Maserati Quattroporte: chuligán odrostl skopičinám, je z něj manažer

  • 12
Charismatický osmiválcový sedan, který táhne 530 koní vyšlechtěných u Ferrari, jsme ozkoušeli mezi prvními na světě. Nové Maserati Quattroporte se představí až příští rok, ještě nemá ani cenovku. Míň než tři miliony stát však nebude.

Najmout si ke quattroporte šoféra je podobně "chytré" jako zaplatit manželce gigola, psalo se devět let o největším maserati. Tak moc nadchlo svým jízdním projevem, řídit ho byla prostě nirvána, bylo syrové, chuligánské, "závodní". Teď už bude nezaměstnaných "panských kočích" míň. Až "nenormálně" sportovní quattroporte se totiž zklidnilo. I přesto je ale nejrychlejším kočárem pro pana ředitele, jede až 307 km/h.

Je to velká změna charakteru. Předchozí quattroporte byl neskutečně ostrý a nekompromisní sporťák. Postavili ho kdysi narychlo u Ferrari na základech kupé scaglietti. Ovšem podle zvyků Ferrari. Quattroporte tak byla dravá motokára, která měla prostě víc dveří, než je u sporťáků zvykem. Kdo takové auto chtěl, miloval ho. "Jenže jich byla menšina. Kdo chce velkou limuzínu, nechce tak extrémní vůz. Chce víc prostoru, pohodlí a třeba i větší kufr," vysvětluje Jiří Rozkošný z českého zastoupení značky Scuderia Praha.

Větší kufr a čtyřkolka

Že velikost kufru zajímá jen méně majetnou třídu, která má mnohdy oprávněný pocit, že stále něco stěhuje a převáží, je oblíbené klišé. Ale věřili byste, že stížnost na malý kufr byla jedna z nejčastějších u Maserati Quattroporte za tři miliony? A tak ho zvětšili, i díky tomu se nové quattroporte natáhlo na pět metrů dvacet pět. Kufr je sice placatější, než byste čekali, má ale hezky nízký práh a sklopná opěradla zadních sedadel (na rozdíl od předchůdce, kterému v tomu bránila nádrž umístěná na výšku). Milionářské strasti jsou holt často stejně přízemní jako ty naše.

Maserati Quattroporte

V Modeně poslouchali i další stesky na to, že by se takovému korábu, který má vlastně sloužit každodenně, hodil pohon všech kol. Tak je značka vyslyšela a menší šestiválcový motor (2,8 litr twinturbo) s výkonem 410 koní bude možné pořídit s pohonem všech kol označeným Q4. Je elektronicky řízený, upřednostňovat bude zadní nápravu, když ale bude třeba, přenese až 50 procent točivého momentu dopředu. Systém dodávaný rakouskou Magnou přelije sílu na přední nápravu za 150 ms. Oproti verzi s pohonem zadní nápravy přidá "železo navíc" 70 kilogramů.

Motokára už ne, dravec ano

Ze sporťáku, který maskoval svou hodně nekompromisní náturu čtyřdveřovou karoserií, je o pořádný kus větší a o něco umírněnější šéfovská limuzína. Vždyť rozvalit se dozadu do křesel, natáhnout nohy a sledovat film na monitoru uchyceném vepředu na sedačce je prima. Nové quattroporte totiž bude kromě pětimístného provedení k mání i se čtyřmístným interiérem, kde jsou vzadu sedadla podobná těm vepředu, stavitelná a s velkou schránkou mezi nimi.

Maserati Quattroporte

 

Pro toho, kdo zkusil a zamiloval si odcházející chuligánské quattoroporte je to špatná zpráva, pro všechny ostatní, kdo chtějí velký reprezentativní koráb dobrá: nový čtyřdveřák (italsky quattro-porte) je obrovská, pohodlná a strašidelně rychlá limuzína, pro kterou už si toho šoféra pořídit můžete.

Geny sportovce však nezapře, už kvůli tomu úžasnému motoru. Už nedokáže tak maskovat své centimetry a kila jako předchůdce. Je sice díky rozsáhlému použití hliníku o metrák lehčí (hliníkové jsou dveře, kapota, víko kufru nebo přední blatníky, rám nesoucí přístrojovku je z hořčíku), ale hmotné tělo dlouhé pět a čtvrt metru už se do ostré vracečky skládá trochu těžkopádněji. Stále ovšem v klikaticích nad Nice, kam redakci automobilka jako jednu z mála na ozkoušení nového quattroporte pozvala, ujede konkurenci. Ta rozhodně nezatáčí tak radostně a hbitě.

