Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Máte auto? Každou hodinu jedno zmizí

  19:37aktualizováno  19:37
Pokud jde o krádeže aut, Praha je stejně záhadným místem jako legendami opředený bermudský trojúhelník. Jen za loňský rok zloději v Praze ukradli deset a půl tisíce automobilů. Tento počet vozů by dvakrát zaplnil plochu strahovského spartakiádního stadionu. Jde tedy o množství aut, jež nelze přehlédnout.

Policisté přesto říkají: „Jsme bezmocní.“ Najít totiž dokážou pouze něco málo přes pět procent ukradených vozů - tedy přibližně pět stovek. Situace v Praze se přitom už několik let výrazně nemění.

Jako továrna na krádeže automobilů, tak vypadá podle policejních statistik česká metropole.


Beze stopy mizí deset tisíc vozů ročně. Jejich část zloději během několika hodin odvážejí za hranice do okolních států. Zbytek ještě rychleji rozebírají mechanici v tajných dílnách.

Policie dokonce v minulosti odhalila několik případů, kdy se rozebíráním kradených aut zabývaly i oficiální pražské autoservisy.


Krádeže aut, to je v Praze „podnikání“, kterým se zabývá několik stovek lidí. Včetně špičkově placených specialistů, kteří dokážou odblokovat takřka jakékoliv zabezpečovací zařízení. 

Příliš zatím nezabírají ani mimořádné policejní akce. Pro majitele přesto existuje jedna rada, která může pravděpodobnost, že zrovna jejich vůz někdo ukradne, přinejmenším snížit. Záleží totiž na tom, kde své auto zaparkujete.

„Přes den se více krádeží stává třeba v Nuslích, protože sem jezdí hodně lidí do zaměstnání. V noci pak je nejnebezpečnější Jižní Město, neboť tady parkuje obrovská spousta lidí, kteří tu bydlí,“ popisuje místa největšího počtu krádeží zástupce policejního ředitele v Praze 4 Josef Kalous.

Pokud tedy do zaměstnání v Nuslích jezdíte vozem, pomůže vám, když ho zaparkujete jen o pár ulic dál - například na Pankráci nebo ve Vršovicích. Tam je počet krádeží aut výrazně nižší.

Pro obyvatele Jižního Města tak jednoduchá rada neexistuje. Jejich čtvrť je pro zloděje aut dokonalým rájem a parkování o několik ulic dál od domu rozhodně nepomůže. Obyvatelům Jižního Města, kteří své auto nepotřebují denně, tak policisté radí, aby ho nechávali třeba v zaměstnání v jiné části Prahy.

Denně v metropoli zmizí přibližně pětadvacet aut.

Podobná situace jako v Nuslích nebo na Jižním Městě je ještě v několika čtvrtích.


Krádež nebo přinejmenším vykradení svého auta pak více než ostatní riskují hlavně lidé, kteří parkují v centru města. Pokud navíc nechávají na sedačkách svých vozů věci, zloděje přímo přivolávají. Stejně jako například podnikatel, který nechal v autě na Václavském náměstí nedávno svůj počítač. Zmizel i s taškou plnou drahého oblečení.

Vloupání do automobilů napočítají policisté v pražských ulicích osmdesát denně. A to ještě krádež nehlásí zdaleka všichni řidiči. Zmizelé věci se většinou nikdy nenajdou.

Krádeže aut v Praze

- v roce 2002 se ztratilo 10 500 vozů
- letos od ledna do března zloději ukradli 2638 aut
- policisté úspěšně vyřeší jen 5,2 procenta těchto krádeží

 

Zloděje lákají hlavně velká parkoviště

Pokud vůbec existuje spolehlivá rada, jak možnost krádeže svého auta snížit, pak je důležité přemýšlet o tom, kde vůz zaparkovat. Mezi místa, na která policisté nejvíce upozorňují, jsou velká parkoviště u obchodních center. Pokud řidič chce, aby bylo jeho auto v bezpečí, měl by ho zaparkovat v „dohledu“ některé z bezpečnostních kamer. Na okrajích takových parkovišť je auto jen v minimálním bezpečí.

