Mazda 323 sedan 1,5 chce být nenápadná

- Nevýrazný, ale vyvážený design, malý, přesto praktický kufr, dobré jízdní vlastnosti, motor libující si ve vysokých otáčkách a dobře zpracovaný,avšak asijsky nepříliš útulný interiér. To je Mazda 323 sedan s benzinovým motorem 1,5. Slabinou vozů typu sedan oproti pětidveřovým autům se zadní výklopnou stěnou bývá přístup do zavazadlového prostoru. Ani Mazda 323 nemůže v tomto ohledu konkurovat například pětidveřové Škodě Octavii.

Přesto má Mazda 323 podle měření v ÚSMD nízko umístěnou hranu kufru, což přivítá každý,komu je na obtíž nakládání těžkých zavazadel. Kladem kufru Mazdy je i solidně velký otvor, k záporům patří v porovnání s konkurenty jeho menší objem a absence jakéhokoliv madla, které by usnadnilo zavírání. Dobré jízdní vlastnosti Mazdy umocnily u testovaného vozu širší pneumatiky,tužší podvozek má však za následek tvrdší pérování vozu. Za jízdně dobrým podvozkem o něco zaostával šestnáctiventilový motor, který trpí starým známým neduhem víceventilových strojů. Silný zátah je k mání až ve vyšších otáčkách, což se při měření v ÚSMD projevilo v menší pružnosti Mazdy. Při simulaci akcelerace při výjezdu z obce, kdy řidič zrychluje na čtvrtý rychlostní stupeň z padesátikilometrové rychlosti na devadesátikilometrovou, byla Mazda o tři vteřiny pomalejší než například Seat Toledo s osmiventilovým motorem 1,6. A při akceleraci z rychlosti 80 km/h na rychlost 130 km/h byla propast mezi Mazdou a Seatem již dokonce jedenáctivteřinová. Se zálibou ve vyšších otáčkách souvisí i vyšší spotřeba Mazdy. Při testovacích jízdách se nedařilo spotřebu stlačit pod sedm litrů benzinu na sto kilometrů. Na dálnici si Mazda 323 zatížená třemi osobami říkala o necelých devět litrů a při razantnější jízdě na okresních silnicích bez rozpaků z nádrže hltala více než deset litrů benzinu na sto kilometrů. Co však konkurence v nižší střední třídě může Mazdě 323 závidět, je prostor na zadních sedadlech. Třeba oproti Octavii má Mazda o čtyři centimetry prostoru pro kolena pasažérů cestujících vzadu navíc. Mazda je dokonce i širší ve vnitřním prostoru než většina konkurentů. V jinak typicky asijsky šedivém interiéru překvapuje zezadu plastem potažené opěradlo pravého předního sedadla, které lze překlopit dopředu do vodorovné polohy, čímž vznikne rovná odkládací plocha alias malý stoleček. Po sklopení zadních sedadel se navíc objeví rovný prostor pro náklad sahající od přístrojové desky až k hraně kufru. Trumfy v ruce má Mazda 323 pro ty,kdo nepřehlížejí při výběru auta poruchovost jejích předchůdců. Stará Mazda 323 se ve statistikách stanic německé technické kontroly TÜV pravidelně umisťuje na hranici nejlepší, a tím i nejspolehlivější desítky.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,8
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  14,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  31,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  28,5
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Sympatické proporce štíhlé siluety klasického sedanu jsou dány dlouhým rozvorem kol a krátkými převisy. Vypjatá, stoupající linie, vycházející od bočního zrcátka a končící až nad zadním rohovým světlem, zdůrazňuje opticky dynamiku tvaru vozu. Testovaný sedan měl správný »postoj« na decentně sportovních litých kolech a vypadal velmi živě. Přes snahu neporovnávat nelze nevidět silnou podobnost tvarování zadního čela s V ectrou a Astrou značky Opel. Spoilerová hrana zavazadelníku je však oproti konkurenci svižnější. Zato přední část má svůj vlastní, tvrdě nekompromisní a přitom pohledný »kukuč«. Tvar podnárazníkového otvoru se mi líbil již u hatchbacku a hladkou chromovanou lištu s citlivě vsazeným novým půvabným logem vnímám stále více jako šperk »tváře« 323, asi jako moderní náhrdelník na krku pěkné ženy. Je to markantní prvek mazdy, který by měl být citlivě pěstován bez ohledu na tvar otvoru, který zdobí.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Řada 323 je nejprodávanějším typem výrobce z Hirošimy, u nás stejně jako ve většině evropských zemí. V e srovnání s ostatními provedeními nebude čtyřdveřová »třidvatrojka« zřejmě příliš »v kursu«, stejně jako to bylo u předchůdců. To platí pro auto nové a pro ojeté dvojnásob: sedany nepatří mezi vyhledávaná provedení tohoto typu. Na tom zřejmě nic nezmění ani fakt, že poslední model je přece jen o něčem jiném - prodejnosti pomůže výrazná linie optické sounáležitosti s ostatními typovými řadami. I po pěti letech provozu najde velmi spolehlivý vůz svého majitele za přibližně 150 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

K dobrým jízdním vlastnostem Mazdy 323 přispívají i širší pneumatiky.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...