Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři uvažují o zvýšení rychlosti v tunelech

  14:07aktualizováno  14:07
V kratších dálničních tunelech by se mohlo jezdit až stotřicítkou, v delších stovkou. Podle informací Radiožurnálu o tom uvažuje Ředitelství silnic a dálnic.

Dálnice D1 - tunel Klimkovice | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Maximální povolená rychlost v dálničních tunelech delších než 500 metrů by se zvýšila na 100 kilometrů za hodinu,“ zjistil Radiožurnál. V tunelech kratších než 500 metrů by se mohlo jezdit až 130. Nyní bývá rychlost v tunelech obvykle snížena na 80 kilometrů v hodině. V tunelu Blanka, který vede pod Prahou, je limit 70 km/h.

Stovkou by tak řidiči mohli projet například tunelem Panenská na D8 nebo v Lochkovském a Komořanském tunelu na Pražském okruhu. Zpomalovat ze stotřicítky by nemuseli na D5 před tunelem Valík.

Fotogalerie

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se ovšem zatím jedná o úvahu Ředitelství silnic a dálnic na pracovní úrovni.

Připomínky k návrhu může mít kromě Ministerstva dopravy i Ministerstvo vnitra. Otázku bezpečnosti řeší v dálničních tunelech také hasičský záchranný sbor a policie. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch ovšem zvyšování rychlosti v tunelech nakloněn není, z důvodu bezpečnosti. „Tunel je sám o sobě nebezpečným úsekem pozemní komunikace a zvyšování rychlostního limitu považujeme za zbytečné zvyšování míry rizika vzniku dopravní nehody,“ komentoval to Lerch pro Radiožurnál.

Když se v roce 2011 rozhodlo, že v tunelu Valík na dálnici D5 bude z původního provizorního snížení rychlosti na osmdesátku trvalé, argumentovalo Ředitelství silnic a dálnic úsporami. Při zvýšení rychlosti by bylo třeba v tunelu intenzivněji svítit. „V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent,“ uvádělo ŘSD.

Rozhodnout by měly parametry

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti připomíná, že rychlost v tunelech je v Česku snižovaná dopravním značením. Teoreticky tedy není třeba měnit obecnou vyhlášku, ale stačí změnit značení.

ADAC test tunelů

„Raději bych v tomto ohledu byl opatrný, řadě řidičů totiž dělá jízda tunelem problémy,“ komentuje pro iDNES.cz Budský. „Řidiči mohou mít sklony reagovat zbrkle. Navíc v tunelech nejsou únikové zóny,“ komentuje expert. Nehody tak bývají mnohem složitější na řešení a hrozí mnohem závažnější následky. Norové zjistili, že zhruba 20 procent řidičů pociťuje při průjezdu tunelem pocit stísněnosti. Až 50 procent žen řidiček pociťuje úzkost. „Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad vozidlem,“ dodává Roman Budský (více o jízdě tunelem čtěte zde). Úpravy rychlostí v tunelech je podle Budského třeba posuzovat individuálně v závislosti na parametrech.

U krátkých tunelů do 300 metrů je návrhová rychlost stejná jako na přilehlých úsecích komunikace. Středně dlouhé a dlouhé tunely se navrhují na nižší rychlosti. „Pro dálnice a rychlostní komunikace je to 80 kilometrů v hodině a ostatní pro 70 kilometrů v hodině,“ uvádělo v roce 2011 Ministerstvo dopravy.

Sousední evropské státy omezují rychlost v dálničních tunelech na stovku (Rakousko, Německo). Osmdesátka je maximem na Slovensku. Například v Itálii se tunely dají často projet stotřicítkou.





Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Další z rubriky

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Nový motor Volvo řady Drive-E
Volvo už nebude vyvíjet diesely, i přesto, že z jejich prodeje žije

„Už nebudeme vyvíjet žádnou novou generaci dieselových motorů,“ prohlásil šéf švédské automobilky Volvo Hakan Samuelsson pro Frankfurter Allgemeine Zeitung....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.