Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maskované prototypy se šplhají do Alp a brázdí města

  12:00aktualizováno  12:00
Zamaskované prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco tajného. Testovací prototyp ale může posloužit i jako dobrá reklama na nové auto. S chystanými novinkami, které už veřejnost viděla, ale neví zatím všechno, se značky chlubí stále častěji.

Ford Focus při testování v Alpách | foto: Ford

Až potkáte na výletě do Paříže, Milána nebo Londýna zvláštně polepené auto na zvýšeném podvozku, které se snaží tvářit tak nenápadně, až je nejnápadnější ze všech, potkali jste nový Range Rover Evoque. Oficiální představení sice už proběhlo, ale než se nový "babyrange" dostane do prodeje, musí ještě najezdit miliony testovacích kilometrů.

Range Rover Evoque

Než aby se testovací řidiči v novém Range Roveru Evoque snažili ujíždět před zvědavými objektivy paparazza, poslala je automobilka do deseti významných metropolí a udělala z nich poutavou pojízdnou reklamu. Můžete na ně narazit v Londýně, New Yorku, Sao Paulu, Paříži, Miláně, Madridu, Berlíně, Sydney, Šanghaji a Moskvě. Každý polepený vůz hraje jinou barvou, pozměněným vzorem připomínajícím mapu a má na boku pozdrav, v Itálii zdraví Ciao Milano, v Austrálii Hello Sydney...

Range Rover Evoque definitivně odloží kamufláž po autosalonu v Paříži, který se chystá na začátek října. Nejmenší model, který značka kdy vyrobila, se začne prodávat od příštího roku.

Range Rover Evoque

Brzdy se zkoušejí v Alpách

Na vstup do prodeje se připravuje i nový Ford Focus. Jak bude vypadat, to se ví už déle než půl roku. Důležité ale je i to, jak bude jezdit. A tak klouzal po zamrzlých arktických jezerech, potil se v rozpálené poušti a plně obsazený a naložený šplhá do nejstrmějších alpských průsmyků.

Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně obsahuje vzduch kyslíku, a dýchání se proto stává obtížnějším. A tak se focus musí šplhat do horských výšin. Testovací týmy proto pravidelně vyrážejí do rakouských Alp. I inženýři Fordu mají rádi proslulou silnici na Grossglockner. Klikatá a velmi prudká asfaltka dokončená v roce 1935 se vine po úbočích hor přímo do srdce národního parku Vysoké Taury.

Silnice měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Je poutním místem pro motocyklisty i vyznavače zatáček. Zároveň představuje dokonalou lokalitu pro horské zátěžové testy.

Bernd Herweling z vývojového střediska Fordu tam každý den najezdil 200 km nahoru a dolů. "Testujeme focus nové generace s celou řadou motorizací jak zážehových, tak vznětových," vysvětluje.

"Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch," libuje si.

"Pro testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2 400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat," prozrazuje.

Harwelling popisuje, jak testování probíhá. Když testovali nový přeplňovaný zážehový motor 1,6 l, měli vzadu naložených několik plastových kanystrů , které tvořily zátěž, jejíž hmotnost odpovídá třem urostlým dospělým. Jeho kolega zatím sledoval na notebooku klíčové provozní údaje.

"Po zaplacení 28 eur mýtného se závora zvedá a silnice začíná okamžitě stoupat v sérii ostrých zatáček," líčí. Jede se většinou na dvojku nebo trojku, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na jedničku.

Na vrcholu Harwelling zastaví a okamžitě natáhne kolem motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. "Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší," vysvětluje. "Cestou nahoru podrobně sledujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 elektronických kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu."

Když testeři vůz zastaví, snaží se zvědavci nahlédnout dovnitř. Maskované auto s flekatými polepy budí velkou pozornost.

Po pěti minutách zamíří kamuflovaný focus dolů. Cestou nahoru nejvíc trpí spojka a motor, při sjezdu jsou zase nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek podél cesty proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň, brzdili tak motorem a šetřili brzdy.

Cestou dolů míjí jiný maskovaný focus, který za sebou táhne mohutný dvounápravový přívěs. Harwelling vysvětluje, že řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což znamená zatěžkávací zkoušku pro chladicí soustavu.

Ford Focus při testování v Alpách

"Testování s přívěsem je velmi důležité," vysvětluje Harwelling. "Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší vzduch, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách." Pokud auto splní požadované úkoly na Grossglockneru, zvládne podle testovacích jezdců cokoliv.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.