Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádný odpich a oči všude. Maxiskútr BMW má hlídače mrtvého úhlu

aktualizováno 
Při prvním testu maxiskútrů BMW C650 GT a C650 Sport nás ve španělské Valencii místo obvyklého sluníčka zaskočil déšť a přímořské silničky z asfaltu s vápencem začaly pořádně klouzat. Naštěstí nové bavoráky dostaly kromě řady vylepšení, ultrazvukových senzorů a ostřejšího záběru motoru i kontrolu trakce.

Značka BMW uvedla na trh své první maxiskútry již před třemi lety. Použila řadový dvouválec 647 ccm s časováním 270 stupňů uložený v trubkovém rámu a klasický odstředivý variátor s přenosem síly na zadní kolo pomocí zapouzdřeného řetězu.

Fotogalerie

Na tomto základu vznikly dva modely s téměř shodnou technikou, ovšem s úplně jiným designem i stylem jízdy: městský C650 Sport s vysokým posazem a sportovním nádechem, a pak velký cesťák C650 GT (Gran Turismo) navazující na tvary i styl velkých cestovních motocyklů BMW.

I přes počáteční pozdržení výroby kvůli technickým potížím se sekundárním řetězem se oba modely okamžitě vyšvihly na čelní pozici na trhu maxiskútrů a za tři roky se jich prodalo 27 tisíc. Dnes přijíždí druhá generace „céček“: pár inovací, pár nových funkcí a technických vylepšení, tady pár milimetrů ubrat a jinde pár přidat. Na papíře to vypadá jako nenápadná inovace, ale je až neuvěřitelné, jak moc se vlastnosti nové generace liší od té předchozí.

Hypertourer s ultrazvukovými tykadly

Cestovní GéTéčko vypadá na první pohled skoro stejně jako dříve, změny odhalí až pohled zezadu na nové koncové světlo, sportovnější výfuk a boční plasty. V zádi tohoto korábu přibyly dva hluboké otvory, ve kterých se schovávají ultrazvukové senzory asistenta hlídání slepého úhlu. Nové C650 GT totiž jako úplně první na světě ve světě motocyklů přichází s aktivním sledováním okolního provozu. Tedy funkcí, která byla až dosud vyhrazená pouze autům.

BMW C 650 GT (vlevo) a BMW C 650 Sport

BMW C 650 GT (vlevo) a BMW C 650 Sport

Tento asistent je určený do hustého městského provozu, kde v rychlosti 25-80 km/h rozsvícením výstražného trojúhelníku pod bočním zrcátkem upozorní na vozidla, která se „schovávají“ vedle vás v mrtvém úhlu mimo záběr zrcátek. Pokud navíc zapnete směrovku, ikona se zuřivě rozbliká. Při jízdě ve skupině jsme měli dost příležitostí to důkladně vyzkoušet a je to docela příjemný pomocník, který přispívá k lepšímu přehledu a k vyšší bezpečnosti. I když na malých silničkách za městem občas vysílá i falešné poplachy a blikáním upozorňuje třeba na keříky těsně u krajnice.

Jistota a razantní rozjezd

Na první jízdy s GT vyrážíme do hor a za jemného deštíku je to skvělá příležitost otestovat kontrolu trakce ASC (Automatic Stability Control). Hodí se hlavně při zatáčení na křižovatkách a výjezdech z ostrých zatáček, kdy se nemusíte bát pořádně vzít za plyn. Prokluz zadního kola elektronika rychle zkrotí omezením vstřikování a zapalování. Díky tomu výrobce mohl pro nový model 2016 předělat nastavení variátoru a použít těžší odstředivé válečky, takže skútry teď mají o poznání razantnější rozjezd a reakci na plyn. A v kombinaci s novou generací ABS dodaného značkou Bosch to přináší příjemnou jistotu a můžeme si užívat si jízdu i za zhoršených podmínek.

BMW C 650 GT

Řadový dvouválec zůstává beze změn naladěný na maximální výkon 60 koní, díky novému variátoru a úpravě převodů se kromě ostřejší akcelerace také zvýšila maximální rychlost ze 175 na 180 km/h a současně se povedlo splnit požadavky motocyklových emisních norem Euro4.

Skútr dostal také nový výfuk s mnohem dunivějším zvukem, který se ale pocitově víc hodí pro model Sport. U cestovnějšího GT už je možná ve vyšších rychlostech až trochu neurvalý, u velkých cesťáků ve světě skútrů se přeci jen očekává kultivovanější projev. Při delších cestách naopak potěší střídmá spotřeba, při klidnější jízdě vzhledem k dešti nám palubní počítač ukazoval příjemnou hodnotu kolem 4 l/100 km a s nádrží o velikosti 15,5 litrů se to promítá do dojezdu přes 300 km.

