Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Elegantní italský oblek za cenu českých montérek

aktualizováno 
Ghibli II je v Česku téměř zapomenuté kupé z éry, kdy italská automobilka Maserati opakovaně měnila vlastníky. Je autem znalců, kteří oceňují nejen Gandiniho hranaté křivky. Ani po dvaceti letech se neokoukaly. Pořídit se dá za cenu nové octavie. Takže je to vlastně i dobrý tip na zajímavou ojetinu.

Maserati Ghibli II | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

Jestli Italové něco opravdu umí, pak je to design aut. Itálie je zároveň zemí zaslíbenou luxusně sportovním vozům. Stejně jako mnohé jiné automobilky, také Maserati čerpalo z bohatých závodnických zkušeností. V roce 2014 tato automobilka oslaví 100 let své existence.

Za tu dobu se Maserati do automobilové historie zapsalo nejen závodními, ale i silničními vozy. Mezi ty patřilo i parádní hranaté kupé Ghibli II, pod jehož kapotou se v počátcích ukrýval dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec o výkonu přes 300 koní. V této verzi byla druhá generace Maserati Ghibli určena výhradně pro italský a evropský trh.

Po letech se dnes automobilka chystá slavné jméno oprášit. Už je oficiální, že nový dravý sedan z Modeny se bude jmenovat Ghibli - více o chystaných novinkách Maserati ČTĚTE ZDE

Maserati Ghibli II

V roce 1993, tedy rok po zahájení výroby tohoto modelu, rozšířilo Maserati nabídku motorů o šestiválec o objemu 2,8 litru se dvěma turby. Ten však dával o 22 koní (16 kW) menší výkon než dvoulitrový motor, konkrétně 288 koní (212 kW) oproti 310 koním (228 kW). Vrcholnou motorizací byl dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec s výkonem 345 koní (246 kW), kterým bylo v roce 1995 osazeno Ghibli II Cup. Dnešní cena této verze se pohybuje od 23 tisíc eur výše, v přepočtu tedy od zhruba 570 tisíc korun.

Cena dřívějších verzí je srovnatelná s cenou nové Škody Octavie, ale vyplatí se ale. Na evropských inzertních serverech se dají nejlevnější ghibli najít kolem 10 tisíc eur, hezké kousky za 15 tisíc.

Marcello Gandini

Vzhled modelu Ghibli II má na svědomí geniální italský designér Marcello Gandini, který se vyžíval v hranách a křivkách.

Od roku 1965 po patnáct let působil jako šéfdesignér studia Bertone a jeho rukopis nesou takové automobilové ikony, jako jsou Lamborghini Miura, Espada či na svou dobu futuristický Countach.

Podepsal se také na designu Lancie Stratos, De Tomaso Pantera, Bugatti EB110 či vozů masovějšího využití jako jsou Citroën BX či první generace BMW série 5.

V osmdesátých letech minulého století založil vlastní designérskou firmu a pokračoval ve spolupráci s automobilkou Lamborghini. Z jeho projektu P132 vznikl v roce 1990 model Diablo.

Rozhovor s Marcellem Gandinim ČTĚTE ZDE

Pro labužníky

Maserati Ghibli II je vůz pro zkušené řidiče, což potvrzuje Radim Nový, zakladatel českého Maserati klubu. "Auto je náročnější na řízení, má jen ABS, a to tuším, že ani ne ve všech ročnících. Zapomeňte na různé stabilizační systémy." Ghibli je klasické auto ze staré školy s pohonem zadních kol a mechanickým samosvorným diferenciálem. V Česku by se podle Nového mohlo vyskytovat pět až deset exemplářů tohoto italského frajera. Potkat jej tak v běžném provozu na českých silnicích je vzácnost. My jsme jedno objevili v jedněch pražských garážích.

O vůz s ladnými italskými křivkami je mezi automobilovými nadšenci velký zájem. "Bylo jich vyrobeno málo. Je to velmi dravé a ultimativní auto, čemuž odpovídají výběr i ceny. Větší quattroporte čtvrté generace stojí v podobném ročníku vždy řádově o jeden až dva tisíce euro méně než Ghibli II," vysvětluje pro iDNES.cz Nový.

"Jeho velkou výhodou je nízká váha, dobré rozložení hmotnosti a skvělý motor s brutálním zátahem ve středních otáčkách. Díky prudkému nástupu turb je pod plynem silně přetáčivé. Ovšem oproti shamalu (níže postavený současník ghibli v nabídce Maserati - pozn. red.) s kratším rozvorem a osmiválcem o výkonu 340 koní je víc krotké," popisuje.

Motor je podle znalce klasických maserati velmi odolný. "Jedinou jeho slabinou jsou - jako u téměř každého přeplňovaného vozu - turba. Jejich repase se ale dá zvládnout do deseti tisíc korun," popisuje osobní zkušenost Nový.

Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 16 litrů na 100 kilometrů. Spolehlivý je i podvozek, kdy zavěšení vydrží ve srovnání s novými modely opravdu hodně. Typickým úskalím italských vozů je elektronika a nejinak je tomu i v případě Ghibli II. "Blikající kontrolky, stávkující centrál a občas i zmatené žárovky," jmenuje jeho neduhy zakladatel českého Maserati klubu. Neduhem prvních dvou ročníků, tedy vozů vyrobených v rozmezí let 1992-93, jsou slabé brzdy.

Italská exkluzivita pro běžný lid

Ghibli II, pod jehož vzhledem je podepsaný geniální designér Marcello Gandini, je podle Nového jedno z mála maserati, jehož provoz je schopen "utáhnout" i normálně vydělávající člověk. "Díly se dají sehnat přes oficiální distributory. Vozy od roku 1994 do současnosti jsou na tom v tomto ohledu dobře. Ceny dílů jako rozvody, brzdy či ventily jsou na srovnatelné cenové úrovni jako například u Fordu Mondeo. Vzhledem ke značce jsou levné. Drahá je plechařina či interiérové díly," uvádí.

Po šesti letech výroby a celkem 1 133 vyrobených kusech bylo Maserati Ghibli II v roce 1998 nahrazeno modernějším modelem 3200 GT.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.