Podvozek už není tak napjatý, milimetrově přesný a řízení tak ostré jako v minulosti. Stále je to atlet. Do zatáček se pořád zakusuje s dravostí a jistotou. Však mu taky zůstal klasický samosvorný diferenciál. Na výjezdu z oblouku zabere zadními koly a rozmaže pohled z bočních oken. Vždyť je to nejrychlejší limuzína na trhu, maximálkou porazí i polozávodní Maserati MC Stradale. Na stovku vystřelí pod pět sekund (4,7). Je to nejrychlejší maserati všech dob.

Rychlost reakcí na pokyny řidiče a obratnost je na tak obrovitánský objekt stále neuvěřitelná. Limitem je hlavně bázeň šoféra a velikost karoserie.

Maserati Quattroporte

Ohromí u maserati tradičně famózní brzdy. Jsou ze speciální kombinace hliníku a litiny, devatenáct metráků quattroporte zkrotí ze stovky na nulu na 34 metrech. Jsou hodně ostré, na citlivost levého pedálu si budete chvilku zvykat.

Až se budete probírat konfigurátorem, ušetřte za větší kola. Základem jsou dvacetipalcová. Příplatkové jednadvacítky vypadají fantasticky, ale kazí plavnost a vyváženost podvozku. Kolem Nice nejsou silnice zrovna vzornou ukázkou práce asfaltérů, na nich bylo quattroporte trochu uskákané. Hodně zákazníků naopak možná využije možnost vyžádat si o palec menší devatenáctipalcové ráfky.

Koncertmajstr

Osmiválcový 3,8litr přeplňovaný dvěma turby a osazený přímým vstřikováním benzinu nepřišel o charakter motorů z Maranella. Motory pro Maserati totiž už tradičně vyrábějí u Ferrari. Je to úplně nový motor, který vyšel z rýsovacího prkna Paola Martinelliho, to je pán, který stavěl vítězné motory Schumacherovi.

Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 5 262 x 1 948 x 1 481 x 3 171 mm
  • objem kufru 530 l
  • hmotnost 1 900 kg (rozložení hmotnosti 50:50)
  • motor V8 přeplňovaný dvěma turbodmychadly Twin Scroll 3 798 ccm
  • max. výkon 390 kW/530 k
  • max. točivý moment 650 Nm (710 overboost)
  • max. rychlost 307 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h 4,7 s
  • průměrná spotřeba 11,9 l/100 km
  • základní cena asi 3 miliony korun

Nový osmiválec netrpí ničím z toho, co nás na turbomotorech štve. Má úžasný jadrný mechanický hlas a hlavně neskutečně přímou a rychlou odezvu na plyn, reaguje na sebemenší pohyb pravačky. Žádné čekání, až turbo motor natlakuje. Je to ozdoba quattroporte, 530 koní má stále dost, spíš přebytek, síly a elánu. Jen už nemá tu barevně lakovanou hlavu válců, nahradil ji dnes běžný plastový kryt.

Motor zní úžasně ve všech tóninách a režimech. Když je připraven k útoku zvonivě chrčí, když mu šlápnete na krk a vyženete ručku otáčkoměru k sedmitisícové hranici, vyje, když čeká na start, brumlá. Osmiválec je však o dost víc utlumený než předchůdce. Ale když otevřete okénka, stále si můžete neskutečný chrapot, zvonivý lomoz, střílení do výfuku a štěkot čtyř koncovek výfuku při podřazení vychutnávat.

S motorem to skvěle šlape výborné, rychlé a chytré osmistupňové převodovce. Rychle reaguje na pokyny plynu i pádel manuálního řazení. Je to klasický měničový automat od ZF.

Devatenáctilitrová spotřeba po nijak dovádivé jízdě je sice víc než udávaných normovaných dvanáct, ale když máte na koupi a servis takového auta, cenu a množství spotřebovaného benzinu neřešíte. Jiří Rozkošný prozrazuje, že mají v Česku i klienty, kteří během tří let najezdí s quattroporte 150 tisíc kilometrů...

Změna filozofie a velké plány

Pokud se Maserati chce vymanit z pozice nadšenecké značky, muselo tento krok ke "znormálnění" quattroporte udělat. A taky přidat to, co má konkurence. Třeba startování tlačítkem (je trochu utopené před levým kolenem), adaptivní tempomat nebo elektrické zavírání kufru (obojí dorazí se zpožděním). I když u Maserati opatrně připomínají, že jejich priority jsou jinde.

Značka patřící do stáje Fiatu má teď na dosah i americký Chrysler, jehož italská firma vlastní. A tak v několikamilionovém autě najdete ovladače a detaily z jeepů, chryslerů a dalších modelů. Pod krásným volantem jsou velká pádla řazení automatu. Blinkry a stěrače ovládá jediná páka nalevo, to je zajímavý detail převzatý od Chrysleru, který jej podědil po epizodě z Mercedesem. Samotnou páčku poznají řidiči aktuální Lancie Themy alias Chrysleru 300. A vsadil bych se, že ovladače stahování oken na dveřích řidiče zase poznají mercedesáři. Detaily prostě nejsou pro značku s puncem aristokratické nadřazenosti prioritou číslo jedna. "V našem žebříčku hodnot jsou číslo dva a tři," uznává Benedetto Orvietani z vývojového týmu quattroporte.

