Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Materiál budoucnosti pro supersportovní auta: dřevo

aktualizováno 
Skupina amerických studentů se rozhodla, že postaví supersportovní automobil téměř kompletně ze dřeva. Tato myšlenka zní na první dojem naprosto nesmyslně, ale její realizace dokazuje naprostý opak. Novátorský přístup totiž umožnil stavbu automobilu, který budí údiv.

Splinter - supersport ze dřeva | foto: joeharmondesign.com

Studenti z americké North Carolina State University se zhostili velmi neobvyklého úkolu. Skupina soustředěná kolem Joea Harmona se rozhodla postavit téměř kompletně dřevěný supersportovní vůz. Ze dřeva není prakticky jen pohonné ústrojí a skla automobilu, jinak bylo snahou přírodní materiál použít prakticky všude.

Splinter - supersport ze dřeva

A že právě jízda by měla být s vozem s názvem Splinter (česky Tříska) opravdu zábavná. Postarat by se o to měl nadvakrát přeplňovaný 4,6litrový osmiválec Cadillac Northstar s výkonem okolo 600 koní a šestistupňová manuální převodovka z nejnovější generace Chevroletu Corvette. Uprostřed uložený motor přes ni pohání zadní kola.

Splinter ale není obyčejný garážový pokus stlučený dohromady z řady prken. Celý automobil by měl vážit méně než 1 150 kilogramů, což při takovém výkonu znamená, že se dočkáme akcelerace z nuly na stovku určitě pod 4 sekundy a auto prý bude mít chuť pokračovat ve zrychlování až za hranici 300 km/h.

Splinter - supersport ze dřeva

Vůz je totiž vyroben neobvyklou technologií. Části schované pod karoserií automobilu jsou většinou vyrobeny z laminovaného dřeva a karoserie a některé další díly z dřevěných kompozitů. Ty vznikají tak, že je holý strom nejprve rozřezán na klasická prkna a z prken se pak vyrábějí jen asi 3 mm široké dřevěné proužky – představte si je skoro jako nitě.

Z těchto vláken je na upraveném tkalcovském stavu vyrobeno jakési dřevěné plátno. To se pak pomocí formy vytvaruje do požadovaného tvaru a následně spojí s pryskyřicemi a pojivem a je vytvrzeno. Vzniknou tak panely, které mají podobné vlastnosti jako díly z uhlíkových kompozitů. Při výrobě kompozitů používají studenti hned několik technologií, včetně vakuového tvarování.

Splinter - supersport ze dřeva

Kromě této základní dřevěné konstrukce je na automobilu použito ještě několik neobvyklých technických řešení. Začněme třeba u kol – devatenáctipalcová vpředu a dvacetipalcová vzadu mají totiž opět částečně dřevěnou konstrukci. Náboj kola, ráfek a límec jsou sice z leštěného kovu, ale paprsky jsou opět z laminovaného dřeva. Neobvyklá je i samotná pozice řidiče. Motor je totiž v autě posunut co nejvíce k jeho středu, a řidič tak sedí hodně vepředu. Aby se do vozu vůbec vešel, prochází jeho nohy prostorem mezi spodním a horním ramenem zavěšení kol.

Splinter - supersport ze dřeva

Doslova šíleně zní konstrukce odpružení přední nápravy. Ta je totiž odpružena pomocí obřího dřevěného listového péra, které zároveň tvoří vrchní panel přístrojové desky. Dřevo pochází ze stromu maklura oranžová (Maclura pomifera), z jehož dřeva se vyrábí špičkové luky pro sportovní lukostřelbu.

Aby nebylo podivných konstrukčních prvků málo, má "pojízdná tříska" i speciální tlumič výfuku. Výkonný motor se totiž uvnitř celodřevěné konstrukce chladí hůře než v běžné ocelové karoserii. Konstruktéři tak zvýšené nároky na chlazení vyřešili velmi nezvyklým způsobem.

Motoru totiž teplo částečně odebírá obří tlumič výfuku, který tvoří zadní přítlačné křídlo. To je tak asi jediným povrchovým panelem, který není ze dřeva. Hovořit o tom, že jen poplácat toto křídlo po kratší projížďce na okruhu znamená, že prakticky přijdete o kůži na rukou, asi není nutné...

Splinter - supersport ze dřeva

Tato technická finesa jen dokazuje fakt, že splinter není běžný vůz a že jde jen o naprosto jedinečné konstrukční cvičení. Ostatně samotná skupina tvůrců prohlašuje, že jim nikdy nešlo o to, vytvořit automobil, který by měl někdo někdy vyrábět. Použitím dřeva také nechtěli jakkoli naznačovat, že by splinter měl být z hlediska konstrukce ekologickým automobilem, a neočekávají, že by někdo začal dřevo v konstrukci vozů hojně používat jako obnovitelný materiál.

Dřevo prostě autorům projektu přišlo tak neobvyklé, že se rozhodli vyzkoumat možnosti jeho použití a vyzkoušet je v praxi. Splinter prostě slouží k výuce, a ne k tomu, aby někoho poučoval. Pokud chcete vědět více, navštivte stránky projektu Splinter a také YouTube kanál jeho vedoucího.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.