Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Materiál budoucnosti pro supersportovní auta: dřevo

Skupina amerických studentů se rozhodla, že postaví supersportovní automobil téměř kompletně ze dřeva. Tato myšlenka zní na první dojem naprosto nesmyslně, ale její realizace dokazuje naprostý opak. Novátorský přístup totiž umožnil stavbu automobilu, který budí údiv.
Splinter - supersport ze dřeva

Splinter - supersport ze dřeva | foto: joeharmondesign.com

Studenti z americké North Carolina State University se zhostili velmi neobvyklého úkolu. Skupina soustředěná kolem Joea Harmona se rozhodla postavit téměř kompletně dřevěný supersportovní vůz. Ze dřeva není prakticky jen pohonné ústrojí a skla automobilu, jinak bylo snahou přírodní materiál použít prakticky všude.

Splinter - supersport ze dřeva

A že právě jízda by měla být s vozem s názvem Splinter (česky Tříska) opravdu zábavná. Postarat by se o to měl nadvakrát přeplňovaný 4,6litrový osmiválec Cadillac Northstar s výkonem okolo 600 koní a šestistupňová manuální převodovka z nejnovější generace Chevroletu Corvette. Uprostřed uložený motor přes ni pohání zadní kola.

Splinter ale není obyčejný garážový pokus stlučený dohromady z řady prken. Celý automobil by měl vážit méně než 1 150 kilogramů, což při takovém výkonu znamená, že se dočkáme akcelerace z nuly na stovku určitě pod 4 sekundy a auto prý bude mít chuť pokračovat ve zrychlování až za hranici 300 km/h.

Splinter - supersport ze dřeva

Vůz je totiž vyroben neobvyklou technologií. Části schované pod karoserií automobilu jsou většinou vyrobeny z laminovaného dřeva a karoserie a některé další díly z dřevěných kompozitů. Ty vznikají tak, že je holý strom nejprve rozřezán na klasická prkna a z prken se pak vyrábějí jen asi 3 mm široké dřevěné proužky – představte si je skoro jako nitě.

Z těchto vláken je na upraveném tkalcovském stavu vyrobeno jakési dřevěné plátno. To se pak pomocí formy vytvaruje do požadovaného tvaru a následně spojí s pryskyřicemi a pojivem a je vytvrzeno. Vzniknou tak panely, které mají podobné vlastnosti jako díly z uhlíkových kompozitů. Při výrobě kompozitů používají studenti hned několik technologií, včetně vakuového tvarování.

Splinter - supersport ze dřeva

Kromě této základní dřevěné konstrukce je na automobilu použito ještě několik neobvyklých technických řešení. Začněme třeba u kol – devatenáctipalcová vpředu a dvacetipalcová vzadu mají totiž opět částečně dřevěnou konstrukci. Náboj kola, ráfek a límec jsou sice z leštěného kovu, ale paprsky jsou opět z laminovaného dřeva. Neobvyklá je i samotná pozice řidiče. Motor je totiž v autě posunut co nejvíce k jeho středu, a řidič tak sedí hodně vepředu. Aby se do vozu vůbec vešel, prochází jeho nohy prostorem mezi spodním a horním ramenem zavěšení kol.

Splinter - supersport ze dřeva

Doslova šíleně zní konstrukce odpružení přední nápravy. Ta je totiž odpružena pomocí obřího dřevěného listového péra, které zároveň tvoří vrchní panel přístrojové desky. Dřevo pochází ze stromu maklura oranžová (Maclura pomifera), z jehož dřeva se vyrábí špičkové luky pro sportovní lukostřelbu.

Aby nebylo podivných konstrukčních prvků málo, má "pojízdná tříska" i speciální tlumič výfuku. Výkonný motor se totiž uvnitř celodřevěné konstrukce chladí hůře než v běžné ocelové karoserii. Konstruktéři tak zvýšené nároky na chlazení vyřešili velmi nezvyklým způsobem.

Motoru totiž teplo částečně odebírá obří tlumič výfuku, který tvoří zadní přítlačné křídlo. To je tak asi jediným povrchovým panelem, který není ze dřeva. Hovořit o tom, že jen poplácat toto křídlo po kratší projížďce na okruhu znamená, že prakticky přijdete o kůži na rukou, asi není nutné...

Splinter - supersport ze dřeva

Tato technická finesa jen dokazuje fakt, že splinter není běžný vůz a že jde jen o naprosto jedinečné konstrukční cvičení. Ostatně samotná skupina tvůrců prohlašuje, že jim nikdy nešlo o to, vytvořit automobil, který by měl někdo někdy vyrábět. Použitím dřeva také nechtěli jakkoli naznačovat, že by splinter měl být z hlediska konstrukce ekologickým automobilem, a neočekávají, že by někdo začal dřevo v konstrukci vozů hojně používat jako obnovitelný materiál.

Dřevo prostě autorům projektu přišlo tak neobvyklé, že se rozhodli vyzkoumat možnosti jeho použití a vyzkoušet je v praxi. Splinter prostě slouží k výuce, a ne k tomu, aby někoho poučoval. Pokud chcete vědět více, navštivte stránky projektu Splinter a také YouTube kanál jeho vedoucího.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...