Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 3 je tajný tip pro nadšené řidiče

aktualizováno 
Mazda 3, to je auto pro nadšené řidiče ze staré školy, kteří si řízení užívají. A nepotřebují k tomu kupu elektronických udělátek, která nakonec stejně nikdo nepotřebuje. U trojky máte stále ještě pocit, že řídíte auto, ne PlayStation. Nejdůležitější model japonské značky se dočkal faceliftu, změny ale postřehne jen kovaný mazdolog.

Mazda 3 MPS | foto: Mazda

Mazda, to je taková japonská Alfa Romeo. Pro ty, kdo vědí, že nejde o nadávku, to znamená sportovního ducha. Skvělé řízení, parádní podvozek a v případě verze MPS pořádně řízné svezení.

Japonská automobilka se loni rozešla s Fordem. Za déle než třicet let trvající partnerství se od něj ale naučila k dokonalosti ladit auta. Podvozek trojky, to je až na odhlučnění předních kol skvělá kombinace komfortu a jistých jízdních vlastností. Šéf testovacích jezdců evropské divize Mazdy Uwe Kracht prozradil, že vývojáři třeba při vývoji zjistili, že šoféři v Evropě řídí jinak než ve zbytku světa.

Mazda 3

Pro nadšené řidiče

Trojka má hlavně skvělé řízení – tak citlivé a hlavně neskutečně "upovídané" dnes budete hledat jen ztěžka. Nakonec vám proto přijde, že při dálničním kalupu na dálnici musíte auto pořád řídit. Je to hlavně kvůli dokonalé zpětné vazbě, zvyknete si tedy rychle. A když se kola při seznámení s vylepšenou trojkou na silnicích kolem Benátek sklouzla na asfaltu prolitém deštěm, cítil řidič každý milimetr přetáčivého posunu pneumatik v zatáčce.

Vnitřek vypadá stále dobře, přístrojovka obaluje řidiče a spolujezdce ve sportovním duchu. Jen místa pro nohy do šířky moc vepředu není.

Mazda 3

Šofér taky nesmí moc hledat moderní vychytávky, na které láká konkurence. Tlačítka změny reakce na sešlápnutí plynu nebo stavitelné tlumiče, na to trojka prostě není. Vede to ale i k takovým úletům, jako je provedení handsfree s mikrofonem přimontovaným jak od kutila. Dva různé displeje nahoře na přístrojovce taky moc parády nedělají.

Nově má ale trojka třeba speciální xenony, které upravují směřování světelného paprsku v závislosti na natočení volantu. Systém RVM zase hlídá auta schovaná ve slepém úhlu.

Fotogalerie

Do ceníků s faceliftem trojka dostala taky navigaci od Tomtomu. Ve středovém tunelu vypadá jako dodatečně domontovaná, intuitivní ovládání taky nemá, takže jediným důvodem ke koupi bude leda to, že komunikuje s tlačítky na volantu. Mnohem líp na tom středovém tunelu navíc vypadá ovládání obyčejného rádia.

Všechno v trojce je pevně poctivě přimontované, sestavené, bez kudrlinek. Ale tím, jak všechno funguje  – jasně a zřetelně – vám dá pocit fortelnosti. Přístrojovka vypadá stále moderně, i když třeba ovladače vyhřívání sedadel by zasloužily inteligentnější umístění a provedení.

Sympatické benziňáky

Mazdy se těší na novou generaci motorů Skyactiv. Trojka tedy zatím musí vystačit s nabídkou, kterou lákala doposud. Benzinová jedna šestka má hezký, sportovně bublavý zvuk výfuku. Abyste z ní dostali sílu, musíte si to zasloužit – to znamená vytočit ji ke čtyřem tisícům otáček. Normální jízdou s občasnými pokusy o sportování spotřebuje nějakých osm litrů. Je to klasický atmosférický motor ze staré školy, musíte ho točit, emisními normami je očividně hodně udušený a reakce na sešlápnutí plynu nejsou zrovna přímé. Dynamice nepomohou ani hodně těžké převody pětistupňového manuálu.

Mazda 3 MPS
Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS

Paradoxně horší volbou se zdá modernější dvoulitr vybavený přímým vstřikováním paliva. Těch sto padesát koní mu moc nevěříte. Z nízkých otáček se nechce roztočit a nakonec žere stejných deset litrů jako 260 koní vrcholové verze MPS.

S jejím 2,3litrem je to ale úplně jiná muzika. Přední náprava má co dělat, aby výkon nějak přenesla na podložku. Přeplňovaný motor 2,3 litru hýří silou ve velkém spektru, nejlíp je ho roztočit nad nějaké dva a půl tisíce otáček. Neúnavně pak táhne až do sedmi tisíc. Má moc hezký zvuk a chuť řádit. Parádně si notuje s šestistupňovým manuálem, jen se musíte naučit pracovat citlivě se spojkou, jako ostatně u všech trojek.

