Mazda 323 F DiTD - zaměřena na rodinu

- Udržet konkurenceschopný vůz v nižší střední třídě, to znamená nabízet pod jeho kapotou i přeplňovaný vznětový motor. Touto cestou se vydala i modelová řada 323 japonské automobilky Mazda, do které se nyní montují také dvoulitrové turbodiesely s přímým vstřikem nafty. Po patnácti stech testovacích kilometrech lze říci, že v porovnání s konkurencí chybí motoru trocha kultivovanosti, svou silou a spotřebou se s nimi ale měřit může. Mazda 323 s turbodieselem má plnou bezpečnostní i komfortní výbavu a stojí 519 900 korun.

Nedostatky zjištěné při testu benzinové verze (viz. MF DNES 16.12. 1998) zůstaly. Mezi ně patří hlavně ergonomie některých ovládacích prvků a ve srovnání s předchozím modelem příliš usedlý a nevýrazný design. Nezměnily se však ani kladné stránky vozu - prostorný interiér a dobré jízdní vlastnosti, byť ty jsou u turbodieselové verze ovlivněné těžším motorem.
Dvoulitr v testované Mazdě je první japonský turbodiesel s přímým vstřikem. Stejně jako podvozek vozu i on pochází z většího modelu 626. Má výkon devadesát koní a točivý moment 220 Nm. Po nastartování studeného motoru se ozve klapot tolik typický pro všechny diesely. A právě to je největší nedostatek Mazdy 323 DiTD. Novější agregáty konkurenčních značek jsou přece jen líp utlumeny. Model 323 by si měl vzít příklad ze své větší sestry. Po zahřátí se motor uklidní, ale ani pak se třeba turbodieselům z koncernu Volkswagen rovnat nemůže. Táhne velmi dobře už od nízkých otáček, ale jen do doby, než ručička ukáže na čtyři a půl tisíce otáček, pak jeho síly ochabují. Maximum točivého momentu je však k dispozici už při necelých dvou tisících otáčkách. Právě točivý moment hraje prim, výkon zůstává trochu v ústraní. V běžném provozu i na dálnici může řidič zapomenout na řadicí páku, motor pobere i táhlá stoupání nebo jízdu zatáčkami bez nutnosti řazení. Pro rodinný styl jízdy se Mazda 323 DiTD hodí nejvíc, ale nevadí jí ani temperamentní svezení. Svým zrychlením a maximální rychlostí Mazda za konkurencí nezaostává. Jízdní vlastnosti turbodieselové Mazdy jsou jen nepatrně horší než u benzinové verze v předešlém testu. V zatáčkách se totiž projevuje větší zatížení přední nápravy, nedotáčivý smyk se dostavuje o něco dříve. Svým odpružením a celkovým charakterem podvozku je opět znát, že konstruktéři stavěli spíš rodinný automobil.
Turbodiesel je pro mnoho motoristů atraktivní svou nízkou spotřebou. Testovaný vznětový motor s přímým vstřikem paliva si bral v průměru pět litrů na sto kilometrů. S trochou snahy se dala spotřeba stlačit až ke čtyřem litrům, strop při opravdu ostré jízdě byl rovných sedm litrů nafty.
Pětidvéřový hatchback má podvozek s dlouhým rozvorem (je stejný jako u Mazdy 626), a tak mají všichni cestující místa dost. Zadní sedadla lze posunovat a zvětšit tím zavazadlový prostor, který má základní objem 330 litrů.

Očima designéra
Jestliže dřívější "třidvatrojka", nosila výrazný kabát pětidveřového coupé, je nový model 323 S figurou kombi-kupé pokrokem. Tvar celé karoserie je kostnatě klackovitý a nevýrazný, jako by se bál osobitého projevu svých dřívějších sourozenců. Přední světla působí jako podivně otesané, původně mandlové, ušlechtilé tvary. Mnohem rozhodnější je výraz dole lomené linie masky se svou hladkou chromovou lištou, do které je vkusně vsazeno jemné, romantické logo. Taktéž velký harmonický podnárazníkový otvor je zřetelný charakteristickým vykrojením. Oproti tomu je zadní partie jiná. Její světla připomínají cosi amerického z padesátých let. Svým samolibým vystoupením z hladkého zadodveřního čela a měkkkým zaoblením neladí s přední tvrdostí.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Předchozí provedení modelu 323 F patří mezi rodinné vozy sportovního střihu určené spíše pro mladou generaci. Tomuto určení odpovídalo i jeho výlučné vybavení zážehovými motory. Novým provedením hatchback se vznětovým motorem, které má vzezření kupé a vlastnosti kombi, se Mazdě rozšiřuje možný okruh zájemců. Zejména o ty, kteří při výběru nového automobilu nekladou důraz na výkonové parametry motoru, ale hlavně na užitnou hodnotu a ekonomiku provozu. Cenový vývoj ojeté třidvatrojky nové generace se příliš od svých předchůdců lišit nebude. Rozdíl v ceně nového vozu v provedení se vznětovým motorem se časem rozplyne.
Resumé: Mazda 323 F Diesel bude za pět let k mání za poctivých 200 000 korun.
Vítězslav Černík, autor je spolupracovníkem redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu

6

Pružnost

9

Řazení/odstupňování převodovky

8

Spotřeba v testu

8

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

8

Prostor na zadních sedadlech 1)

9

Využití zavazadlového prostoru 2)

8

Výhled z vozu 3)

7

Vybavení interiéru

9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

8

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

7

Řízení a ovladatelnost

8

Tlumení nerovností

8

Brzdy

7

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník, šéf společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz a jeho konkurenti

Model

Mazda 323 2,0 DiTD

Škoda 1,9 Tdi GLX

Ford Focus 1,8 TD

Opel Astra 2,0 16V TD

VW Golf 1,9 TDi

Výkon motoru (kW/k)

66/90

66/90

67/91

60/82

66/90

Max. točivý moment (Nm)

220

210

200

185

210

Maximální rychlost (km/h)

178

178

184

175

180

Zrychlení 0-100 km/h (s)

12,2

13,7

12,5

14,5

12,6

Spotřeba (l/100 km)1)

6,4/4,4/5,1

6,7/4,3/5,2

6,6/3,9/4,9

7,5/4,7/6,1

7,2/4,6/5,9

Rozměry d/š/v (mm)

4200/1705/1410

4511/1731/1429

4150/1700/1480

4110/1710/1430

4150/1735/1440

Rozvor (mm)

2610

2511

2615

2610

2511

Objem zavazadlového prostoru (l)

330-416

528

350

370

330

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ano/9800

ano/6700

ano/ano

ano/ano

ABS

ano

26 500

20 600

ano

ano

El. ovládání předních oken

ano

12 600

ano

ano

ne

Klimatizace

39 500

37 500

36 100

44 600

37 746

Posilovač řízení

ano

ano

ano

ano

ano

Centrální zamykání

ano

ano

ano

ano

ne

Cena (Kč)

519 900

437 900

474 000

504 900

533 576

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník, šéf společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Interier je zaměřen ryze prakticky a účelově.

Dnešní Mazda 323 F připomíná karosářskou verzi kombi.

zápory - špatně dosažitelné ovladače

Klady - spořivý motor

Mazda 323 F DiTD