Vztek a bezmoc - to je jediné, co zbývá majitelům ukradených aut. Kam vozy mizí? To je otázka, na kterou policie nedokáže přesvědčivě odpovědět.


Pokud jde o běžné obytné čtvrti, zloději aut a jejich vykradači nejčastěji podle policie řádí v Praze 4, 5, 9 a 10.


Nelze však říci, že by některá čtvrť byla vyloženě bezpečná. Auta se ztrácejí všude. Méně rizikové jsou jen vilové čtvrti, ve kterých je na auta vidět přímo z bytů.

Organizovaný zločin

Na krádeže aut se zaměřují organizované skupiny zlodějů, které je po úpravě ochranných znaků nebo výměně některých součástí prodávají dál. Další vozidla zase končí v dílnách kvůli náhradním dílům, kdy se během několika hodin promění jen ve změť součástek.

Nejčastěji se ze zahraničních vozů kradou volkswageny, peugeoty a fiaty, z domácí produkce mizí všechny typy škodovek od favorita po octavie.

Vloupání do aut mají podle policie nejvíce na svém kontě narkomani a mladiství. Že se tyto dvě kategorie někdy prolínají, kriminalisté nevylučují. Věci z vozů pak končí v bazarech a zastavárnách.

Rájem zlodějů je Praha 4

Největší problémy se zloději jsou v Praze 4. Důvodem je podle policie i velká rozloha a hustota osídlení. Při krádežích záleží i na tom, ve kterou denní dobu a v jaké čtvrti zaparkujete. Mnoho lidí svým chováním podle policistů pachatelům často nahrává.


„Někteří majitelé se domnívají, že když auto zamknou, jsou věci uvnitř v bezpečí. Klidně nechávají na viditelných místech mobilní telefony, peněženky i velké částky peněz. Zloději mnohdy stačí, že v autě vidí třeba jen oblečení nebo plnou tašku,“ vysvětlil zástupce ředitele policie v Praze 4 Josef Kalous.

Nedávno na svou chybu doplatil například Švýcar, který v noci v Hybernské ulici v Praze 1 postavil svou toyotu. Uvnitř pro zloděje zanechal pořádnou návnadu. Lyžařskou výbavu a fotoaparát, to vše asi za 140 tisíc korun. Když se k autu vrátil, byly věci pryč a zároveň ho čekaly starosti se zasklením rozbitého předního okénka.

„Největší problémy máme v současnosti na Černém Mostě, a to především u nákupních center,“ popisuje další rizikové místo zástupce ředitele policie v Praze 9 Jaroslav Vychytil. „U nás jsou krádeže rovnoměrně rozložené po celém území,“ popsal policejní ředitel Prahy 3 Jiří Neuwirth situaci ve svém okrsku.

Kde se nejčastěji kradou osobní auta

1. Praha 3 - Žižkov, Vinohrady
2. Praha 4 - Nusle a Jižní Město
3. Praha 5 - Smíchov, parkoviště velkých obchodních center
4. Praha 9 - Černý Most a parkoviště velkých obchodních center

Jak se zlodějům bránit?

- Vozidlo pečlivě zamknout, zavírat okna a kufr
- Nenechávat ve vozidle viditelně cenné věci
- Nechat si nainstalovat některé mechanické zábrany jako jsou zámky na řadící páku a uzamykatelné tyče na volant
 Vyšším standardem je instalace elektronických autoalarmů jako jsou prostorová a polohová čidla, vysílače alarmu nebo imobilizéry

Upozornění! Auto nelze zabezpečit na 100 procent, ale u zabezpečeného vozu je riziko krádeže menší.

Zloděje může od krádeže vozu odradit i tyč na volantu.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.