BMW C 650 GT
BMW C 650 GT

Posaz na GT je mírně zakloněný dozadu a měkké sedlo s velkou bederní opěrkou poskytuje luxusní pohodlí. Po delší jízdě už ale začnou trochu bolet záda, sedlo moc neumožňuje si poposednout a změnit polohu. Naopak vyšší komfort přináší nové odpružení s měkčím standardním nastavením, které si dokonale poradí s přejezdy kolejí nebo propadlých kanálů. V tomto ohledu opravdu nemá podvozek BMW ve světě skútrů konkurenci.

To samé s dá říci o brzdách s dobře nastavenou novou generací ABS od značky Bosch. Výrobce vsadil na jistotu, na přední kolo posadil dva kotouče a na pořádném účinku brzd je to znát. Však to je taky třeba, GT je pocitově i fakticky pořádně velká mašina s provozní hmotností 261 kg. O to je větší požitek, když ji pošlete do zatáčky a stabilní podvozek vykrouží perfektní oblouk v pořádném náklonu s naprostým klidem a pocitem jistoty.

BMW C 650 GT

Na cestovním modelu GT si vysoké rychlosti na dálnici užijete ve velkém stylu. Má elektricky vysouvatelný plexištít s výbornou ochranou před větrem, pod ním jsou po stranách dva deflektory, které po vyklopení přivádějí proud vzduchu přímo na jezdce a zlepšují větrání za horka.

Asistent u dalších modelů?

Zeptali jsme se Petera Maiera, produktového manažera projektu BMW C650, zda se Side View Assist objeví i na dalších modelech? A proč je funkce omezená právě na rychlosti 25-80 km/h?
Při vývoji jsme se soustředili právě na rozsah rychlostí, ve kterém je největší pravděpodobnost souběžné jízdy, což je obvykle v příměstském provozu právě těch 25-80 km/h. Na tyto situace jsme pak systém pečlivě kalibrovali, aby dokázal sledovat okolní vozidla s menším rozdílem rychlostí než 10 km/h.

Víme, že řada jezdců by toto řešení uvítala i ve vyšších rychlostech třeba na dálnici, jako to umí naše automobily BMW, tam by ale bylo nutné použít větší počet čidel a případně k ultrazvukovým čidlům přidat ještě radary. Z tohoto důvodu se zatím s funkcí Side View Assist nepočítá pro jiné motocykly ani skútry BMW.

Komfort za chladných dní přináší vyhřívané sedlo a vyhřívané rukojeti, do podsedlového prostoru si pak schováte dvě přilby a ještě pár zavazadel. K maximálnímu luxusu nabízenému motocykly BMW už tady chybí jen vestavěné rádio.

A vlastně mi zde chyběla ještě jedna věc. Proč konstruktéři GéTéčku nedali také dálniční tempomat, když už má elektronicky ovládaný plyn? Přitom BMW má tuto funkci už dávno úspěšně odzkoušenou z cestovních motorek. Že by to bylo příliš složité kvůli variátoru?

Ovšem nabídka komfortních funkcí je i tak vysoká. Kromě již zmíněného Side View Assist či vyhřívání sedla si můžete si přiobjednat třeba i hlídání tlaku vzduchu v pneumatikách či diodové denní svícení s funkcí opožděného zhasnutí světel po zaparkování, takže vám motorka posvítí i na cestu z garáže domů. Denní svícení se u nové verze navíc dokáže samo přepnout na hlavní světlomety třeba při průjezdu tunelem. I se všemi příplatky za nadstandardní funkce (celkem cca 30 tis korun) by ale konečná cena nového modelu 2016 měla zůstat pod hranicí tři sta tisíc.

Ještě více sportu

Model BMW C650 Sport dostal úplně nový sportovnější design se stříbrnými bočními plasty a předělanou přední maskou, která designově navazuje na úspěšný superbike BMW S1000RR. Předělaná je také celá přístrojovka kombinující přehledný analogový tachometr a displej s palubním počítačem. Nová jsou i světla s denním svícením a upravené boční plasty nechávají vyniknout bílou zadní pružinu vyvedenou na stranu. Model Sport prostě vypadá zase o kousek víc sexy a po koloně novinářských skútrů ve světle bronzové barvě se ve Valencii otočil skoro každý Španěl. Však se také tahle barevná kombinace jmenuje Valencia Orange.

