Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maskování je u nových modelů nutnost, automobilky tak bojují se špiony

aktualizováno 
Je to nekonečný boj. Na jedné straně válčí automobilka, která se snaží utajit nový model před veřejností co nejdéle. Na druhé pak fotografové s čím dál lepším vybavením. Německá automobilka Opel maskuje prototypy už 30 let a o některé poznatky se nedávno podělila s veřejností.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu | foto: Opel

Vývojový tým Opelu má v boji se špionážními fotografy desítky let trvající tradici. Svůj nejnovější design maskovací fólie s označením „Cube“ využila i při testování posledního modelu Opel Astra, který bude mít oficiální premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu. První fotky očekávaného modelu si můžete prohlédnout v naší galerii.

Opel se při maskování zaměřil hlavně na utajení přední masky a zadní části automobilu. Výraznější maskování si inženýři většinou musí odpustit, aby vůz co nejvíce odpovídal plánovanému modelu a nedocházelo ke zkreslením dat z testovacích jízd. Navíc musí vůz splňovat některé základní požadavky inspektora technické kontroly (TÜV), která rozhoduje o homologaci testovací verze.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

A právě tyto drobné ústupky ještě více znesnadňují designovému týmu práci při zakrývání automobilu. „Například blinkry musí být při pohledu ze stran viditelné,“ říká Andreas Kubis, expert na maskování prototypů Opelu. Svoji funkci musí při provozu plnit i všechna světla, proto se tým pod vedením Kubise snaží zakrývat alespoň obrysy světel, které v rozpoznání nové verze často hrají velikou roli.

V poušti i na sněhu

Andreas Kubis pracuje s maskovacími fóliemi s 3D motivy u Opelu od roku 2012. Důležitá je hlavně výdrž materiálu, fólie musí být odolná vůči UV záření a musí zvládat velký rozsah teplot od mínus 40 do plus 80 stupňů Celsia. Testuje se všude, kde panují extrémní podmínky. S nízkými teplotami bojují jezdci Opelu například při testovacích jízdách v Arjeplogu ve Švédsku.

Letos také Opel úplně poprvé použil speciální maskovací fólii v interiéru vozidla. „Tento materiál všichni známe z laptopů a mobilních telefonů. Při pohled z boku pak nevidíte obsah obrazovky,“ říká Kubis.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

Cube je v pořadí čtvrtá generace maskovací fólie, kterou Opel používá. Na počátcích si automobilka vystačila pouze s hrubým zakrýváním hran karosérie a světlometů pomocí žluté a červené lepicí pásky, ale se zdokonalováním kamer a fotoaparátů musel přijít na řadu nový postup. Na konci 80. let už Opel zakrýval celou přední i zadní část nového modelu. „Částečně se zalepovala i okna, aby se tak zkreslily jejich charakteristické linky,“ říká Kubis.

Úplně první maskovací fólie se objevila na Corse C z roku 1999. Tehdy poprvé použili takzvané Rybičky: matoucí design poskládaný z motivů ryb. Lepení fólie se tenkrát věnovali tři lidé a celý vůz jim zabral týden práce.

Postupně se začala fólie vycpávat speciální pěnou, která zcela měnila tvary automobilu. Další generace s názvem Flimmies, použitá na Opelu Astra v roce 2009, výrazně zkrátila práce na maskování. Stejnému týmu stačily pouhé dva dny. U třetí generace s názvem Wirries (2011-2013) už to byl jen jeden jediný den.

Vývojem prošlo také maskování v interiéru, které Opel použil poprvé v roce 2008. Přístrojová deska a důležité komponenty se v té době zakrývaly velkými ručně šitými koženými obaly se suchým zipem. V současné době tým využívá síťovinu, kterou známe například z batohů. Ta umožňuje zakrývat jednotlivé části a je flexibilnější. Některé však musí zůstat volně přístupné, aby automobil mohl vůbec vyjet na silnici. K dispozici musí být například ruční brzda, větrací otvory nebo tlačítko na výstražné blinkry.

Na předních a zadních sklech se pak používá speciální laminátová fólie, přes kterou není vidět do interiéru, ale ven ano. Jedna věc se ovšem při testování nových verzí nezměnila. A sice pravidlo, které nařizuje testovacím jezdcům neparkovat na veřejně přístupných místech. A pokud to nejde jinak, tak alespoň rychle zakrýt celý automobil plachtou. Konkurence má totiž oči všude.

Podívejte se na galerii maskování nových vozidel z celého světa

Na konci května se Prahou proháněl maskovaný mercedes:



Témata: Opel


Nejčtenější

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.