5 premiér druhé poloviny šedesátých let Harold Wilson. Silnější osmiválcová provedení vozila ještě víc než další dekádu tři jeho nástupce. Poslední 69 141. kus vyrobili v červnu 1973, ale ve státní správě sloužil symbol britské důstojnosti a umírněnosti na čtyřech kolech ještě déle než deset let. Úřady si poslední sérii P5B nakoupily do zásoby a postupně uváděly vozy do provozu až do osmdesátých let. Svůj zelený Rover P5B prý ráda řídila i královna Alžběta.

Rover P5
Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...