"Pro nás je důležitá technika a to, jak auto jezdí," připomíná dnes pozapomínanou a opomíjenou pravdu. A tak si raději vyvinou novou generaci adaptivních tlumičů Skyhook, semtam nějaký plastík vezmou z koncernového skladu a parádně pohodlným a dobře držícím sedačkám nechají jen základní ovládání a odpustí si nastavování každého polštářku, čímž se chlubí konkurence.

Z amerického cvalíka Chrysleru 300 si ale vypůjčili třeba libůstku v podobě elektricky stavitelných pedálů. Nechybí ani elektromotorky stavitelný volant.

Je to rozdílnost filozofií, i tak museli u Maserati udělat ústupky. Že staví úžasná, řidičsky neskutečně uhrančivá a rychlá auta, jim nikdo neupřel. Za miliony ale chcete i kvalitu. A tak nové quattroporte montují v úplně nové turínské fabrice v Grugliascu, na jejíž dohled si najali Němce od Volkswagenu a další od BMW se teď stará o marketing. Maserati se totiž nadechuje k velkému útoku. Letos vyrobí necelých šest tisíc aut, v roce 2015 jich chce prodat padesát tisíc. Šéf Maserati Harald Wester oznámil, že koncern Fiat investuje do modenské značky přes 30 miliard korun na její rozvoj. Příští rok chce prodat 13 tisíc quattroporte. 

Příští rok se navíc chystá nabídnout i menší model Ghibli, který má odlákat zákazníky od našňořených verzí BMW řady 5, Audi A6 a Ečkových mercedesů. A vrátit do nabídky dravě sportovního ducha odcházejícího quattroporte.

"Hlavním trhem už není Evropa, nejdůležitější je teď Amerika a Asie," popisují jednoduše situaci celého autoprůmyslu dneška. A Američané a Asiati mají úplně jiné požadavky než Evropani.

Po padesáti letech zase nejrychlejší

"Auto je socha," říká Lorenzo Ramaciotti, šéfdesignér koncernu Fiat a bývalý šéf studia Pininfarina, kde navrhoval předchozí quattroporte. "Je to největší auto, na kterém jsem za 40letou kariéru dělal."

Do 3 171milimetrového rozvoru, který zaručuje královské posezení srovnatelné nabídkou místa s prodlouženými verzemi konkurentů, by se třeba s velkou rezervou vešel na délku celý smart.

Nutno zdůraznit, že líp než na obrázcích vypadá dílo Ramaciottiho a Marca Tenconeho, šéfa designcentra Maserati naživo. Nejvíc se líbí při pohledu tváří v tvář.

Ramaciotti zdůrazňuje čistý a jednoduchý vzhled interiéru, popisuje, že se snažili schovat ovladače a maximálně jej zjednodušit. Některá tlačítka jsou dost malá, je jich ale tak málo, že si jejich ovládání naslepo zažijete.

Maserati Quattroporte

Jednoduchá přístrojovka chce působit rafinovaně minimalisticky, líbí se klasické budíky rychloměru a otáčkoměru s modrým podkladem a tradiční oválné maseratí ručičkové hodiny. "S umístěním displeje jsme si hodně dlouho hráli," uznává Benedetto Orvietani. Quattroporte totiž konečně našlo pro maserati navigaci, která funguje dobře. Vůbec, celé to komunikační centrum ovládané obřím dotykovým displejem funguje skvěle. Má jen jednu vadu: protože není zapuštěné ani jinak kryté, při jízdě za dne, kdy do kabiny šikmo pere slunce, na něm není nic vidět.

Maserati Quattroporte
Maserati Quattroporte

K limuzínovskému duchu tíhne i dokonale odhlučněný interiér.  S "vyklidněním" quattroporte se tak jeví jako trochu zbytečný risk s bezrámovými okny dveří, které mívají hlavně sporťáky. S aerodynamickým hlukem, se kterým se toto řešení občas potýká, se konstruktéři vypořádali, při přejezdu velkých nerovností, kdy se karoserie zákonitě musí krotit, ale pocitu menší tuhosti nezabránili. Ale vypadá to efektně a trochu to i pomůže posunout těžiště vozu níž.

Nové quattroporte si zatím odbylo jen internetovou premiéru uveřejněním prvních snímků. Autosalonová premiéra je připravena do Detroitu na leden 2013, kdy se také dozví ceny. Šestiválec by měl stát podle předběžných informací kolem třech milionů, osmiválec asi 3,7 milionu korun. Bude to padesát let po premiéře prvního quattroporte, které tehdy stejně jako dnes bylo nejrychlejší limuzínou světa.