Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maybach má poslední rok, zastoupí ho nový supermercedes

aktualizováno 
Desetileté trápení s luxusní značkou Maybach je u konce. Šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche naplánoval její zánik na rok 2013, kdy se má objevit nová generace Mercedesu třídy S. Právě ta má přinést i model, který naváže na slavnou éru nejpozoruhodnější limuzíny, jakou kdy firma vyrobila - Mercedesu 600 Pullman řady W 100.

Poslední facelift z roku 2010 nadělil maybachu okázalou masku chladiče podle asijského vkusu. | foto: Daimler

"Přemýšleli jsme, která cesta nám v luxusním segmentu zajistí největší úspěch. A dospěli jsme k přesvědčení, že šance značky Mercedes jsou větší než v případě Maybachu," řekl nedávno Zetsche v interview pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Interiér maybachu je pověstný hlavně svým polohovatelným křeslem a střešním

Interiér maybachu je pověstný hlavně svým polohovatelným křeslem a střešním oknem z tekutých krystalů, jehož skla se změnou elektrického napětí zprůhlední, bez elektrického proudu zůstávají mléčná.

Prohlášení o konci značky předcházelo dlouhé vyjednávání s britskou automobilkou Aston Martin, které chtěl Daimler zadat vývoj maybachu nové generace. Jednání ale ztroskotala a ve hře je nyní oživení legendy mercedesu z 60. let.

Xenatec

Zájem o maybachy neoživil ani německý úpravce Xenatec, který loni na jaře začal nabízet kupé na bázi maybachu 57 S za 800 000 eur. Původně plánoval stokusovou sérii, kolik jich ale nakonec vyrobil, není přesně známo. V listopadu Xenatec oznámil platební neschopnost.

VÍCE ČTĚTE ZDE

Auto, které si v minulosti oblíbil papež, diktátoři, popové hvězdy i představitel Mr. Beana Rowan Atkinson, je dodnes považováno za vrchol automobilového inženýrství. Zároveň je ale tak složité, že jej dnes málokdo dokáže opravit. Hlavně kvůli komplikovanému hydraulickému systému, který ovládá nejen pérování, ale i výškové nastavení sedadel, centrální zamykání nebo spouštění oken.

Bezbřehé okouzlení technickými možnostmi by se u chystaného nástupce opakovat nemělo, budoucí pullman by si však měl vypůjčit majestátnost svého předchůdce. Tedy především hranatou karoserii, výrazný chladič a vertikálně posazené světlomety. Šest a půl metru dlouhé auto má pohánět benzinový dvanáctiválec do V.

Mercedes 600 Pullman řady W100 vyráběla automobilka mezi roky 1964 až 1981.

Mercedes 600 Pullman řady W100 vyráběla automobilka mezi roky 1964 až 1981.

Původně jen luxusní mercedes

Důvodem, proč se německý koncern rozhodl vzdát nástupce současného maybachu, je dlouhodobý nezájem zákazníků o nejdražší německý koráb. Daimler sice zpochybnil zprávu, že na jednom vyrobeném maybachu tratí firma 330 000 eur (osm a čtvrt milionu korun), dvě stovky prodaných aut ročně je však pouhá pětina počtu, který si automobilka kdysi plánovala.

Wilhelm Maybach, tvůrce mercedesů

Německý konstruktér Wilhelm Maybach pracoval spolu s Gottliebem Daimlerem na vývoji spalovacího motoru a historicky prvního automobilu. Je mu připisován i první čtyřválcový motor a také vynález trubkového chladiče s ventilátorem, kerý později vylepšil na plástvový.

Nebýt Maybacha, který na přelomu 19. a 20 století vyvinul pro Daimler-Motoren-Gesellschaft pět rychloběžných motorů, nesklidily by první mercedesy tak nadšené ovace.

Jako zaměstanec automobilky byl však po smrti Daimlera zbaven funkce šéfkonstruktéra, v roce 1907 firmu definitivně opouští a věnuje se stavbě motorů pro vzducholodě Zeppelin.

K autům se vrací v roce 1922, kdy pod vlastní značkou staví luxusní auta, která mají konkurovat britské značce Rolls-Royce. Vrcholem jeho snažení se stává Maybach DS 12 z roku 1929, první auto s vidlicovým dvanáctiválcem. Úspěšný je i navazující model Zeppelin. Wilhelm Maybach umírá v prosinci 1929, samotná automobilka ale funguje až do roku 1941 a celkem stačí vyrobit 1750 automobilů.

V současnosti jdou maybachy na odbyt hlavně v Asii a pro letošní rok má firma objednávky na 115 automobilů.

Z nízkých prodejních čísel přitom nelze vinit auto samotné, ale především nápad vzkřísit dávno zapomenutou automobilku. Když si koncem 90. let němečtí konkurenti BMW a Volkswagen rozdělili nejslavnější britské značky Rolls-Royce a Bentley, cítil jejich stuttgartský konkurent nutkavou potřebu něco podniknout.

A rozhodl se, že luxusní verzi Mercedesu S, kterou pro tokijský autosalon 1997 navrhl designer francouzského původu Olivier Boulay, bude prodávat pod samostatnou značkou. Maybach se přitom nabízel jako první. Už proto, že práva na značku měl tou dobou koncern už čtyřicet let ve svém držení.

Život mu prodloužila Čína

Pvní novodobý maybach vyrobila manufaktura v Sindelfingenu 24. června 2002. Stihla to o půl roku dřív, než obrozený Rolls-Royce postavil konkurenční limuzínu Phantom.

Byla v tom jistá dávka škodolibosti, když vedení automobilky vyslalo první vyrobené auto právě do Anglie. Tam se s veškerou pompou nalodilo na britskou loď Queen Elizabeth 2, kterou pak týden plulo až do Spojených států. Premiéra maybachu za velkou louží byla součástí stereotypního předpokladu, že drahé limuzíny nacházejí své odbytiště právě v USA.

Fotogalerie

Vše ale dopadlo úplně jinak. Američané, kteří dokázali bez mrknutí oka přijmout novou japonskou značku Lexus, pohádkově drahý mercedes s "divnou hvězdou" na chladiči přivítali velmi rozpačitě.

Tamní zákazníci neměli po útocích z 11 září náladu experimentovat, o čemž se přesvědčil i vizionář Ferdinand Piëch se svým ambiciózním sedanem Volkswagen Phaeton.

Za skutečnost, že maybach vydržel v prodeji tak dlouho, vděčí automobilka zázračně probuzenému čínskému trhu. Luxusní evropská auta s nadbytkem místa na zadních sedadlech jsou přesně podle gusta zdejších miliardářů. Čínskému vkusu se nakonec přizpůsobil i poslední facelift maybachu z roku 2010, který mu nadělil orientálně zdobnou přední masku a několik blyštivých doplňků karosérie.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.