Mazda 3 MPS

MPS dokáže být krotká mručivá kamarádka pro průjezdy městem, ale taky pořádně nabroušená drsňačka pro řádění na okreskách. Přední náprava se zakousne do oblouku, poctivý samosvorný diferenciál (opravdové železo, žádná elektronika) vám pomůže ji vykroužit a na výjezdu stačí mít správně zařazeno a rázně vyrazit do další. A to až tak freneticky, že na jedničku a dvojku musí být elektronicky omezený tah (omezení plnicího tlaku turba), jinak by se přední kola akorát brousila o silnici.

Může se hodit

Líbí se vám Mazda 3? Kupte si jí. Vybírejte na Automodul.cz.

Když vyberete pod kapotu silný turbodiesel 2,2 litru, trojka se kvůli vyšší hmotnosti motoru méně ochotně nestáčí do oblouku. Kvůli citlivému řízení také cítíte, jak se závěsy kol perou s přívalem síly. Stejným neduhem trpí také zuřivé MPS. V ceníku Mazdy 3 figuruje kromě dvou výkonových verzí 2,2litrového turbodieselu (150 a 185 koní) také menší 1,6 s výkonem 116 koní.

Mazda jde s trojkou svou cestou, nenabízí tak kombiverzi. Vystačí s pětidveřovým hatchbackem a sedanem. Obě verze nabízí kromě Evropy také třeba v Japonsku a Americe. Sedan působí mohutně a chce vypadat dražší a důstojnější než hatchback. Ten je zase dynamičtější, jeho tělo hraje svaly a křivkami.

Mazda 3

Sedan se díky hmotnější zádi a delšímu zadnímu převisu plavněji přenese přes příčné prahy, jiné odlišnosti v chování postřehne jen citlivý zadek testovacího jezdce. Jízdní charakter obou karosářských verzí lze vyjádřit jednoduše: lehkost, jistota a stabilita.

Najdi pět rozdílů

V rámci čerstvého faceliftu se upravovaly jen drobnosti. Jiné jsou nárazníky, nový zadní snížil hranu kufru, přemodelovávaly se taky ráfky, aby se lépe chladily brzdy. A šlechtila se aerodynamika, tu ovlivní i taková drobnost jako je deflektor před přední pneumatikou. Ta malá "zástěrka" je u faceliftu o polovinu tužší, díky tomu a rozsáhlejšímu zakrytování podvozku se zlepšila aerodynamika (snížení Cx o 0,1). Tím klesla o něco i spotřeba.

Jinak je to stále "stará" dobrá trojka, která se představila před třemi roky. Majitelé předfaceliftových trojek ale závidět nemusí, změny jsou minimální a rozdíly v chování neznatelné. Konstruktéři přidali zesílení, aby se zvýšila tuhost karoserie – příčník pod nohama řidiče je robustnější a má víc svářecích bodů. Tím se snížily vibrace a hluk. Upravovalo se také uchycení a ladění tlumičů a nastavení posilovače řízení.

Základní cena Mazdy 3 hatchback s benziňákem 1,6litru je 299 900 korun, verze MPS (ten pořídíte pouze v pětidveřové verzi, jako sedan ne) stojí 679 900 a nejlevnější turbodieselová 390 900 Kč.

Na premiéru po svých

Proč měly první 323 při premiéře v Evropě najeto 15 tisíc kilometrů.

První trojka se představila před osmi lety, ta která teď prošla faceliftem je už její nástupkyně. Celkem vznikly v hirošimské fabrice Mazdy tři miliony trojek, z toho přes 613 tisíc se jich prodalo v Evropě.

Mnohem šťavnatější je příběh její předchůdkyně. Mazda 323 byla legendou snad ve všech svých šesti generacích. Hned ta první musela na svou evropskou premiéru v roce 1977 dorazit po svých. Dva výstavní exponáty vyjely na patnáct tisíc kilometrů dlouhou cestu z fabriky v Hirošimě a na výstaviště do Frankfurtu dorazily dvě hodiny před zahájením autosalonu. Hráškově zelená pětidveřová a třídveřová smetanová tři-dva-trojka projely na své pětitýdenní expedici třináct zemí.

Češi znají hlavně novější generace 323. Model 323F s "mrkacími" světly je pojmem mezi sportovně založenými řidiči, jeho nástupkyně s bezrámovými okny dveří a famózními jízdními vlastnostmi a motory je krásným autem do současné doby.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.