BMW C 650 Sport

Technická vylepšení na motoru a podvozku prospěly modelu Sport ještě mnohem výrazněji než cestovnímu GT. Razantnější odpich po bliknutí zelené na semaforu je se vzpřímenějším posazem a tužším sedlem láká k ostřejší jízdě a upravené nastavení odpružení překvapivě zlepšilo odezvu od předního kola, takže v zatáčce mnohem lépe cítíte, kolik náklonu si můžete dovolit.

Může se hodit

Vyberte si z nabídek motocyklů k prodeji na Automodul.cz.

Taky sportovně naladěný výfuk, který u cestovního GT působil až moc drsně, u modelu Sport skvěle sedne k charakteru stroje a dokáže hodně zvýšit radost z jízdy po městě. Jiná jízdní pozice a lepší odezva od předního kola také dovoluje silněji vzít za brzdy nebo si i přes vyšší provozní hmotnost na úrovni 249 kg dovolit myšku mezi auty, jak to ve Španělsku mají houfy skútrů ve zvyku.

Odpoledne už nám zasvítilo sluníčko a na suchu se projevil mírný neduh kontroly trakce. Ta při rozjezdu z křižovatky na plný plyn občas na menších nerovnostech zjistila prokluz zadního a hned po prvním záběru motoru nemilosrdně na pár milisekund odstřihla zapalování, takže bylo nutné rozjezd zopakovat s trochu menším elánem. Na mokrých úsecích jsem ale kontrole trakce všechno odpustil a s požitkem si vychutnával mírné kontrolované podklouznutí zadku třeba při zatáčení přes kluzký přechod pro chodce.

BMW C 650 Sport
BMW C 650 Sport

BMW C650 Sport se od cestovního GéTéčka liší i jinak uspořádaným podsedlovým prostorem, který je sice o něco menší, ale zase nabízí chytrou funkci Flexcase. Pod tímto pojmem se skrývá výklopná zadní část podsedlového prostoru směrem dolů nad zadní pneumatiku, která umožní po zaparkování vysunout kevlarový vak a dovnitř „kufru“ pak v pohodě uložit dvě přilby. Před rozjezdem je nutné vak zase zaklopit, to naštěstí pohlídá elektronická pojistka, takže s vyklopeným vakem na zadní kolo neodjedete.

Poslední chytrou funkcí, společnou pro oba modely, je automatická parkovací brzda, která se aktivuje vyklopením bočního stojánku. Elegantní řešení, stejně jako manuálně na výšku nastavitelný čelní plexištít do tří poloh, což pro „městský“ skútr bohatě stačí.

O krok a cenu napřed

Nový design a technická vylepšení oběma BMW C650 hodně prospěly a konkurence bude muset hodně zapracovat.

Za kvalitu se ovšem platí, a přestože výrobce slíbil zachování přibližně stejné cenové hladiny jako u loňských modelů, i tak bude cena plně vybavených maxiskútrů BMW se všemi doplňky v obou verzích šplhat k hranici tří set tisíc korun.

BMW C 650 Sport/BMW C 650 GT

Motor: řadový čtyřdobý dvouválec DOHC 647,0 cm3 s kapalinovým chlazením a čtyřmi ventily na válec
Výkon: 44 kW (60 k) při 7 500 ot/min
Točivý moment: 63 Nm při 6 000 ot/min
Převodovka: radiální odstředivá spojka, CVT, pohon zadního kola pomocí řetězu v olejové lázni
Rám: ocelový trubkový rám se samonosnou pohonnou jednotkou a trubkovým podsedlovým rámem, rozvor: 1 591 mm
úhel hlavy řízení: 64.6°
Odpružení: přední vidlice Upside-down ø 40 mm se zdvihem 115 mm, jednostranná zadní kyvná vidlice se zdvihem 115 mm
Brzdy: dva přední kotouče o průměru 270 mm, dvoupístkový brzdič, vzadu jeden kotouč o průměru 270 mm, dvoupístkový brzdič, BMW Motorrad ABS
Kola: litá kola z hliníkové slitiny 3,50 × 15" vepředu a 4,50 × 15" vzadu, pneumatiky 120/70 ZR15 vepředu a 160/60 ZR15 vzadu.
Celková délka: 2 180/2 235 mm
Výška sedla bez zatížení: 800 (standard), volitelně 780 snížená verze
Provozní hmotnost: 249/261 kg
Palivová nádrž: 15,5 l (3 litry rezerva)
Spotřeba v kombinovaném režimu: 4,6 l/100 km
Zrychlení 0–100 km/h: 7,1/7,5 s
Maximální rychlost: 180 km/h

Autoři:


Témata: BMW




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.