Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maskování je u nových modelů nutnost, automobilky tak bojují se špiony

aktualizováno 
Je to nekonečný boj. Na jedné straně válčí automobilka, která se snaží utajit nový model před veřejností co nejdéle. Na druhé pak fotografové s čím dál lepším vybavením. Německá automobilka Opel maskuje prototypy už 30 let a o některé poznatky se nedávno podělila s veřejností.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu | foto: Opel

Vývojový tým Opelu má v boji se špionážními fotografy desítky let trvající tradici. Svůj nejnovější design maskovací fólie s označením „Cube“ využila i při testování posledního modelu Opel Astra, který bude mít oficiální premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu. První fotky očekávaného modelu si můžete prohlédnout v naší galerii.

Opel se při maskování zaměřil hlavně na utajení přední masky a zadní části automobilu. Výraznější maskování si inženýři většinou musí odpustit, aby vůz co nejvíce odpovídal plánovanému modelu a nedocházelo ke zkreslením dat z testovacích jízd. Navíc musí vůz splňovat některé základní požadavky inspektora technické kontroly (TÜV), která rozhoduje o homologaci testovací verze.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

A právě tyto drobné ústupky ještě více znesnadňují designovému týmu práci při zakrývání automobilu. „Například blinkry musí být při pohledu ze stran viditelné,“ říká Andreas Kubis, expert na maskování prototypů Opelu. Svoji funkci musí při provozu plnit i všechna světla, proto se tým pod vedením Kubise snaží zakrývat alespoň obrysy světel, které v rozpoznání nové verze často hrají velikou roli.

V poušti i na sněhu

Andreas Kubis pracuje s maskovacími fóliemi s 3D motivy u Opelu od roku 2012. Důležitá je hlavně výdrž materiálu, fólie musí být odolná vůči UV záření a musí zvládat velký rozsah teplot od mínus 40 do plus 80 stupňů Celsia. Testuje se všude, kde panují extrémní podmínky. S nízkými teplotami bojují jezdci Opelu například při testovacích jízdách v Arjeplogu ve Švédsku.

Letos také Opel úplně poprvé použil speciální maskovací fólii v interiéru vozidla. „Tento materiál všichni známe z laptopů a mobilních telefonů. Při pohled z boku pak nevidíte obsah obrazovky,“ říká Kubis.

Testování nové verze Opelu Astra ve švédském Arjeplogu

Cube je v pořadí čtvrtá generace maskovací fólie, kterou Opel používá. Na počátcích si automobilka vystačila pouze s hrubým zakrýváním hran karosérie a světlometů pomocí žluté a červené lepicí pásky, ale se zdokonalováním kamer a fotoaparátů musel přijít na řadu nový postup. Na konci 80. let už Opel zakrýval celou přední i zadní část nového modelu. „Částečně se zalepovala i okna, aby se tak zkreslily jejich charakteristické linky,“ říká Kubis.

Úplně první maskovací fólie se objevila na Corse C z roku 1999. Tehdy poprvé použili takzvané Rybičky: matoucí design poskládaný z motivů ryb. Lepení fólie se tenkrát věnovali tři lidé a celý vůz jim zabral týden práce.

Postupně se začala fólie vycpávat speciální pěnou, která zcela měnila tvary automobilu. Další generace s názvem Flimmies, použitá na Opelu Astra v roce 2009, výrazně zkrátila práce na maskování. Stejnému týmu stačily pouhé dva dny. U třetí generace s názvem Wirries (2011-2013) už to byl jen jeden jediný den.

Vývojem prošlo také maskování v interiéru, které Opel použil poprvé v roce 2008. Přístrojová deska a důležité komponenty se v té době zakrývaly velkými ručně šitými koženými obaly se suchým zipem. V současné době tým využívá síťovinu, kterou známe například z batohů. Ta umožňuje zakrývat jednotlivé části a je flexibilnější. Některé však musí zůstat volně přístupné, aby automobil mohl vůbec vyjet na silnici. K dispozici musí být například ruční brzda, větrací otvory nebo tlačítko na výstražné blinkry.

Na předních a zadních sklech se pak používá speciální laminátová fólie, přes kterou není vidět do interiéru, ale ven ano. Jedna věc se ovšem při testování nových verzí nezměnila. A sice pravidlo, které nařizuje testovacím jezdcům neparkovat na veřejně přístupných místech. A pokud to nejde jinak, tak alespoň rychle zakrýt celý automobil plachtou. Konkurence má totiž oči všude.

Podívejte se na galerii maskování nových vozidel z celého světa

Na konci května se Prahou proháněl maskovaný mercedes:



Témata: Opel


Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.