Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda 323 F je prostorná, komfortní, ale vzhledově nevýrazná

  18:28aktualizováno  18:28
- Nová Mazda 323 F patří ve své třídě k těm prostornějším, její podvozek je zdařilým kompromisem umožňujícím komfortní i sportovní jízdu. Navíc z interiéru a zpracování sálá evropský duch, automobil byl totiž kompletně navržen v evropském vývojovém centru. Nové "třidvatrojce" však oproti jejím starším sestrám na první pohled chybí sportovní duch, a tak i v nejsilnějším provedení GT se z ní stal automobil rodinného typu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Mazda 323 můžete koupit na www.automodul.cz

U nového modelu 323 se nejvíc hovoří právě o designu. Starší "třidvatrojky" byly známé svým sportovním pojetím, ale podle prodejců mnozí z potenciálních zákazníků zvolili méně nápadný vůz. Nyní se karta obrátila, současná řada má podle tvůrců víc šancí na úspěch. Asi to bude i tím, že nejlevnější model se dá koupit za sumu zhruba o sto tisíc korun menší než nejlevnější předchůdce. Na nízké ceně má svůj díl i to, že při vývoji a výrobě vozu bylo použito množství dílů z větší Mazdy 626. Nejvíce je to znát na podvozku, který byl převzat téměř beze změn, mnoho společného lze najít i v interiérech obou vozů.
Pětidveřová karoserie efka působí na první pohled jako trochu zkrácený kombík. Při přímém pohledu vyniknou nejen světlomety a výrazné blikače, ale zejména mohutná chromová lišta s logem automobilky. Záď vozu odhalí vysoko vyklápěcí páté dveře, které skrývají zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů. Díky tomu, že zadní sedadla lze v dražších modelech F posunout kupředu, naroste kufr o dalších šestaosmdesát litrů. V ten moment ovšem budou strádat cestující vzadu, na kolena pak moc místa nezbývá. Řidič ani jeho spolujezdec vpředu si však na nedostatek místa stěžovat nemohou. Mazda 323 výrazně povyrostla, v porovnání s konkurencí se naplno projevuje její největší výhoda - dlouhý rozvor. Ten má vliv nejen na jízdní vlastnosti, ale zejména na vnitřní prostor.
Ve srovnání se starším modelem vynikne v interiéru výrazně lepší zpracování a kvalita použitých materiálů. Základní ovládací prvky jsou na svém místě, ale spínače předních i zadních mlhových světlometů, nastavení sklonu světlometů, regulace osvětlení palubní desky a v neposlední řadě i vypínač protiprokluzového systému TCS jsou schovány vlevo od volantu. Ani při denním světle nejsou ovladače zrovna dobře dosažitelné, v noci jim navíc chybí osvětlení. Jinak je ergonomie ovládacích prvků příkladná, tvůrci se zdárně vypořádali i s odkládacími prostory. Kromě přihrádek ve dveřích a schránky před spolujezdcem jsou v Mazdě 323 dva odkládací prostory přímo ve středové kozole, přičemž dolní prostor je kombinován s dvojitým držákem na nápoje.
Pod kapotu nových "třidvatrojek" se montuje pětice motorů, přičemž dva z toho jsou vznětové. I zde je znát ústup od sportovního pojetí vozu. Dříve nejsilnější motor v nabídce, dvoulitrový šestiválec, nahradila konstrukčně levnější a slabší čtyřválcová osmnáctistovka. Ta dává vozu celkem solidní dynamiku, kvality se nevytrácejí ani při plně obsazeném vozu. Spotřeba se v testu pohybovala okolo 8,2 litru, při jízdě, kdy řidič naplno využíval výkonu motoru a kvalit podvozku, polykal motor k jedenácti litrům naturalu. Protipólem testované osmnáctistovky je motor 1,4 l, který se montuje jen do pětidveřového provedení se základní výbavou. Patnáctistovka tvoří střed nabídky a lze předpokládat, že právě o ni bude asi největší zájem. Má devadesát koní a spokojeni s ní budou zejména klidnější řidiči. Při dynamické jízdě se totiž musí neustále držet ve vyšších otáčkách, což se pochopitelně negativně projevuje jak na hluku pronikajícím do kabiny, tak na spotřebě.
Nová "třidvatrojka" má na milimetr stejný rozvor jako její větší sestra 626, jen převisy karoserie jsou menší. To se příznivě projevilo jak na výše zmiňovaném vnitřním prostoru, tak na jízdních vlastnostech. Při rychlé jízdě v zatáčkách i ploužení po městě si řidič nepochybně vzpomene na automobily německé provenience, Mazda 323 je totiž podobně tvrdá jako třeba vozy koncernu Volkswagen. Nové modely Mazdy 323 se prodávají ve verzích pětidveřový hatchback (model F) a čtyřdveřový sedan. Základní cena pětidveřového provedení je 369 900 korun, testovaný model přijde na 514 900, dražší je už jen turbodiesel s přímým vstřikem v plné výbavě za 519 900 korun. Sedan je celkově o pár tisícikorun dražší

Testovaný vůz Mazda 323 F 1,8 GT

Model

Mazda 323 F 1,8 GT

Výkon motoru (kW/k)

84/114

Točivý moment (Nm)

161

Spotřeba (l/100 km) *

10,5/6,5/8,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

9,8

Max. rychlost (km/h)

194

Objem zavazadlového prostoru (l)

330
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano**

ABS

ano

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

39 500

Cena (Kč)

514 900
Poznámka: * město/mimo město/kombinace; ** plus boční airbagy

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům ve své třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Předchozí generace Mazdy 323 měla nezaměnitelný sportovní design.

Interieru testované verze GT vévodí sportovní volant.

Nová Mazda 323F má charakter rodinného vozu.

Autor:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.