VIDEO: Po úzké lesní cestě v rychlosti 165 km/h s Martinem Prokopem

Mít tak proutěný košík a pevnější boty, určitě by se tady perfektně sbíraly houby. Úzká, hodně tvrdá lesní cesta, žádné bláto, upravený les. Prostě pověstný rakouský pořádek. Klid ruší jen blížící se neidentifikovatelný zvuk. A hodně hlasitý.

Měl jsem jít radši na houby, říkám si, když uprostřed rakouských lesů míjím v křoví zaparkovanou sanitku. Posádka nudně listuje časopisem a čeká na nějakou prácičku. Jen abych jim záminku k výjezdu neposkytl já, přeji si.

Na pozvání českého zastoupení automobilky Ford mě při tréninku sveze na sedadle spolujezdce česká hvězda za volantem Fiesty WRC Martin Prokop.

Pohledná slečna mi strká do ruky kuklu a v druhé nervózně svírá helmu. "Tak šup, šup, oblíkat, auto už vyjelo ze spodního startu testovacího okruhu a za pár vteřin je tady." Při představě, co mě čeká a nemine, se pokouším o úsměv.

Měla pravdu. S řevem rozčileného tygra se mezi stromy vynořuje závodní speciál  pilotovaný továrním jezdcem. Má sice taky helmu, ale i tak je vidět, jak se potutelně usmívá a brousí si zuby na dalšího zelenáče.

Vrátit už to nejde, tak zachovám fazonu a pomáhám viditelně otřesenému kolegovi na místě spolujezdce vystoupit ze stísněného kokpitu. Na zpáteční cestu usedám tedy na jeho místo já.

Nepřezujeme pneumatiky?

Jako jogín se protahuji mezi trubkami ochranného rámu a usedám do skořepiny závodní sedačky. Technik mě poutá pětibodovým pásem tak silně, že se nemůžu ani nadechnout.

Na sedadle spolujezdce ve Fordu Fiesta WRC, za volantem Martin Prokop

Jiný technik řeší u druhých dveří něco s řidičem. Škoda, že slyším přes interkom něco o poslední jízdě na této sadě gum. Chce se mi vstoupit do debaty s nápadem, že by asi bylo lepší je vyměnit hned, že klidně počkám. To už se ale auto dává do pohybu a moji poznámku přehlušuje řev tří set koní.

Před chvílí jsem tudy šel pěšky a málem si vyvrátil kotník o šutry na cestě a roztrhal kalhoty o trní. Teď sedím téměř na podlaze výztuhami vycpaného auta a hystericky zapírám nohy o nášlapy pod přístrojovkou.

Zatím volně zrychlujeme. Dvojka. Trojka. Ještě se mi vybavuje větička z miniškolení před jízdou: "Hlavně nohama nezapněte stěrače nebo ostřikovače". Jejich ovládání je totiž umístěno v horní části nožního odpočívadla. Pak stačí trochu stresu při dvacetimetrovém skoku nebo nervózní přešlap a už stíráte.

Konec srandy, raketový start je tu

Pravotočivá zatáčka se pomalu otvírá a úzká cestička se sklání příkře dolů. Na Martina Prokopa to působí podobně jako když bodnete koně do slabin. Plný plyn, dveřmi napřed a rychlost, jakou míjíme stoleté stromy z dvoumetrové vzdálenosti, se dost těžko popisuje. Levotočivá zatáčka končí horizontem, za kterým asi končí svět.

Sedím hodně nízko a přes mohutnou palubní desku a průzor helmy vidím, že letíme. Těch třicet metrů ve vzduchu trvá snad věčnost. Celé moje utrpení prohlubuje fakt, že za horizontem je prudký padák, jaký mají pod můstkem skokani na lyžích.

My ale nebrzdíme a nekončíme. Když se vůz odlepil od povrchu zemského, kola se po ztrátě adheze roztáčí naprázdno a motor se vytáčí až do omezovače. Bohužel ale nepadáme do sněhu pod doskočištěm, ale na kamenitou lesní cestu dlážděnou kameny o velikosti cihly. Rychlost stoupá a ve mně hlodá strach, vždyť v tom hlubokém hustém lese určitě žijí i nějaká zvířata. Co když nám tam teď vleze srnka. Sice by musela být hluchá, ale věřte tomu, když jedete hlubokým lesem s plným plynem na podlaze.

Padák končí vracákem, který lemují dvacetimetrové smrky. Teď už se to nedá ubrzdit i kdybychom jeli po suchém asfaltu. Zase vedle. Nevím jak, ale zablokovaná kola auto až neskutečně zpomalují. I na rozbité šotolině. Během chvilky fiesta ze 140 km/h ubírá na osmdesát a bokem opisuje poloměr zatáčky.

Přední nárazník doslova sbírá borůvky, ale pořád žijeme. Nabývám dojmu, že nejhorší máme za sebou. To by se ale cesta nesměla lehce narovnat. Později se dozvídám, že to byl nejrychlejší úsek čtyřkilometrové trasy. Nabíráme druhou kosmickou rychlost. Organizátoři sice dali před nejblíže vyrostlé stromy obří balíky slámy, ale nevím, k čemu by nám ve 165kilometrové rychlosti byly platné. To už je snad lepší trefit i to krásně vyrovnané dřevo, co tam nechali lesníci.

Rovina končí podezřelým prázdnem. Zase horizont, sluce pere proti oknu a začíná to vypadat, že se někdo zbláznil. Řidič určitě. A já asi taky, když jsem do toho auta dobrovolně nastoupil.

Přimhouřím oči a dobře jsem udělal, protože by mi jinak vypadly z důlků. Už zase plné brzdy. Podle mě tak o dvě stě metrů později. Následuje změna dveří, které pojedou první. Zatáčka je totiž levotočivá, takže mám privilegium se o strom rozplácnout první. Zase vpředu borůvky, vzadu šustí jehličí a ze stromů se odlupuje kůra.

S úlevou koukám na konec další rovinky, kde se rýsuje něco jako cíl. Tady už to musí skončit. Konečně se nemýlím. Tedy až na efektní zakončení celé jízdy ve formě otočky asi ze šedesátikilometrové rychlosti. Být to na letišti, jsem v klidu, ale na stezce pro srnky a zajíce je to chirurgická práce.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...